Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  generatorrem som trasats sönder.  (läst 17953 gånger)

eriklundberg

• Skåne
generatorrem som trasats sönder.
« skrivet: 26 jun-13 kl 15:24 »
Hej jag har en citroen berlingo disel.

När jag var ute och åkte började batteri lampan lysa som om jag fått motorstopp, vilket jag inte hade. Så jag slog upp i papperna och kollade i motorhuvet. Generator remen var sönder trasad. Det kändes som att något hände med styrningen samtidigt som lampan började lysa.

En generator rem är den lätt att byta? Några tankar?

Xoot

• Gäst
SV: generatorrem som trasats sönder.
« Svar #1 skrivet: 26 jun-13 kl 15:45 »
Ja, det var ju ingen kamrem utan rem till generatorn istället så det känns alltid bra.
Svårt - beror på vad man jämför med eller hur man är - hade det varit kamrem så är alltid skroten ett alternativ.

Remmen till generatorn är bara att hänga på. Inget som ska ställas eller klockas mot något annat.
Förmodligen behöver du släppa på spänningen, alltså så remmen överhuvudtaget går att dra på.

Glöm inte att spänna tillbaka så du har en stabil rem.
Klokt kan också vara att kolla om remmen var mycket sliten, den tidigare? Eller om något låg emot den?
Känn sen på rullarna osv. Kolla om generatorn snurrar enkelt och lätt. Annars är det ju bara att hänga på ny rem.

På bubblorna eller valfri buggy lossar man och hänger på rem under drift. Alltså när motorn är igång.
Tar cirka 5sekunder med platt skruvmejsel.

hånung

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jun-13 kl 16:01 »
Släpp på generators spänn skruv eller om det är rulle ? så mycket det går sen så rullar du på remmen igen är det riktigt tajt så kan man få använda en skruvmejsel för att kränga på remmen akta fingrarna bara så du inte klämmer dig och glöm inte att spänna remmen sen bara glöm bara inte att kolla så remmen inte ligger i mot något men kanske du ska köpa en ny rem om den gamla har fransa sig . Och du försök inte köra på remmen med motorn i gång rent livsfarligt .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 26 jun-13 kl 17:25 »
På nyyare bilar så kan remmen driva flera saker inte bara generatorn .
Och då kan det vara kruxigare att byta .

Om du inte vet vad som hänt eller vet hur du känner ett lagerfel i en spännrulle etc så åk in till en verkstad som kan göra jobbet första gången och lär dig samtidigt till nästa gång det händer .

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 26 jun-13 kl 17:48 »
Hej jag har en citroen berlingo disel.

När jag var ute och åkte började batteri lampan lysa som om jag fått motorstopp, vilket jag inte hade. Så jag slog upp i papperna och kollade i motorhuvet. Generator remen var sönder trasad. Det kändes som att något hände med styrningen samtidigt som lampan började lysa.

En generator rem är den lätt att byta? Några tankar?

vad för bil?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

hånung

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 jun-13 kl 17:50 »
vad för bil?
citroen berlingo disel skrev han .

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 27 jun-13 kl 19:23 »
På en Berlingo är remmen som driver bl a generator och hydraulpump för styrservot en s k poly-V -rem, kallas även multi rib-rem, precis som på de flesta europeiska 90-talsbilar och senare.  Om remmen är gammal så är det inte så konstigt om den totalhavererar rätt vad det är.

Det är bra om det finns kvar så mycket av den gamla remmen att det går att läsa eventuell märkning på den, det förekommer nämligen en uppsjö av olika remlängder beroende på årsmodell, om bilen har servostyrning eller inte, om den har AC eller inte osv. Som regel är det total oreda i biltillbehörsfirmornas webkataloger på den punkten. Jämför också med vad katalogerna säger om Peugeot Partner. En sådan av samma årsmodell, med samma motortyp och samma utrustning bör rimligtvis ha exakt samma rem.

Innan du byter rem, så kolla att spännrullen är i bra skick (lagret fritt från glapp och missljud, ytan som ska ligga an mot remmen slät och fin, fästet rakt och inte sönderböjt på något sätt) samt att alla remskivor verkligen ligger i linje med exakt parallella axlar. Om någon av dem skulle stå snett (t ex för att generator eller servopump sitter löst i fästet eller för att något lager är skadat) så kommer den nya remmen att hoppa av eller förstöras snabbt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser