Hej
Jag har ett stort problem med att bli av med min hemonchus, trots att jag gjort enligt fårhälovårdes rekommendationer.
Jag avmaskade i höstas tidigt med noromecin. Stallade in. Tog nytt träkprov i slutet på april. Då hemska mängder med hemonchus! Då jag har mjölkfår med mjölk tänkt till human konsumtion så kan jag inte använda mjölken den säsongen jag avmaskar, vilket inte blir ett lätt kapitel ekonomiskt att klara av. MEN jag var beredd att ta det detta året. Men veterinären på fårhälsan tyckte vi skulle pröva axilur en omång först. Ska skicka in nya träkprov på tackorna i slutet juni/början på juli för att kolla heamonchusen. Lammen ska kollas i vis avvänjningen som var planerad i mitten på juli. MEN, nu vet jag inte, då de har växt så himla dåligt!
Jag har haft problem med stor lammdöd i år, de födda lammen som har dött har ju dött mycket plötsligt från en timme fullt friska till nästa döda och ingen diarré. Inte obducerade pga distriktets ord och min handfallenhet :-S
Varför så mycket koccidier?
Pga av en kladdig ströbädd då den inte brann i år (??) varför den nu inte gjorde det kan man ju undra, tips?
Tips på hur jag ska se till att bli av med den? ( förutom prata med fårhälsan och få medicin tidigt imorgon bitti givetvis)
Vad säger ni ang tillväxten på lammen efter drabbats av koccidier? Vad har ni för erfarenhet?
Troligen sätts hjälpen in allt för SENT mot vad den borde. Men ja... Inte något jag kan göra något åt nu, tyvärr. Jävla skit år!