Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nomadiskt levene?  (läst 2873 gånger)

Zambaku

• Södermanland
Nomadiskt levene?
« skrivet: 21 jun-13 kl 00:12 »
Funderar lite på om det vore hållbart med nomad levene. Bygga sig ett mobilt hem i liknande stuk som denna:

Sen kanske sälja diverse grejer och hantverk i form av loppis för att få slantar till viktiga saker som ljus, mat osv. Eventuellt dumpster diva i mataffärers containers i dom byar man tar sig till. Vad tror ni? =)

Huggorm

• Gäst
SV: Nomadiskt levene?
« Svar #1 skrivet: 21 jun-13 kl 00:19 »
April-oktober funkar det väll

Zambaku

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-13 kl 00:22 »
Men inget som skulle fungera i det långa loppet?

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jun-13 kl 00:23 »
Funderar lite på om det vore hållbart med nomad levene. Bygga sig ett mobilt hem i liknande stuk som denna:

Sen kanske sälja diverse grejer och hantverk i form av loppis för att få slantar till viktiga saker som ljus, mat osv. Eventuellt dumpster diva i mataffärers containers i dom byar man tar sig till. Vad tror ni? =)
Har bara säga gilla  prova och testa om det  funkar för dig ha lite buffert att falla tillbaks på .

hånung

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jun-13 kl 00:24 »
Är nog ingen som som tror det ska va i långa loppet :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jun-13 kl 00:28 »
Jag tror att den där blir tung att trampa runt med under en svensk snövinter. Dessutom tror jag det blir ganska kallt inne i en sån där vagn när det är -25 och vinande vindar på utsidan. Visst går det om man har en bra sovsäck, men jag tror det är få människor som skulle stå ut en hel vinter

Zambaku

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 21 jun-13 kl 00:33 »
Mjo, det kan bli tungt om man inte bygger av lättviktsmaterial. Stomme av pvc rör t.ex. Funderar även kring en kamin för att få upp värmen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 jun-13 kl 00:58 »
En kamin passar dåligt i en vagn byggd av PVC-rör. En riktig kamin väger från 50kg och uppåt, alltså ungefär lika mycket som hela resten av vagnen. Du får alltså använda stabila PVC-rör, men å andra sidan så blir vagnen mindre känslig för sidvindar när den blir tyngre. Alternativet är en "laxen" eller vad de kallas, som nog inte väger mer än 10kg, men de blir snabbt kalla när man slutar elda. Och den där vagnen blir ju svår att isolera och få tät så all värme kommer försvinna på några minuter efter att du slutar elda

Nej, jag tror enda lösningen är en ordentlig, vinterfodrad sovsäck om man skall sova där på vintern.

hånung

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 21 jun-13 kl 01:12 »
En kamin passar dåligt i en vagn byggd av PVC-rör. En riktig kamin väger från 50kg och uppåt, alltså ungefär lika mycket som hela resten av vagnen. Du får alltså använda stabila PVC-rör, men å andra sidan så blir vagnen mindre känslig för sidvindar när den blir tyngre. Alternativet är en "laxen" eller vad de kallas, som nog inte väger mer än 10kg, men de blir snabbt kalla när man slutar elda. Och den där vagnen blir ju svår att isolera och få tät så all värme kommer försvinna på några minuter efter att du slutar elda

Nej, jag tror enda lösningen är en ordentlig, vinterfodrad sovsäck om man skall sova där på vintern.
Och en fotoscen  lappa  så får man en viss värme där ifrån.

hånung

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 jun-13 kl 01:15 »
Förövrigt så kan ja säga det att laxen kamin väger 17 kg bara så ni vet :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #10 skrivet: 21 jun-13 kl 01:19 »
Tänk vilket vindfång att trampa runt med den vagnen! Jag skulle hellre välja ett bra tält och en lägre cykelkärra. Då blir du inte heller fullt så udda i folks ögon, vilket kan vara en fördel. Du kommer avvika tillräckligt ändå. Man behöver inte bry sig om vad andra tycker om en, men det kan vara opraktiskt om de uppfattar en som störande, udda, underlig etc.

Kamin och fotogenlampor går bort. För tungt och brandfarligt. Stormkök får det nog bli. Primuskök väger för mycket. Och som sagt mycket bra sovsäck.

hånung

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 jun-13 kl 01:23 »
Tänk vilket vindfång att trampa runt med den vagnen! Jag skulle hellre välja ett bra tält och en lägre cykelkärra. Då blir du inte heller fullt så udda i folks ögon, vilket kan vara en fördel. Du kommer avvika tillräckligt ändå. Man behöver inte bry sig om vad andra tycker om en, men det kan vara opraktiskt om de uppfattar en som störande, udda, underlig etc.

Kamin och fotogenlampor går bort. För tungt och brandfarligt. Stormkök får det nog bli. Primuskök väger för mycket. Och som sagt mycket bra sovsäck.
stormkök går ju fet bort ini vagnen rena dödsfällan .
« Senast ändrad: 21 jun-13 kl 01:32 av håning »

Zambaku

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 21 jun-13 kl 01:29 »
Hm, hur skulle man kunna tänkas göra för att få den så lättviktig som möjligt och hålla värmen på bästa sätt? Naturligtvis ryker presseningstaket. Alluminiumram kanske skulle fungera som stomme? Att se udda ut är inget som bekymmrar mig, det har jag varit hela livet. O' hur löser man brandriskproblemet på bästa sätt? Alla tips är uppskattade =)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 21 jun-13 kl 01:34 »
stormkök går ju fet bort ini vagnen rena dödsfällan .

Men funkar i tält.

hånung

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 jun-13 kl 01:39 »
Hm, hur skulle man kunna tänkas göra för att få den så lättviktig som möjligt och hålla värmen på bästa sätt? Naturligtvis ryker presseningstaket. Alluminiumram kanske skulle fungera som stomme? Att se udda ut är inget som bekymmrar mig, det har jag varit hela livet. O' hur löser man brandriskproblemet på bästa sätt? Alla tips är uppskattade =)
Nja tycker  is å fall  och en fotogenlampa lappa det torde vara det säkrast då lampan inte har öppen låga till olika kök sen så måste man ju ha ett förutom förstås kök men det har man väl utan för  vad ja vet ?
« Senast ändrad: 21 jun-13 kl 02:01 av håning »

hånung

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 jun-13 kl 01:41 »
Men funkar i tält.
Ja för att du har bättre plats att sparka på troligen . Fördelen med fotogenlampa  är att du kan hänga upp den till skillnad mot ett kök i en sådan liten vagn men är enbart för värme förstås .
« Senast ändrad: 21 jun-13 kl 01:48 av håning »

Huggorm

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 21 jun-13 kl 07:58 »
Tänk vilket vindfång att trampa runt med den vagnen!

Ja precis, det skulle inte förvåna mig om en ordentlig vindstöt skulle kunna skicka iväg en med cykel och allt ner i diket, eller ut framför mötande bilar. Dessutom lär det gå tungt i motvind.

Ett alternativ är en låg kärra med något slags uppfällbart tält på. Något sådant här: http://www.taktalt.se/taktalt.php

alternativsus

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 21 jun-13 kl 08:01 »
Kul idé. Ser ju härligt ut på första bilden. Vems kärra är det?

Råbark

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 24 jul-13 kl 18:46 »
Folk campar på base camp på Mount Everest så då kan man väl campa en svensk vinter. Med rätt utrustning tror jag inte det är något problem men frågan är väl om det inte är mysigare att bege sig söderut när graderna börjar krypa nedåt?

Så länge man bara har sig själv att rå om ser jag inga större problem med att bo som på bilden... allt blir betydligt svårare med barn. Så "i långa loppet" är det nog svårt om man planerar att någon gång stadga sig.
You have to be the change you wish to see in the world.
http://trollsaga.wordpress.com/

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #19 skrivet: 24 jul-13 kl 19:02 »
Lastbilen jag kör är riktigt svår att få till en vettig värmekomfort när man står stilla så min metod är att ha rastvärmare igång under tiden jag har rast och så länge jag inte skall till att sova.
När sedan det e dax att sova så stänger jag av.
Den inbbygda värmen i motorn som väger en 6-700 kg gör att temperaturen sjunker långsamare och då jag sover strax under taket innebär att värmen tar en stund på sig att bli ovärme.
Trots allt så innebär det att jag kliver ur sängen på morronen med en hel dröse minusgrader ibland så illa att vattnet som stått ute i hytten frusit. tackolov för kylskåp  ;D
Täcket som jag kört med dom sissta åren är försvarets gröna patienttäcke och inget annat inte ens en massa kläder. 

Dock är det en helt annan sak att bo i en vagn där man hela tiden måste tillföra värme och dessutom inte har någon möjlighet att lagra den.   vintern 2009-10 bodde jag i en aluminiumvagn som jag isolerat litegrand och eldade i en kokskamin det funkade faktiskt riktigt bra förutom att det var för varmt när jag la mig och kallt som fan när jag klev ur bingen på möra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser