Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullna fötter på min hedemora (bilder) men ser ej ut som kalkben  (läst 5226 gånger)

Daniel Sjöstrand - Tunnelväxthus

• Västmanland
    • Tunnelväxthus
Hej Vänner

Tänkte fråga om hjälp med en av mina äldre hedemora hönor som har ont i sina fötter...

Bifogar två bilder.
Det ser inte fjälligt ut, så jag tror inte att det är kalkben fastän det är det vanligaste...
Någon som har en idé samt förslag på benhandling.

Ingen av mina andra hönor har liknande.

bor på landet och har växthus, grönsaksodling och höns m.m. driver eget företag www.urda.se och är påväg att starta ett nytt spännande företag med www.tunnelvaxthus.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Gikt?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

stickelbär

• Södermanland
hade en tupp som svullnade kraftigt på samma sätt och fick reda på att det var gikt.
tydligen är det rätt vanligt hos just rasen hedemora  :(
jag valde att ta bort honom för det blir smärtsamt ju längre tid de går med sjukdomen.

Cathrin73

• Södermanland
Min ena hedemoratupp fick gikt och då såg fötterna ut så där. Läste att det beror på för kraftigt foder. Vissa är nog känsligare än andra. Jag fick ta bort honom efter ett tag men han hängde med rätt länge ändå.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare
NESSEN

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser