Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp min kyckling är inte pigg!?  (läst 1196 gånger)

Viickiss

• Östergötland
Hjälp min kyckling är inte pigg!?
« skrivet: 17 jun-13 kl 11:22 »
 :( Märkte igår att min tolv veckor gamla silkes kyckling ine var som vanligt den springer inte omkring piggt som sina kompisar längre utan bara står uppburrad med näbben lite neråt. Hon pickar lite grann i sig av godsaker men inte alls med samma energi som tidigare. Jag vet inte vad jag ska göra, vad kan det vara för fel på lilla livet någon som har några tips?  ??? // Vickis
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Viickiss

• Östergötland
SV: Hjälp min kyckling är inte pigg!?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-13 kl 14:45 »
Ingen som har några råd  :( ...

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 17 jun-13 kl 15:33 »
Hej!
Hon kanske har blivit lite kall? Eller så är hon för varm? Var hon pigg dagen innan?
Jag har massor med vuxna höns som har varit som din lilla höna, när de har blivit kraftigt knott bitna.
Även de små blir riktigt bitna ibland. Då brukar dom vara hängiga i några dagar och faktiskt riktigt svullna vissa av dom.
Hoppas hon piggar på sig. ge henne vatten,mat och lite extra värme, en stund försig själv så hon kan koppla av brukar vara bra med  :) Kanske över natten.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Viickiss

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-13 kl 19:34 »
Det är väl inte omöjligt att hon blivit kall antar jag. Ja hon var pigg dagen innan. Okej tycker du jag ska ta in henne inomhus över natten kanske ? Blir så orolig ...  :-\

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-13 kl 20:03 »
Kolla avföringen och kolla för ohyra.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Viickiss

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 18 jun-13 kl 10:00 »
Kolla avföringen och kolla för ohyra.

Hittar ingen ohyra och avföringen är fast och fin... vad kan ha påverkat min lilla höna pöna.

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 18 jun-13 kl 11:09 »
Försäkerhetsskull, ta undan din dårliga kyckling och ha den ensam i sjukbur, ifall det är något som kan smitta dina övriga djur.. :-\
Du får avvakta ..Har du någon tex A-fil hemma, som du kan ge kycklingen..(ta bort all annan mat och vatten).hmm..samtidigt säger du att avföringen är normal..men A-fil skadar inte ändå..Ingen annan som är hängig?

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 18 jun-13 kl 11:57 »
Om du inte hittar någon orsak kan du prova att ge lite multivitamin. Finns droppar på zoo affärer och stor hink på granngården. 
Jag har gett mina de, köpte in det först när jag hade förkyld höna för ett par år sedan. Nu ger jag om ngn ser lite risig ut utan att jag hittat ngn orsak och det har hjälpt. Händer max 1-2 gånger/år, olika hönor. Ger utspätt med lite vatten direkt i näbben 2-3 kvällar i rad beroende på hur hönan mår.

Lycka till hoppas hon piggar på sig.

Viickiss

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 18 jun-13 kl 13:12 »
Har den hängiga hönan inne, och ja jag ska testa med a-fil och får köpa vitaminer när vi ska till stor staden på torsdag och pröva det oxå.  Tack för era hjälpande tips :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser