Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blek kam på Bovanhöna  (läst 3518 gånger)

inanna

Blek kam på Bovanhöna
« skrivet: 14 jun-13 kl 13:47 »
Jag är helt ny hönsägare.
Köpte 2 bovanhönor och en araucanatupp på en hönsbytardag för ca en månad sedan.
Dumt nog tog jag inte namn o tel.nr till säljaren, förmodligen för att det ösregnade och alla ville komma in under tak.
Hönsen ruggade när jag köpte dem men såg friska ut trots traumatiseringen att bli flyttade 2 gånger samma dag.
De är fortfarande väldigt skygga och har på den här tiden bara lagt 3 ägg (som jag har kunnat hitta). De får gå fritt ute men bara tuppen verkar trivas med det. De går in tidigt på kvällen (½6) och sätter sig på pinnen, sen är det natt för dem. Jag har börjat ha ljuset tänt till kl22 för att eventuellt få dem att börja värpa.
Nu till problemet. Ena hönans kam har blivit blekare och blekare, jag ser skillnaden tydligt jämfört med den andra, från början var det ingen skillnad.
Den bleka hönan är också mindre än den andra. Jag minns inte att det var någon skillnad från början.
Vad kan problemet vara? Vad kan jag göra?

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Blek kam på Bovanhöna
« Svar #1 skrivet: 14 jun-13 kl 13:59 »
Jag kan tyvärr inte komma med några tips/råd.. men mina Bovan hönor (har också två som jag köpte på marknad i Ukreda) tycker om att vara i närheten av sitt bo/hus och jag kan med gott samvete säga att mina antagligen inte skulle bli glad över väldigt stora ytor. Mina sover t.om på varandra fast en det finns halmade lådor till båda. Hoppas att någon här inne kan komma med några vettiga råd.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #2 skrivet: 14 jun-13 kl 14:03 »
Kommer de från hönseri? i så fall hur länge sen? Hönsen ruggar när de kommer ifrån hönserien och är ofta i ganska dåligt skick.
De ruggar ganska länge och det kan ta ett tag innan de börjar lägga ägg. Även om de ser hyfsade ut i skruden.

Att de är bleka kan bero på att de är nedsatta och kanske behöver tillskott.
Har du kollat om de har löss?
Är hon blek i hela ansiktet?
Är hon lös i magen?

Givetvis behöver inte en blek kam betyda att hon är sjuk, men om den har bleknat så kan det vara ett tecken på att nåt är fel.

Hoppas de piggar på sig.Få hönor är så charmiga som Bovan =)
Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

inanna

« Svar #3 skrivet: 14 jun-13 kl 14:20 »
#lavendula
tack för den synpunkten, de kanske bara är såna :-)

#Neinor
jag vet inte om de kommer från ett hönseri men de hade 10-12 hönor med sig som verkade vara från samma kläckning(?), de var mycket stressade.
Ska ta en extra titt och se om de har löss (jag får inte komma nära för då springer de).
Hönorna är vita så jag kan inte se om hon är blek för övrigt. Kammen är inte bara blek utan slapp också. Men hon rör sig och äter vad jag kan se.
Någon av dem har diarre, troligen hon eftersom de andra verkar må bra. Vad för tillskott kan vara bra?

Neinor

• Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
« Svar #4 skrivet: 14 jun-13 kl 14:37 »
jag har köpt en hel del hönserihöns när de ska slaktas ut. De byts ut på hönserien när de är ca ett år och fyra månader.
Ofta är de helt hysteriska för de har aldrig varit nära människor förutom när har flyttats från kläckeri till hönseri osv.
Sen är det ju ofta väldigt stora mängder på samma yta och de söker verkligen trygghet i varandra.

Jag köpte 100 st sist och trots att de hade en stor yta att vara på så sov allaihop längst in i hönshuset en stor hönshög.
Däremot är min erfarenhet att de snabbt blir tama och sociala bara de kommer i lite mindre grupper. Jag brukar fånga dem då och då
och bära runt dem så då inser att det inte är så illa.
Nu när jag kommer in i min hönsgård så kommer alla mina höns springandes fram till mig och det är ju det som är målet.

De är ofta helt uttömda på energi och näring pga de långvariga och hetsiga äggläggandet. Testa tillsätta vitaminer i vattnet. Antaingen köper du multivitamin brus
eller flytande som finns för häst på tex Granngården.

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

inanna

« Svar #5 skrivet: 14 jun-13 kl 15:43 »
Tack för bra synpunkter!
Mina sitter och ligger nästan på varann hela tiden också. Jag ska prova att plocka upp dem en och en och bära kring lite, det borde funka!
Multivitamin brus ska det bli så fort jag kommer in till stan och kan handla.

Smajsan

• -
« Svar #6 skrivet: 15 jun-13 kl 00:48 »
Hej!
Nu har du ju redan fått bra tips, men jag tjatar alltid om hur viktigt solljus är för alla. Sol, gräs och vitaminer kan göra underverk och värme. Hoppas hon blir bättre så hon kan njuta av friheten i en vanlig höns flock hemma hos dig. Lycka till.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 15 jun-13 kl 10:11 »
Värphybrider har hängande kam så att kammen är "slapp" är normlt. Hönor som ruggar och tar värppaus får ofta en något mindre och blekare kam pga av att hormonnivåerna sjunker. Ruggning gör också att de ser mindre ut. Så har du tur så ärr allt normalt med din höna och hon bara håller på att samla energi och ladda om :)

När du kan fånga henne känn på hennes bröstben. Det ska kännas men inte sticka ut som en hög ås mellan brösmusklerna. Kolla om hon är kladdig eller har flytningar runt kloaken. Titta efter ohyra (hals runt kloaken och under vingarna brukar vara favvoställen.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

inanna

« Svar #8 skrivet: 15 jun-13 kl 12:41 »
#smajsan
De får sol, vind och vatten och sandbad så mycket de vill  :) Det tycker jag är själva meningen med att ha egna hushållshöns, att de ska ha det riktigt bra och trivas.
#azoo-lina
Den friska hönan har också stor och hängande kam men på den 'sjuka' är den slapp också. Kanske att den ena är senare i ruggningen än den andra. Jag hoppas att det bara är det som gör att den ser lite ämlig ut för den beter sig inte annorlunda än den andra, verkar inte trött eller håglös.

Bra tips att känna lite på henne och titta på dessa ställen.

#Tack alla för bra synpunkter!

Dela detta:

* Inloggade just nu

785 gäster, 5 användare (2 dolda)
Berberis, ärt, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser