Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ost problem, Förvaring & Hantering av köpe ost.  (läst 4452 gånger)

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Ost problem, Förvaring & Hantering av köpe ost.
« skrivet: 22 jun-13 kl 13:57 »
Postar kanske på fel ställe, men vi provar.

Köper ost, vällagrad & fet brukar det bli. Men nu har jag tröttnat på ett par saker, det första är att ingen ost vi brukar köpa blir fort helt omöjlig att hyvla. Eller vad det kallas när man använder en osthyvel. Osten bara smular sig och går i småbitar.
Det andra är att det blir lätt mögelpåväxt i osten.

Jag tror att möglet beror på hur vi förvarar osten, i en tupperwere ostkupa och allt som inte är ost på osten tas bort, men så har jag alltid gjort & det är på det senaste året problemen uppkommit. Och morsan har samma typ av ost-låda utan problem vad jag vet.

Att osten går i småbitar misstänker jag nästan att det fuskas & är mer än bara ost i osten, hoppas jag har fel.

Så bra tips på hur jag ska förvara osten för att slippa mögel & söndersmulad ost mottages tacksamt, att dissa tupperwere-lådan har jag inga problem med. Eller goda ostar som inte smulas sönder
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
SV: Ost problem, Förvaring & Hantering av köpe ost.
« Svar #1 skrivet: 22 jun-13 kl 17:39 »
Invirad in smörpapper brukar osten hålla sig fin. Att den smular beror väl på att den är lagrad? Vällagrad ost funkar bäst att skära med kniv tycker jag.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Kontorsråttan

• Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 28 jul-13 kl 11:45 »
Lite sent återkopplat men jag har provat med smörpapper och resultatet är helt strålande.
Tack för tipset.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-13 kl 17:31 »
Det var så lite.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare
borsdorfer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser