Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Istället för Flusa? Vilken avmaskning? Dvärggetter  (läst 2152 gånger)

aranel

Istället för Flusa? Vilken avmaskning? Dvärggetter
« skrivet: 25 jun-13 kl 21:37 »
En av mina getter har börjat klia sig och är slö. En 2årig okast dvärgget.Tänkte köpa Flusa eftersom det fungerat bra. Men som ni kanske vet så finns inte det längre. Vad har era vetr. skrivit ut? Och har det fungerar bra? Tycker det är läskigt eftersom dvärggetter känsliga. Och så hoppas jag att getten blir piggare när han slipper klia sig hela tiden! Vad tror ni? Han är inte så social, därför sprang han en hel del innan jag kunde borsta honom. Men efteråt la han sig direkt. Upplever inte att han är sjuk, men tröttare än jag känner igen honom. Andra ideer? Tacksam för råd!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Istället för Flusa? Vilken avmaskning? Dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 25 jun-13 kl 21:49 »
Spontant undrar jag om det kan vara olika orsaker till klådan och till slöheten?  Temp?  Om han är skygg, när kollade du klövarna senast?  Finns det fästingar i din trakt?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

aranel

« Svar #2 skrivet: 25 jun-13 kl 22:07 »
Min man klp klövarna för 2 veckor sedan. Vad tänkte du på ang klövarna? Inte tagit temp. Vilken norm temp ligger getter på? Minns inte...
Är också orolig att det är något mer. Men tänker att han kan bli trött av klåda också, hoppas det!
Vi har lite fästingar, tagit en på vovven iår. Kände inga när jag borstade honom, men kände iof inte igenom alla vrår.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 26 jun-13 kl 13:06 »
Jag bara försökte spåna om olika tänkbara anledningar till att han är trött.  Normal temp på get ligger mycket nära febertemp, gränsen brukar dras ungefär vid 39 grader.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 27 jun-13 kl 08:17 »
Såg du något när du borstade honom? Löss och loppor brukar gå lätt att se, däremot syns inte skabb, vilket oxå kan vara en anledning till klåda. Slöheten behöver inte vara relaterad till den eventuella ohyran.
Har du pratat med veterinären?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 27 jun-13 kl 08:22 »
Flusa är ju bara till för ohyra i pälsen och inte för avmaskning ?

Finns andra preparat tex de som används på häst som man kan ta till för att avlusa och sedan finns ex noromectin som är det samma som ivomec som man hällde på ryggen och som tog både mask och yttre parasiter .

Lusangreppet eller vad det är kan vara ett tecken på att nåt annat är fel med geten så att imunförsvaret är i dåligt skick .

Janne på Näset

• -
« Svar #6 skrivet: 27 jun-13 kl 13:14 »
Om en get eller bock är svårt angripen av både inälvsparasiter och ohyra kan den mycket väl bli slö och trött. Träckprov för rätt avmaskningsmedel efter kontakt med veterinär och ett bra medel mot ohyra brukar får bukt med parasitproblem. Fler hagar för betesväxling behövs också.

aranel

« Svar #7 skrivet: 01 jul-13 kl 08:46 »
Glömde skriva det om avmaskning i tråden. Flusa är inte avmaskning, men undrade vilken sort jag ska ha. Vet kontaktade jag samma dag jag upptäkte att han var trött. Vi bestämde att avvakta för att se om det var stress av flytt till sommarbete. Efter 2 dagar piggnade han till och mår nu bra. Avlusad så han slipper klia hela tiden, något som säkert också spelar in. Tack för era råd!

amris4ever

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 18 jul-13 kl 08:41 »
Vi anväder Bayticol för avlusning och Ivomec för får som avmaskning.

aranel

« Svar #9 skrivet: 06 aug-13 kl 09:53 »
Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser