Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med maskkompost, tips?  (läst 3137 gånger)

Moga

• Uppland
Problem med maskkompost, tips?
« skrivet: 09 jul-13 kl 16:14 »
Hej!
Jag har haft en maskkompost i ca 2 månader och jag och min kompost har varit igenom mycket tillsammans :) och jag har lärt mig att 1) ha den inomhus mörkt istället för i soligt läge på balkongen och 2) stoppa i MYCKET pappersklipp/träflisor för att den inte ska bli för fuktig... när det var väldigt fuktigt så blev det massor av små bruna larver (typ 6-7 millimeter långa) och pyttesmå flugor. Larverna försvann av att jag gjorde komposten mindre fuktig. Sedan var det dags för spyflugor, även här hjälpte det att sänka fuktnivån.

Nu har jag inte matat komposten med nåt matavfall på några veckor och nedbrytningsprocessen verkar funka, det blir mer och mer odefinierbar brun sörja och maskarna verkar trivas ok (även om de inte förökar sig så snabbt, det är fortfarande bara några "stora" röda fortfarande och en massa pyttesmå vita som aldrig verkar vilja växa upp.

När jag kollade till komposten senast var det en verklig invasion av vad jag trodde var myror längs med insidan på locket. Men det visade sig vara små små flugor som satt ihop "rumpa-mot-rumpa" :) Och en jävla massa pyttesmå flugor i köket. Inga larver i komposten på länge dock. Fuktnivån verkar bra nu, fast jag fyllde på med ännu mer strö ändå, och testade att lägga en kartongskiva överst, och väntar med att kasta i matavfall lite till...

Kan det vara så att det inte är bananflugor utan blomflugor/sorgmyggor? Ska sätta ut fällor med vinäger, socker och diskmedel, men nån som vet hur jag ska fixa till min kompostmiljö för att bli av med dem helt? Och tips på hur jag ska få maskarna att trivas och föröka sig ännu bättre?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem med maskkompost, tips?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-13 kl 16:39 »
har du avrinning så maskvattnet rinner bort???
Om du tar en sådan där blå grönsakslåda och lägger den upp och ner i i botten och sedan har en möjlighet att tappa ut maskvattnet så kan du mata dina växter med detta underbara gödningsmedel.
Det är en möjlighet att få den att må bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Moga

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 09 jul-13 kl 22:50 »
Japp, borrat lagom stora hål i botten och ställd dit en behållare. Men det rinner knappt ut någonting i avrinningslådan, vet inte riktigt hur mkt vätska som den ska ge från sig...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #3 skrivet: 09 jul-13 kl 23:15 »
Med tanke på att det är kompost så skall det bli 25-45% volymen av det organiska materialet i vätska till slut. 
Hmmm...   Jag hade maskompost i en 1000L tank och för att jag skulle få en vettig avrinning så var jag tvungen att ha dit brödbackar som jag täckte med flugnät över avrinningen och då kom den igång riktigt fint.
*Maskvattnet delade jag ut till bekanta som odlade litegranna och ena tantan var skogstokig för hennes krukväxter blev stora som fan...    :o  hon hällde på maskvattnet outspätt..   Hehehe
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Capsicum_

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 09 jul-13 kl 23:47 »
Jag har ingen avrinning och lägger heller inte i strö eller dylikt, känns onödigt. Då är det bättre att spraya om det blir lite torrt. Det kan bli mycket kryp ibland, flugor har jag dock inte haft problem med. Däremot har kvalster tagit överhanden lite då och då, ofta om det råkat bli lite för torrt. Hursomhelst har det fungerat bra med bra balans största delen av tiden. Ju fler maskar man har, ju lättare är det att få en fungerande kompost.

Moga

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 11 jul-13 kl 14:06 »
Ok, tack för tipsen!

Köpte nematoder (http://bionema.se/getpage.asp?do=42) och hällde på, förhoppningsvis ger dom sig inte på de vanliga kompostmaskarna utan bara sorgmyggorna.  Sista utvägen, annars får jag kassera komposten - har vinägerfällor utsatta i hela köket, är tvungen att damsuga upp flera hundra sorgmyggor varje dag, och det är tjockt med nya myggor längs med kompostkanten varje morgon... så de trivs som fisken i vattnet i min kompost iaf :)

Tror att mina maskar diggade kartongskivan jag lade på iallafall - tydligen var det inte tillräckligt mörkt under diskbänken för dom. Ska måla hela komposten svart oxå så kanske de trivs bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser