Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkstockning/juverinflamation!  (läst 3374 gånger)

daling

• Finland
Mjölkstockning/juverinflamation!
« skrivet: 21 jun-13 kl 10:40 »
Min tacka som lammade fyra lamm för en månad sen har nu fått mjölkstockning på ena sidan! Va ska jag göra? Har ni några super huskurer på lager? Veterinären ska komma bara hon hinner... Men i väntan på henne kan jag göra något själv? Juvret är stenhårt och verkar inte gå att mjölka.

Nina W

• Värmland
SV: Mjölkstockning/juverinflamation!
« Svar #1 skrivet: 21 jun-13 kl 11:55 »
Jag har inte erfarenhet av får med juverinflammation men dess mer av kor. Vi brukade massera med kamfersalva eller liknande. Själv använder jag Sasco liniment med alovera och mentol till allt annat, tror det kan funka till juver också. Det är antiinflammatioriskt och jättebra. Har du lärt dig mjölka så att du kan tekniken? I så fall så försök ändå att mjölka än om det bara kommer lite. Massera och mjölka så ofta som möjligt. Måste vara dyrt med veterinär, antagligen får hon antiobiotika. Jag hoppas hon snart blir frisk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser