På en Berlingo är remmen som driver bl a generator och hydraulpump för styrservot en s k poly-V -rem, kallas även multi rib-rem, precis som på de flesta europeiska 90-talsbilar och senare. Om remmen är gammal så är det inte så konstigt om den totalhavererar rätt vad det är.
Det är bra om det finns kvar så mycket av den gamla remmen att det går att läsa eventuell märkning på den, det förekommer nämligen en uppsjö av olika remlängder beroende på årsmodell, om bilen har servostyrning eller inte, om den har AC eller inte osv. Som regel är det total oreda i biltillbehörsfirmornas webkataloger på den punkten. Jämför också med vad katalogerna säger om Peugeot Partner. En sådan av samma årsmodell, med samma motortyp och samma utrustning bör rimligtvis ha exakt samma rem.
Innan du byter rem, så kolla att spännrullen är i bra skick (lagret fritt från glapp och missljud, ytan som ska ligga an mot remmen slät och fin, fästet rakt och inte sönderböjt på något sätt) samt att alla remskivor verkligen ligger i linje med exakt parallella axlar. Om någon av dem skulle stå snett (t ex för att generator eller servopump sitter löst i fästet eller för att något lager är skadat) så kommer den nya remmen att hoppa av eller förstöras snabbt.