Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt dv.kochin  (läst 3088 gånger)

HellIPutUThrough

• Gäst
Halt dv.kochin
« skrivet: 14 feb-07 kl 11:40 »
Hjälp nu alla hönskunniga.

Min lilla söta dv. kochin Penny har blivit halt! :/ Hon är rätt ung och har inte börjat värpa snart, men det kommer nog vilken dag som helst.

Hon haltar på vänster ben och jag har kollat klorna och hela benet men det är ingenting som syns. Vad kan man göra? Hon verkar inte ha ont när man klämmer lite på benet. Förhoppningsvis har hon bara stukat sig, men jag är orolig ändå! :S Någonting man kan göra?

Lena A

Re:Halt dv.kochin
« Svar #1 skrivet: 14 feb-07 kl 12:51 »
Har hon varit ute och trampat på något? Ser du någon liten flis eller så som sitter i klorna? Annars avvakta någon dag och se vad som händer. Hoppas det är något tillfälligt bara.
« Senast ändrad: 14 feb-07 kl 18:42 av Lena A »

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 feb-07 kl 14:07 »
Tack för svar!

Jo, jag har kollat igenom benen noga. Det är ju så himla svårt bara när hon är så fjädrig om fossingarna.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 14 feb-07 kl 15:35 »
Hjälp nu alla hönskunniga.
Penny har blivit halt! :/ Hon är rätt ung och har inte börjat värpa snart, men det kommer nog vilken dag som helst.

Halt höna i 5-6 mån åldern...... :-X kan vara Marek...

Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helenan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 feb-07 kl 20:32 »
Det är väl ofta vemsom helst får ont i ett knä eller fot och haltar några veckor. Sedan går det över.

En av mina hönor haltade för något år sedan men det gick över på några dagar. Kanske slog hon till benet när hon dödsföraktandes kastade sig ut från pinnen på morgonen och flög ner till golvet minst en meter längre ner ::)

Eller så har hon fastnat i något och slitit av eller sträckt ett korsband el dyl.  Det kan finnas lika många orsakter som ben och senor och muskler i foten och benet eller höften :-\.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 feb-07 kl 20:35 »
Okej.

Jag tror inte det är Marek iaf. Det har jag erfarenhet av och det brukar inte se ut så. Det ser mer ut som en fysisk skada.

Hoppas hon blir bättre då, min lilla Penny.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 feb-07 kl 13:59 »
Ja det är det som oroar mig. Har aldrig varit med om att någon blivit halt förut.

Jo, en gång, det var när våran höna Sivan blev påkörd av en bil. Fast då hade hon ju lite mer anledning. ;)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 15 feb-07 kl 13:59 »
En av mina hönor haltade för något år sedan kanske slog hon till benet när hon dödsföraktandes kastade sig ut från pinnen och flög ner till golvet minst en meter längre ner

Mina Hedemoror flyger ner från carporttaket 2½ meter!! utan att bli halta  ;D ;D
Mina kanske är av en mera benstark sort då..... ::)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Helenan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 15 feb-07 kl 19:56 »
Jo då, de fixar det nästan alltid. Och ja det ser lite dödsföraktande ut när de flyger ner och från högre höjder ute går det bra men i hönshuset är det ganska tångt... :-[

Pelargon

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 feb-07 kl 22:19 »
Jag tror inte det är Marek iaf. det brukar inte se ut så. Det ser mer ut som en fysisk skada.

Hur ser man skillnad på en Marek halt höna o en fysiskt halt höna  ???

Skrubbsår på benet ?
« Senast ändrad: 17 feb-07 kl 22:04 av Pelargon »

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 feb-07 kl 22:35 »
Nej men jag menar att det ser ut som en skada som tillkommit genom yttre omständigheter, så jag menade.

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 feb-07 kl 22:41 »
Det skumma är ju att det inte syns någonting! :/ Och det verkade inte ha blivit bättre idag.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 17 feb-07 kl 21:55 »
Har hon slutat halta nu ?  :)

HellIPutUThrough

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 feb-07 kl 11:39 »
Nä, det är oförändrat! :(

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser