Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  b 12-brist  (läst 2277 gånger)

ekonomisanering

b 12-brist
« skrivet: 23 jun-13 kl 21:50 »
Hur tilllgodoser ni som är vegetarianer er ä12 vitamin? Brist på det drabbar ju ofta vegetarianer

christelle

• Blekinge
SV: b 12-brist
« Svar #1 skrivet: 23 jun-13 kl 22:21 »
Är du lakto-vegetarian så finns det B12 i vanlig standardmjölk.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kurt

« Svar #2 skrivet: 24 jun-13 kl 03:31 »
De enda organismer som naturligt kan tillverka vitamin B12 är ju ett fåtal bakterier. Man får alltså se till att äta livsmedel där någon av dessa bakterier har växt, oavsett om man är vegan, vegetarian eller om man äter all sorts mat.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jun-13 kl 12:20 »
B12 lär ju finnas i mjölksyrade grönsaker..

Kajsa

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 28 jun-13 kl 12:52 »
Ja,  ditt påstående om att B12 brist ofta drabbar vegetarianer/vegan har nog visat sig vara en myt. Jag tror att många vegetarianer/veganer är medvetna om risken för B12 brist och därför jobbar på att få i sig B12, medan allätare tror att de inte ska drabbas. Förra året visade det sig att så många som en handfull bekanta i min umgängeskrets, alla köttätare, visade sig ha B12 brist medan icke köttätarna vid provtagning inte hade någon brist.

christelle

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 28 jun-13 kl 13:11 »
Om en inbiten köttätare får B12 brist kan det vara nåt annat fel än avsaknad av B12 i kosten. Tex om man genomgått en gastric bypass eller om intrinsic faktor saknas av annan anledning.

ekonomisanering

« Svar #6 skrivet: 28 jun-13 kl 14:22 »
Om brist drabbar vegetarianer el ej är en myt vet jag inte. Har själv kraftig b12-brist, o läkaren sa det vanligen drabbar vegetarianer. Nu äter jag ju kött men lite rädd o minska min konsumtion pga vad läkaren sa. Har ju med men vill ju helst bibehålla de få vitaminer jag har

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #7 skrivet: 28 jun-13 kl 15:02 »
Har själv B12 brist och min läkare sa att det kan vara en ärftlig oförmåga att ta upp ämnet ur maten. Jag fick länge injektioner med B12 men numera räcker det med tabletter.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jun-13 kl 23:38 »
Det är endast veganer som kan ha problem att få i sig B12, eftersom det finns även i ägg och mjölkprodukter. Däremot är det inte enbart veganer som kan ha brister, eftersom ett protein kallat intrinsic factor behövs för att kunna ta upp B12 ur kosten. Detta protein bildas av körtlar i magsäcken, och om dessa körtlar är skadade hjälper det inte att ära B12.

Jag googlade för att se om jag hittade något som styrker att B12 skulle finnas i mjölksyrade grönsaker. Mycket text för att hitta en mening där det nämns, men... http://www.eldrimner.com/3462.»mjolksyrejasning_av_gronsaker_med_tom_olefalk.html

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 29 jun-13 kl 00:17 »
... :D ...Lite lustigt det här med B-12...speciellt att så många köttätare drabbas av brist på det vad det verkar ...Hörde i radion om köttätare,hur farligt det är att äta rött kött  :o ...Tarmarna blir såriga eftersom det liksom är svårsmält,mat som inte är anpassat för oss...sedan bildas sår i tarmarna hela tiden som kan bli cancer... kanske därför köttätare har blodbrist och B-12 brist...

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #10 skrivet: 29 jun-13 kl 00:49 »
Har själv B12 brist och min läkare sa att det kan vara en ärftlig oförmåga att ta upp ämnet ur maten. Jag fick länge injektioner med B12 men numera räcker det med tabletter.
-Det visste jag inte att det kunde vara.. Varje dag lär man sig något nytt..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

krikav

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 01 jul-13 kl 09:21 »
Kött, ägg och mjölk ifrån "industri djur" är vanligen väldigt fattigt på b12, på grund av att djuren utfodrats med ensidig kost.
Det är inte ovanligt att folk som äter kött, också har b12 brist, men då är det för att köttet kommer ifrån djur som i sin tur har haft näringsbrist.
Äter man kött från fritt betande djur, bör det i praktiken vara omöjligt att få b12 brist.

b12 brist är något alla kan drabbas av, och alla har ansvar att ta reda på vilken b12 källa som passar dem bäst.
Jag löste det så, att jag köper havremjölken som är berikad med b12.

Kajsa

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 01 jul-13 kl 12:45 »
Jag anser att man ska ta det som läkare säger om mat med en nypa salt  ;) Tyvärr har de inte så mycket kunskap näringsläran. Jag tror att det delvis är utarmningen av jorden, dels den ensidiga kost som många människor väljer - och som många djur utsätts för - som gör att både människor och djur idag har dokumenterad B12-brist. Vår familj löser det delvis på samma sätt som du krikav, dvs genom att använda matprodukter som är berikade med B12.

Ser att jag uttryckte mig otydligt i mitt förra inlägg. Jag menar att det är en myt att enbart vegetarianer/veganer skulle ha problem med B12. Jag har under det senaste året upplevt att många köttätare blivit mer eller mindre chockade när de fått beskedet att de har B12-brist för enligt läkarna har det bara varit Vegerarianer/veganer som varit i riskzonen. Ja nu generaliserar jag, givetvis finns det säkert läkare som har kunskap om det här men deras budskap har inte nått "den stora massan".

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 01 jul-13 kl 13:09 »
Som sagt - det behöver inte bara vara vad man äter som har betydelse om man får/har en B12brist. http://www.apoteket.se/privatpersoner/kundservice/Sidor/b12_brist.aspx

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser