Hej!
Jag har haft en maskkompost i ca 2 månader och jag och min kompost har varit igenom mycket tillsammans

och jag har lärt mig att 1) ha den inomhus mörkt istället för i soligt läge på balkongen och 2) stoppa i MYCKET pappersklipp/träflisor för att den inte ska bli för fuktig... när det var väldigt fuktigt så blev det massor av små bruna larver (typ 6-7 millimeter långa) och pyttesmå flugor. Larverna försvann av att jag gjorde komposten mindre fuktig. Sedan var det dags för spyflugor, även här hjälpte det att sänka fuktnivån.
Nu har jag inte matat komposten med nåt matavfall på några veckor och nedbrytningsprocessen verkar funka, det blir mer och mer odefinierbar brun sörja och maskarna verkar trivas ok (även om de inte förökar sig så snabbt, det är fortfarande bara några "stora" röda fortfarande och en massa pyttesmå vita som aldrig verkar vilja växa upp.
När jag kollade till komposten senast var det en verklig invasion av vad jag trodde var myror längs med insidan på locket. Men det visade sig vara små små flugor som satt ihop "rumpa-mot-rumpa"

Och en jävla massa pyttesmå flugor i köket. Inga larver i komposten på länge dock. Fuktnivån verkar bra nu, fast jag fyllde på med ännu mer strö ändå, och testade att lägga en kartongskiva överst, och väntar med att kasta i matavfall lite till...
Kan det vara så att det inte är bananflugor utan blomflugor/sorgmyggor? Ska sätta ut fällor med vinäger, socker och diskmedel, men nån som vet hur jag ska fixa till min kompostmiljö för att bli av med dem helt? Och tips på hur jag ska få maskarna att trivas och föröka sig ännu bättre?