Tack för alla tips!

Jag har nu pratat med min vän veterinären som säger att kastrering sannolikt sätter stopp för eländet även om det är inte 100% säkert. Men katten blir lugnare, mera benägen att stanna hemma och könsdriften minskar gradvis och stannar av inom ett halvår på de allra flesta katter.
Hon ansåg vidare att kattägare själva har ett ansvar att hålla sina katter så att de inte ställer till olägenheter för andra, var mycket kritiskt mot grannarnas slappa inställning och tyckte att okastrerade hankatter i princip är en sanitär olägenhet utan existensberättigande (undantaget vissa fall där katten har ett väldigt stort revir och där det inte finns grannar som störs av den). Själva kastrerar de helt sonika alla omärkta okastrerade hankatter som kommer in på deras gård. Är katten märkt kontaktar de ägaren, och ber dem avhämta sin katt. Då passar de också på att diskutera kastrering.
Om två veckor har jag beställt tid hos henne för kastreringen av mina två unga hankatter (snart ett halvår gamla) och hon föreslog att jag helt enkelt kunde ta grannens katt med mig också

Ska snacka med grannarna imorgon - det blir intressant vad de säger om detta generösa erbjudande

Drake3 och Bondmoran: detta blir mitt sista försök att vara schysst, om grannarna inte går med på detta får jag gå er linje och ta i med hårdhandskar. Men då är det nog ajöss med grannsämjan

vill in i det sista hitta en fredlig lösning...

(fast innerst inne känns det förstås helt bakvänt att JAG anstränger mig för något som DE tydligen skiter i

)