Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Söker andra kaninuppfödare  (läst 11602 gånger)

icko

• Skåne
    • Ickos
Söker andra kaninuppfödare
« skrivet: 20 jun-04 kl 22:23 »
Hejsan !
jag önskar få kontakt,med er som har eller som tänker börja med uppfödning av slaktkaniner (köttras)
jag har planer på att bygga kaninslakteri,styckning och charketuri, jag bor i kalix,
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Kaninproduktion.
« Svar #1 skrivet: 21 jun-04 kl 21:04 »
Jag rekommenderar dig att ta kontakt med Vreta kaningård som har kurser i köttproduktion och är en av de få certifierade gårdar som har köttproduktion mot restauranger och andra offentliga ställen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

icko

• Skåne
    • Ickos
Re:Kaninproduktion.
« Svar #2 skrivet: 21 jun-04 kl 22:57 »
Tack Kicki för din omtanke,men nödvändiga kurser har jag redan,vad jag söker är intresserade uppfödare, främst här i Norrbotten,Västerbotten

kurserna du syftar på,har jag själv gott,för ca:2 år sedan, mycket intresant och lärorikt,jag rekomenderar verkligen dessa. MVH icko.
"Allt är ett gift och inget är utan.Det är bara en fråga om dosen.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Söker andra kaninuppfödare
« Svar #3 skrivet: 13 jul-04 kl 11:17 »
För alla dom som läser men som inte har gått nån kurs:

http://www.vretakaningard.se/

Christina A

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 jul-04 kl 19:14 »
Hej!
Kul att höra att det finns fler här i norr som är intresserad av kaninuppfödning. Jag bor själv i Luleå och föder upp Belgisk jätte, Gotlandskaniner, dvärgvädur, Rex och Holländare vilket jag har gjort i många år.
Skriv gärna vilka raser som du har och vad du tänker använda för ras om du ska ha slaktdjur.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 26 jul-04 kl 09:10 »
Du Christina A, det här kanske är lite "off topic", men. En uppfödare jag var i kontakt med sa att belgisk jätte är lite "knepig" att föda upp. Vet du vad hon kan ha menat med det?  :)

Christina A

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jul-04 kl 15:17 »
Hej!
Belgiska jättar är inte svårare än andra raser om man har erfarenhet av kaninuppfödning. De är stora kaniner som kräver stora burar och de bör behandlas med respekt.
Jag har haft jättar i många år och har inte haft några större problem. Jag är noga när jag väljer ut mina avelsdjur både när det gäller exteriör samt lynne. En jätte ska vara "jättesnäll" men den måste behandlas väl för att bli det.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 27 jul-04 kl 18:00 »
Ah, på så vis. Jo, man vet ju vad en välriktad dvärgkaninklo kan ställa till.

Nilsson

« Svar #8 skrivet: 05 sep-04 kl 14:09 »
Var kan man hitta slakterier som tar emot kaninerna om man inte vill slakta själv utan bara så för uppfödningen?

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #9 skrivet: 16 sep-04 kl 09:41 »
Vreta  kaningård tar emot.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Nilsson

« Svar #10 skrivet: 16 sep-04 kl 12:52 »
Tyvärr alldeles för långt bort..

jonas80

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 23 feb-05 kl 21:19 »
hej jag hade tänkt att börja med kanin uppfödning för slakt men är lite osäker på vad man ska ha för ras mm .. min e-post äe jonas_johansson67@hotmail.com
hör gjärna av dig för jag är mycket intresserad...
mvh jonas

Bondmoran

« Svar #12 skrivet: 23 feb-05 kl 22:59 »
Svenska Kaninavelsföreningen har en bok där det står om de olika raserna och deras fördel. Den handalr om kaninproduktion för slakt och har en hel del information.

De har en sida på nätet så du får kika in där.

Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Tjotten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 18 mar-05 kl 11:44 »
Nilsson!

Du undrade var det fanns slakterier, var bor du själv?
För att det ska vara lönsamt att föda upp till slakt men ej slakta själv så bör du inte behöva åka längre bort än 10 mil.

Mvh Tjotten

Crappy

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 20 mar-05 kl 23:26 »
Jag bor också i Kalix föder upp gotlands kaniner för eget bruk

Holma_gord

• HolmaGården
« Svar #15 skrivet: 05 feb-06 kl 10:46 »
Vad är det för ras på dom kaninerna för kaninproduktion??
Ny uppfödare av limousiner.Tar tacksamt imot erfarenheter av Limousiner

Tjotten

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 05 feb-06 kl 18:18 »
Månag här på Alternativet har Gotlandskanin, men det är väl den minsta köttkaninen man använder främst då för att den är en gammal ras med Genbank och den har många fördelar.  Annars är de vanligaste raserna Franskvädur (stor, lugn och lätthanterlig), New Zeeland(bra kompakt kropp inte lika lätt), Vit lant (förliten för mig i allafall fördel vit päls om man vill spara skinnen), stora Silver, Blå Wiener och korsningar dessa mellan eller inkorsade med Belgisk Jätte som blir en väldigt bra kött kanin. Har själv Neew Zeeland korsad med Jätte och det ar en jättebra kombination.

Elisa

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 06 feb-06 kl 09:30 »
hej jag hade tänkt att börja med kanin uppfödning för slakt men är lite osäker på vad man ska ha för ras mm .. min e-post äe jonas_johansson67@hotmail.com
hör gjärna av dig för jag är mycket intresserad...
mvh jonas

Hej Jonas
Själv föder jag upp vit lantkaniner mycket bra slaktkanin. Har också fransk vädur, men de tar längre tid att få upp i vikt. Nej den bästa jag haft är vit lant. Blir 4-4,5 kg tung. Duktiga föräldrar. Kan även lägga över andras ungar i deras bo och de tar hand om dem. Har även Blå wiener, men de är lite klumpiga med sina ungar och inte riktigt varsamma. Har en kull vit lant nu som föddes den 1 febr. Mamman har verkligen sett till att hennes ungar inte skall frysa i hjäl, packat boet rejält, ungarna var varma fina och mycket runda. Denna mamma är föstagångsföderska. Detta är mina erfarenheter av slaktuppfödning. Blandraser växer fortare än vanliga när det gäller fransk vädur bla. Vit lant får mellan 7-9 ungar. Fransk vädur 10-14 ungar. Blå wiener 7-9ungar. NZR som jag också har mellan 7-9 ungar. NZR växer också långsamt, men blandningar mellan NZR och fransk vädur är bra växer rätt fort.
Elisa
inga djur för tillfället.

Valma

• Och allt är början, mittoppi och slut..
« Svar #18 skrivet: 10 feb-06 kl 17:58 »
Halloj alla kaninuppfödare!
Undrar om det är någon här som sysslar med kaninuppfödning i större skala? Hur många djur har ni då åt gången ungefär?
Jag planerar att föda upp kaniner så fort jag köpt min gård och flyttat dit och skulle då gärna vilja ha det som en del av försörjningen. Inte för att tjäna pengar utan för att få gården att gå runt.

Tacksam om ni delar med er av era erfarenheter!

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Staina_

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 11 feb-06 kl 17:49 »
jag har gått kurs vid vreta kaningård å när det gäller jättar så har dom grynigare kött å  tar längre tid på sig att växa sig stora å dom äter väldigt mkt så det lönar sej inte om man inte har något knep som  jag har så att dom växer bra!

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 3 användare (1 dolda)
LarryGeano, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser