Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är min kanin gammal nu?  (läst 5932 gånger)

Andriette

Är min kanin gammal nu?
« skrivet: 12 feb-07 kl 12:01 »
Hej,
vår kanin "Babbit" blir 7 år i mars. Eftersom han är vår första, har jag inte någon erfarenhet i om man behöver ändra någonting i kost etc. när kaninen åldras!
Läste någonstans att de flesta kaniner inte blir äldre än 8 år. Stämmer det?
Skulle uppskatta råd och ideer om hur jag kan fortsätta att ge vår svarta ulltuss "goda dagar" i livet!!!

Tack på förhand, säjer
Andriette

PS Har inte märkt att han åldrat någonting än...har kaniner ålderskrämpor??? DS ???

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
Re:Är min kanin gammal nu?
« Svar #1 skrivet: 12 feb-07 kl 16:09 »
Hej!

Det finns rapporter om gotlandskaniner som har blivit 9 år.. så än finns det gott om tid för roliga upplevelser tillsammans!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Christel

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 feb-07 kl 18:34 »
Min äldsta kanin dog i somras  :'( . Hon blev nio år. Boxkompisen dog i våras  :'(, åldern på henne var åtta. Kvar från flocken är Humle, sju år. Han bor nu ihop med "ungdomarna" Maskros & Nässla som bara är tre år.

Jag tycker mig ha märkt att stora kaniner, i mitt fall belgiska jättar och fransk vädur, har över lag kortare livslängd än mindre raser. Jag vet inte bestämt att det är så ???, men med mina har det iaf blivit så. Man kan ju dra liknelser med t.ex. hundar där stora hundar som leonberger har kortare livslängd över lag än t.ex. taxar.

Jag gör ingen skillnad på seniorerna bland kaninerna jämfört med de yngre. Det viktigaste är att alla har det bra!!

Andriette

« Svar #3 skrivet: 12 feb-07 kl 20:22 »
Babbit har bott ensam hela sitt liv. Tänker ibland att jag vill ge honom en liten kanin eller marsvins vän. Fast de sa på RSPCA (nationella center i Storbritannien som tar hand om oönskade djur och omplacerar dem) att han var aggressiv mot andra hannar och att kaniner ibland var jätte taskiga mot marsvin.
Är det elakt att ha en kanin för sig själv? ???

(Känns lite dumt  :-[ att fråga detta efter att ha haft honom så länge...Han verkar ju nöjd och glad, och vi får alltid beröm utav veterinären för att han ser så bra ut)

Andriette

Andriette

« Svar #4 skrivet: 12 feb-07 kl 20:25 »
Cristel, hade du haft din nioåring från födsel?
Det är konstigt men man kan ju faktiskt bli "vän" med de där små (eller stora) ulltottarna, och de har sina egna små personligheter också!
Humle (vilket fint namn!) är ju jämgammal med Babbit!
Länge må de leva!!!

hälsningar Andriette  :)

Dollar

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 13 feb-07 kl 16:30 »
Babbit har bott ensam hela sitt liv. Tänker ibland att jag vill ge honom en liten kanin eller marsvins vän. Fast de sa på RSPCA (nationella center i Storbritannien som tar hand om oönskade djur och omplacerar dem) att han var aggressiv mot andra hannar och att kaniner ibland var jätte taskiga mot marsvin.

Andriette

Man ska INTE ha hanar i hop!! Även om de ser ut att vara kompisar så när man minst anar det så kastrerar de varandra. Är inte säker men tror att det t o m finns en lag från jbv att man inte får ha hanar tillsammans. Kaniner och marsvin funkar ibland. Jag hade det men då fick jag höra att marsvinen kan vara jättestygga mot kaniner genom att bita dem i öron osv, så var inte fallet för mig utan kaninhonan bet marsvinet i öronen däremot hanen var jättesnäll mot marsvinet.

Har du haft kaninen så länge ensam som i 7 år så tycker jag personligen att det inte är någon mening att sätta in någon annat sällskap om kaninen inte verkar deprimerad eller att du inte har tillräckligt med tid åt honom.  Men som sagt ingen annan hane alternativt en sterilhona.
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Christel

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 feb-07 kl 18:30 »
Är det elakt att ha en kanin för sig själv? ???

(Känns lite dumt  :-[ att fråga detta efter att ha haft honom så länge...Han verkar ju nöjd och glad, och vi får alltid beröm utav veterinären för att han ser så bra ut)

Andriette

Mina två första kaniner (vi talar här om Lina, född 1986, och Lucas, född 1991) levde ensamma. Jag var sju år när jag fick min 1:a kanin och jag älskade lilla Lina mer än ngn annan :-* :-*. Inte för att hon levde ett normalt liv precis ;) men lycklig var hon. Lina var lös alltid, rumsren så till den grad att hon sprang in själv när hon var i trädgården för att göra sina behov i buren ;D. Lina bästa vän var vår hund. Charlie brukade tvätta hennes öron tills hon var blöt in på skinnet. Lina blev bara fem år, tyvärr. Sedan kom Lucas, mina kusiners kanin som de tröttnat på. Världens trevligaste hankanin!

Nästa kanin var Grynet, som levde ihop med Müsli, honan som blev nio år fjol, samma år som hon dog. ... Jag kan fortsätta i evigheter, berätta om Persilja och lilla Timjan (blev åtta i fjol, min enda egna uppfödning. Dog sorgligt nog i fjol, hon också :'( )

Jag tror visst att ensamma kaniner kan leva lyckliga i sina dagar - om de har utrymme att röra sig och människor som har tid att pyssla om dom. Men jag har numera kaniner i par eller grupper och det trivs jag bättre med. Dels för att det är så intressant, dels för att kaninerna jag har trivs väldigt bra med det.

Jag tror nog att din kanin är nöjd med att leva ensam, så det ska du inte ha dåligt samvete för! Mina som lever ihop hade däremot varit olyckliga om de blev ensamma - min Humle (kastrerad hermelinkanin) blev ju ensam, dubbelänkling i somras, och blev så ledsen att jag trodde han skulle gå och dö han också... Men lyckligtvis gick det bra att släppa ihop honom med två honkaniner, så nu är han glad igen :D. Men det var tur och inget annat att det fungerade, för kaniner som inte tillhör samm flock kan verkligen slåss på liv & död. Två okastrerade hankaniner går inte att ha ihop efter att de blivit könsmogna (har aldrig provat men sägs så, själv tar jag hellre det säkra före det osäkra och kastrerar mina hanar). Vad gäller marsvin så har jag en liten hona som bor med två kaniner. Tyvärr så fungerade inte hon ihop med förra ägarens andra marsvin utan hamnade hos mig istället och får nöja sig med kaninsällskap. Det fungerar jättebra, vilket är tack vare att kaninerna är guda snälla... OCH att fröken Broccoli (marsvinet - gissa vad hennes favoritmat är ::)) är en tuff donna som inte drar sig för att stjäla godsaker från kaninernas mun!

/Christel.

Christel

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 feb-07 kl 18:38 »
Cristel, hade du haft din nioåring från födsel?
Det är konstigt men man kan ju faktiskt bli "vän" med de där små (eller stora) ulltottarna, och de har sina egna små personligheter också!
Humle (vilket fint namn!) är ju jämgammal med Babbit!
Länge må de leva!!!

hälsningar Andriette  :)

Müsli, som min nioåring hette, köpte jag när hon var åtta veckor gammal. Och visst är kaniner personligheter!!! Det gäller bara att låta dom få bli det, precis som men alla andra djur. Vad jag menar är att en kanin som har ett bra liv också blir en vän för livet - fullt jämförbar med en hund!!

Humle ja :-* :-*... Köpte honom i en djuraffär där han satt i en liten bur med plastlock, typ musbur. Jag svär - hans klor var nästan tre centimeter långa  :( >:(! Han var nästan ett år gammal och hade returnerats till zoo-butiken eftersom ägaren tröttnat. Tanken var att han helt sonika skulle slås ihjäl.

Lycka till med din Babbit!

Hälsningar
Christel.

Andriette

« Svar #8 skrivet: 13 feb-07 kl 22:03 »
Tack för så goda rader och råd! ;D

Med risk för att jag börjar bli lite tjatig och fråga för många frågor...

Eftersom kaniner ute i naturen ju är bytesdjur, så gissar jag att de undviker att visa några fysiska svagheter i det längsta... finns det några vanliga ålderskrämpor som jag bör hålla utkik efter?

Babbit har nog inte fattat än att han är gammal, så det syns inte på honom! Har idag njutit av sommarsolen och gnagit sig ett grönt grässtrå eller två... ;D

nysse

« Svar #9 skrivet: 14 feb-07 kl 10:13 »
Min kanin er 8 1/2 år gammel - og har haft ham siden han var 8 uger gammel. Han er dværgvædder.

Sess

• Dalarna
    • Min sida
« Svar #10 skrivet: 14 feb-07 kl 18:03 »
En gammal kanin jag födde upp för många herrans år sen dog när han var 10år gammal, nästan så han hann bli 11, men han blev så pass dålig så han fick somna in.... å han var så himla go å mysig, gick oftast lös på tomten, var nästan som en liten hund... saknar honom...  :-\
Mina djur: Höns (Grönvärpare)

Lena A

« Svar #11 skrivet: 14 feb-07 kl 19:31 »
Min kanin, Winkie, är ensam och hon blir 6 år i maj. Vi har haft henne i 4 år till sommaren. Vi tog över henne från en på jobbet vars barn tröttnat på henne.

Hon bor i en stallbox på vintern och i en hundgård på sommaren, så hon har gott om utrymme. Bild på henne och även på hundgården finns under annan tråd här på forumet. Winkie finns under Bildtråd-Kaniner, sid 2.

Jag är liksom Andriette också intresserad av om någon vet vilka ålderskrämpor en kanin kan få.  :D
« Senast ändrad: 14 feb-07 kl 19:43 av Lena A »

Husdraken

• Hobbybönder
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 27 feb-07 kl 10:18 »
Vi har en dvärgvädur som heter Liten och han blev åtta år i januari. Han har funnits i familjen sedan han var åtta veckor och han är kompis med katterna och har gått lös i huset hela sitt liv. Vi har inte givit honom annan mat än hö, vatten, pinnar och lite morot och knäckebröd ibland. På somrarna delar han in och ut-gång med katterna och han verkar må fin-fint.
Vi har haft flera franska vädurar också men de har inte blivit äldre än sex-sju år och de har haft samma levnadsvillkor så det är nog som med hundar, att de större raserna har något kortare livstid än de små.
Kaninerna har alla haft olika personligheter och vi har klarat oss ifrån sladdgnagande och annat otyg men Liten hade en period då han gnagde på alla gipsskivor han kom åt. Vi funderade på kalkbrist och skaffade en mineralsten med kalk och sedan var det färdig-gnagt på gipset.
Katter, höns och hund.

solofang

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 03 mar-07 kl 16:55 »
Hej,
vår kanin "Babbit" blir 7 år i mars. Eftersom han är vår första, har jag inte någon erfarenhet i om man behöver ändra någonting i kost etc. när kaninen åldras!
Läste någonstans att de flesta kaniner inte blir äldre än 8 år. Stämmer det?
Skulle uppskatta råd och ideer om hur jag kan fortsätta att ge vår svarta ulltuss "goda dagar" i livet!!!

Tack på förhand, säjer
Andriette

PS Har inte märkt att han åldrat någonting än...har kaniner ålderskrämpor??? DS ???
  Hej jag hr myketerfarenhet av kaniner min aknin blir 8  den 13 mars!Han har blivit lite gmal men det finns kaniner som blir 16 år men det är ytterst ovanligt men jag tror tt om den mår bra så blir den nog 9-10 år i alla fall men den är nog rättsågaml jg har själv 7 kniner så jg kan gmska myket även om jag bara är 11 men hopps att det går bra med din kanin!Hejdå!!!=D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 11 mar-07 kl 09:14 »
Jag talade med en god vän i telefon igår som bor i Holland, hans kanin Goliath blir 14 år gammal om 2 månader och är piggheten själv, så visst kan kaniner bli gamla men 14 år är nog det äldsta jag hört talas om.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ledup

« Svar #15 skrivet: 18 mar-07 kl 21:39 »

Det som brukar göra att gamla kaniner dör är ofta problem med matsmältningen och tänder!
Håll koll på tänderna, alltså att han äter ordentligt och verkligen kan tugga!
Se så han bajsar "friskt" bajs!
Se till så han inte blir överviktig!

Har du tur kanske det bara är halvtid än!

Crappy

• Norrbotten
« Svar #16 skrivet: 19 mar-07 kl 07:10 »
Jag har haft en Hermelin som blev 9 år. Misstänker starkt att det var en korsning för han fick väldigt långa och finna öron trots stamtavla ;)

Denna kanin levde lös i min lägenhet (rumsren) utom på sommrarna då bodde han ute i en flyttbar betesbur. Han fick mycket grönsaker och rotfrukter men väldigt lite pellets bara en msk/dag.

Andriette

« Svar #17 skrivet: 23 mar-07 kl 17:42 »
Gillar ideen med "halvtid" skarpt!!!  ;D
Babbits tänder är jättebra och vikten har vi aldrig haft problem med!

Vad kul det är att få höra allas erfarenheter av gamla kaniner!!!
Har lugnat ner mig lite och är inte lika orolig längre att Babbit inte ska finnas kvar hos oss efter åtta års åldern. Det verkar ju som om det varierar så himla mycket och har vi tur så har vi flera år tillsammans kvar! Ibland ska man inte läsa sig till kunskap utan prata direkt med människor med egen erfarenhet... Hade jag inte läst den där boken med "kaniner lever oftast åtta års åldern"-kommentaren i så hade jag ju aldrig kommit på tanken på att Babbit ens var gammal. Han är ju precis som han alltid har varit!

Tack alla ni!  :D

Andriette

Dela detta:

* Inloggade just nu

554 gäster, 2 användare (1 dolda)
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser