Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ni hjälpa mig med en utvärdering?  (läst 829 gånger)

Vild

• -
Vill ni hjälpa mig med en utvärdering?
« skrivet: 30 jun-13 kl 21:59 »
Nu har vi äntligen börjat på hönshuset och byggt en hönsgård. :)

Vi ska bygga om vår lillstuga så att vi får ett hönshus på ena sidan, den andra delen kommer att fortsätta att vara förråd för verktyg och maskiner. Vi har satt in en ny dörr med stort fönster för ljusinsläpp och ska ordna ventilation och isolering. Hönsdelen blir 3,6 kvm och såhär har jag tänkt - önskar synpunkter och råd kring om jag borde göra något annorlunda.

Längst in tänkte jag ha sittpinnen och den blir 1,5m lång, under den en gödselplatta. Sen tänkte jag sätta redena på väggen bakom sittpinnen för att spara golvyta - funkar det tror ni? Sittpinnen ska ju vara 30cm från väggen så om man har den 30 cm från redena, går det? Kommer dom in i redena från pinnen då? Hur stora öppningar ska jag ha på redena för att dom lätt ska ta sig ut till sittpinnen igen? Ska jag ha redena lite snett ovanför pinnen? Jag vet ju inte alls hur smidiga höns är eller vart dom trivs att lägga äggen. Det kanske är jättedumt att ha dom på väggen?

Så till hönsgården. Jag hade turen att få några sektioner byggstaket av grannen som haft det som hundgård tidigare och har nu byggt en hönsgård av dom som jag tror är 40 kvm ungefär - vi har tätat och lagt stora stockar längs marken för att förhindra att räven ska kunna gräva sig in. Tanken är att hönsen ska kunna vara frigående när vi är hemma, men stängas in i hönsgården när vi åker iväg som skydd mot rovdjur. Vi bor i ett sommarstugeområde med skogstomt. Har inte sett till räv eller rovfågel just här bland husen men visst finns det räv och nån mindre rovfågel härikring.

Staketet är 2 meter högt och hålen i gallret är 9x15 cm stora. Tror ni att hönsen kommer ut genom dom hålen? För inte kommer väl räven igenom? Jag har tänkt ha lite olika sorters höns men inga dvärghöns så mellanstora kommer dom att vara. Jag har fått minknät som jag kan sätta nertill längs staketet men jag undrar om det behövs om man inte har kycklingar i hönsgården?

Och hur gör man när man köper sina första höns och dom kommer som kycklingar. Bygger man en liten utegård med nät runt om, har man dom inne tills dom blir större eller kan man ha dom gåendes i hönsgården när vi är hemma om vi ser till att sätta minknät längst ner för att sen stänga in dom i hönshuset om vi åker nånstans? Hur hade ni gjort? Vi har tyvärr inget nät över gården men den är ganska väl skyddad under en stor björk och av skogen intill och på ed del kommer vi att försöka sätta lite tak som skydd mot regn och snö.

Och till sist, hur många höns tycker ni att jag kan ha i mitt lilla hönshus? Jag kan ju sätta upp en till sittpinne men storleken är ju som den är - än sålänge. ;)

Många frågor igen. Tacksam för svar. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 2 användare
Radar, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser