Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu ska det byggas hönshus - tips och råd önskas.  (läst 3627 gånger)

Vild

• -
Nu ska det byggas hönshus - tips och råd önskas.
« skrivet: 16 jun-13 kl 18:28 »
Jag har planerat att skaffa höns nästa år men nu funderar jag på att kanske göra det redan i år tillsammans med min syster. Hon har en rastgård på sin tomt där förra ägarna hade höns och har länge planerat att skaffa några själv men inte kommit till skott. Vi tänkte nu att det kanske kunde vara bra att skaffa en liten grupp tillsammans som vi kan hjälpas åt med till att börja med istället för att köpa varsin flock - vi bor grannar. Det som saknas är, förutom hönsen då, ett hönshus, och det skulle jag vilja ha lite hjälp med från er som har erfarenhet.

Hönshuset ska rymma 5-6 höns. Vi har tänkt ha lantraser, medelstora. Dom kommer att ha en stor inhägnad utanför med gräs och buskar, dock är det inget tak över den utan det är stängslat med gunnebo och kaninsäkrat längs marken då min syster haft kaniner där tidigare. Synpunkter?

Jag har läst en del trådar och förstår att det är viktigt att undvika springor i hönshuset och annat där ohyra kan samlas. Om man bygger det med skivor, ska man spackla i hörnen o så eller hur noga ska man vara? Eller ska man göra på nåt annat sätt?

Hur håller man temperaturen bra - och vilken temperatur vill dom ha? Jag har läst att man kan förvara strö och bajs man rensar ut under hönshuset för att få gratis värme när det brinner, men räcker det? Vad har man annars mer, värmeplatta under golvet? Har läst att det är bra om det inte är för varmt i hönshuset för att minska ohyra. Till vattnet hade vi tänkt ha en värmesten/platta.

Hur stort tycker ni att man ska ha för 5-6 höns? Nu kommer jag inte åt jordbruksverkets hemsida ft, dom har visst problem med den, men vad tycker NI är lagom? Jag tänker att om utrymmet blir för stort är det svårare att hålla värmen men samtidigt vill vi inte tulla på deras utrymme. Dom kommer ju att vara instängda på natten men annars ha möjlighet att gå ut.

Har ni några andra tips byggnadsmässigt? Tex bra lösningar för att hålla rent. Vi kommer att göra rent ofta och det får ju gärna vara lätt att komma åt, kanske ha en skiva under sittpinnarna som bajset hamnar på som man kan lyfta ut när man ska göra rent det? Eller är det lättare att bara gå varje dag och skopa upp det man ser? Hur gör ni? :)

Nice

• Uppland
SV: Nu ska det byggas hönshus - tips och råd önskas.
« Svar #1 skrivet: 16 jun-13 kl 22:50 »
Jag har satt upp vågräta kompostgaller under sittpinnarna som jag lägger tidningar på, byter tidningar varje dag. På det viset kan hönsen utnyttja platsen under sittpinnarna, tycker det fungerar jättebra.  :D
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

Vild

• -
« Svar #2 skrivet: 16 jun-13 kl 23:52 »
Tack! Vi tänkte ha en hylla under sittpinnarna som bajset hamnar på och sen reden under den. Tidningspapper var en bra ide, enkelt att bara ta ut och slänga. :)

tottizen

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-13 kl 09:03 »
nån form av nät-tak rekommenderas så att fåglar inte tar dem!

Kan vara bra med tak över en del av hönsgården, de gillar ju att vara ute även om det regnar=)

Vild

• -
« Svar #4 skrivet: 17 jun-13 kl 22:50 »
Går de in om det regnar om man inte har tak över dem? Du får ursäkta min okunnighet. ::) Man kanske kan bygga en takdel som sticker ut från hönshuset, ska diskutera med syster.

Nät över hela inhägnaden blir nog svårt, den är ca 150 kvm och på mitten står en friggebod, men vi kanske kan ha nät över en del? Eller ska man hägna in hönsen på en mindre del med nättak över istället? I övrigt är det en mycket lummig del av trädgården med mycket buskar och snår.

När jag fått i ordning mitt eget hönshus nästa år hade jag tänkt ha dem gå fritt på hela framsidan, dvs ca 500kvm. Men det kanske inte är någon bra ide då, för där kommer jag inte kunna ha nåt nättak?  :-\ Jag har minnesbilden av höns man sett gå fritt på gårdarna, dom går ju fritt på stallplanen så jag trodde faktiskt att det gick bra att ha dem så dagtid.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #5 skrivet: 17 jun-13 kl 23:00 »
Bygg minst 5 kvadratmeter, dedär hönsen blir fler än du tänkt dig. Så bygg 5 kvadratmeter eller mer så kan du ha c:a 15-20 höns. Du hittar alltid ett par hönor här & där du inte kan motstå.
Här går de fritt, visst har räven tagit någon på 5 år men lösa hundar har tagit fler. När höken kommer så härjar skatorna med den, och larmar, så den har inte kommit åt att slå. Och vi har inget nät över hönsgården. Och inget tak.

Bygg med OSB-skivor invändigt, betong eller formplyfa till golv. Spackla inte, och inget silikon, för det äter de upp. Isolera väggar och golv med 75-100mm frigolit, lite mer i taket. Inget frigolit som hönsen får tag på, för det äter de också upp.

Fönster åt öster för gryningsljus och ett åt söder för värme vintertid. Minst ett av fönstrena ska va öppningsbart för ventilation.

Igår gick Fergusson ute fast det spöregnade. De gör som de gör, dedär hönsen.
« Senast ändrad: 17 jun-13 kl 23:07 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

tottizen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 jun-13 kl 09:21 »
jo. de går in om det regnar. MEN de GILLAR att vara ute. så "snällast" att ha tak på en liten del så de kan vara ute i friska luften.

Mina går lösa på hela tomten 1600 kvm, men om vi ska iväg mer än några timmar (hunden lämnas då alltid lös med dem ofallifall, han är snäll) så har vi dem i voljären med tak. vill ju inte att de ska bli tagna av grävling, räv, fågel, hundar osv....

bua

« Svar #7 skrivet: 18 jun-13 kl 09:36 »
En del höns går in när det regnar, mina stannar ute, både de jag har nu och de jag hade när jag bodde i stan.

Mina går fritt. Jag byggde en så rovdjursäker hönsgård jag kunde. Där är de bara när jag är bortrest och när det är jakt med hundar. Rovdjurstrycket är olika på olika platser. Hur det är hos dig kan du inte veta förrän du provat.

Vild

• -
« Svar #8 skrivet: 18 jun-13 kl 11:29 »
Tusen tack för alla svar!

Ang frigolit läste jag att det riskerar att bli fukt i hönshuset om man isolerar med det. Vi har massor av markfrigolit hemma som vi isolerat med så det vore toppen att kunna använda det, men som sagt får det ju inte bli dålig miljö. Hönshuset kommer att stå intill en friggebod så tyvärr kommer den väggen som är mot gryningsljus vara mot den och inte gå att ha fönster på. Men övriga 3 sidor kommer att vara fria. Går det ändå?

Vi har inte mycket rovdjur just här där våra hus ligger. Vi bor på en höjd i ett skogigt sommarstugeområde och min systers tomt är stängslad med högt staket, delvis plank, sen är hönsinhägnaden innanför med lika högt stängsel. Rovfåglar finns i form av ormvråk eller liknande, men inte så mycket där husen ligger utan håller till på åkrarna en bot bort. Men vi har mkt skator, kråkor och 2-3 duvpar som håller till mycket i våra träd och grannarnas. Dom kanske kan vara till besvär för hönsen?

peppz

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 18 jun-13 kl 11:47 »
Det låter som om du har jättebra föruutsätningar och vettiga egna tankar.
Jag tror det kommer bli kanonbra, men jag håller med om att du bör bygga stort.    man tror lätt att man vill ha bara ett par st, och säger nån att 20-30 höns är en trevlig liten grupp tycker man det låter jättemycket...   Men man växer ihop med flocken och vips så har man höns överallt utan att riktigt veta hur det gått till :)

Vad gäller hönsgården är mitt tips att pröva utan tak, finns där buskar och träd eller andra skydd att gå under så kan dom klara sig riktigt bra ändå...
Här går flocken fritt i trädgården frots att vi har bpde hök, vråk och örn och det enda jag har förlorat var en anka som havsörnen tog i vintras när den var ute och vaggade i djupsnö...

Skator är inga problem för hönsen, men de kan stjäla foder om man stör sig på det..
Och får dom chansen tar dom kycklingar med, men kycklingar gr man ändå ha klokt i att ha instängda i början ty allt och alla äter kyckling...  katter, råttor, fåglar..  man får va på sin vakt eller ha många och räkna med lite svinn....
Kennel SweetCaileanz

Vild

• -
« Svar #10 skrivet: 18 jun-13 kl 13:33 »
Tack, va bra att det låter som att det kommer att fungera för oss. Vi har möjlighet att bygga större hönshus så om inte min syster har ngt emot det gör vi så. När jag bygger mitt eget nästa år kommer jag att följa det rådet i alla fall.

När vi köper hönsen kommer dom ju att vara små, så då kommer dom att ha en mindre inhägnad med nät så att dom inte blir tagna - vi har ju dessutom katter och hundar som iof är vana vid smådjur som kaniner och marsvin som springer lösa, men man kan aldrig vara nog säker. Det känns lite främmande att en rovfågel ska ta ngt så stort som en anka, så det är bra att få lite insikt av er här. Jag skulle nog sörja den hönan som blev tagen, för jag kommer att välja med hjärtat och bara två-tre blir ju mina detta år. Så det vill jag förstås inte, även om jag förstår att det säkert kommer att hända nån gång under åren.

Idag gick jag förbi en granne som har höns och till min stora lycka var dom ute på deras uppfart vid bilarna så jag, barnen och hundarna kunde titta på dom på nära håll. Hon hade en som var så otroligt fin så jag ska fråga när jag träffar på henne vad det är för nåt. Den var vit och liksom lite droppformad, inte jättestor. Vad det ska bli kul att få köpa mina alldeles egna, jag kommer att välja varenda en med stor omsorg.

Alternativkliniken

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 18 jun-13 kl 13:47 »
Det låter som om du har planerat det mesta. Men när vintern kommer är det bra om
du har isolerat så att det inte blir så stor värmeförlust. Man kan även ha halm som
absorberar fukt och ger bra värme.
Ett annat tips är att skaffa en värmelampa, det ger ett bra inomhusklimat för hönsen.

Lycka till!
Man får inte göra reklam för hemsidor/produkter, när de inte specifikt berör trådens ämne.//ieenilorac
« Senast ändrad: 18 jun-13 kl 13:54 av ieenilorac »

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
Rätt temperatur och miljö
« Svar #12 skrivet: 13 sep-13 kl 19:22 »

Här kommer mina Hönshusbilder & byggtips:

http://chickensteps.wordpress.com/category/honshus/

I det stora hela gillar de välventilerat, dragfritt, torrt och rent, luften bör inte vara för varm, fuktig eller för dammig. Jag frågade en veterinär en gång och han sa att trivseltemperatur för höns är ca 15 grader men så varmt behöver de absolut inte ha i huset vintertid - ett par plusgrader räcker.
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser