Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grannkatten hade imorse pissat ner...  (läst 3049 gånger)

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Grannkatten hade imorse pissat ner...
« skrivet: 12 feb-07 kl 09:05 »
...min ytterdörr. Nu IGEN!  >:(

Under de snart fem åren jag har bott här har jag haft problem med grannens okastrerade hankatt, som kommer hit för att markera sitt revir, därför att jag också har katter (kastrerade förstås).

Han går in i våra uthus och pinkar ner vinterdäck och annat; en gång har han förstört en bal isolering för mig.

Jag pratade med grannarna redan första året vi bodde här och bad dem att kastrera den då ganska unga hankatten. Jag erbjöd till och med att bidra i kastreringskostnaden!
De lovade att kastrera honom och sedan dess har det inte hänt något. I vintras tog jag upp problemet igen och då berättade grannfrun att de hade pratat med veterinären som hade sagt att katten nu var för gammal för att bli kastrerad - beteendet skulle ändå inte försvinna.

Givetvis jagar jag bort fanskapet så snart jag får syn på honom; han är livrädd för mig. Men periodvis fortsätter han med att komma tillbaka hit. Nu är det dags igen, och min fina specialsnickrade ytterdörr har dränkts i kattpiss flera morgnar i rad nu.   >:(

Tips emottages tacksamt! Framför allt är jag trött på detta pinkandet på min ytterdörr. Finns det något effektivt jag kan spreja på den?!
Why be normal when you can be yourself?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Grannkatten hade imorse pissat ner...
« Svar #1 skrivet: 12 feb-07 kl 09:17 »
Citrondoft är ett av de saker som fungerar mot katt, finns spray och kristaller i de flesta välsorterade zooaffärer. Du kan ju prova att spreja det på och runt dörren, eller hellre kristaller som långsamt löses upp och stinker citron i flera veckor, eller så kan du ju dra ett par ståltrådar kors och tvärs på dörren och koppla till ett batteri eller elaggregat, då kommer han garanterat inte pissa på din dörr längre...  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #2 skrivet: 12 feb-07 kl 09:19 »
Jag har läst att katter hatar citrondoft, gnid in med skalen, hoppas bara att dina dörrfärger inte tar skada :-\
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #3 skrivet: 12 feb-07 kl 09:20 »
Oops! Kimma o jag skrev samtidigt.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Morran

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 feb-07 kl 10:05 »
Av erfarenhet kan jag bara säga att citron inte hjälper mot alla katter.
Jag provade både citron och tabasco på julgranen när katterna var ungar men dom klättrade glada i hågen upp i den i alla fall...samt åt upp hälften av dom citron- och tabascoindränkta prydnaderna  ::)

Jag är också lite skeptisk mot det din granne säger om vad veterinären hade sagt. Jag tänker bara på alla hittekatter som kastreras i hög ålder och ändå blir innekatter som helst ligger på soffan.
Visst vet jag att det finns även kastrerade katter som sprayar och har sej. Vi hade en som kastrerades vid 9 månaders ålder och han förstod aldrig att han inte skulle tycka om sex (han brukade våldföra sej på mina lurviga tofflor  :P ) Han kunde också bli så glad att han sprayade lite då och då, men det har nog inget med åldern på katten att göra.

Jag tycker att du ska fråga en veterinär själv för säkerhets skull och sen konfrontera grannen igen.

Spraka

« Svar #5 skrivet: 12 feb-07 kl 10:24 »
Tack för bra synpunkter, alla! Skrattade gott åt din kreativa idé med ståltråd + el på dörren, Kimma! ;D Men den är kanske lite svårgenomförbart om jag inte vill göra ännu mer åverkan på min stackars dörr  :-\

Morran, du har också en poäng. Ska genast prata med min kompis som är veterinär, att jag inte tänkte på det! Deras veterinär behöver inte ha rätt, och hans åsikt känns dessutom lite VÄL bekvämt för mina grannar...  :-X

Ni som har andra tips, skriv bara! Fortsättning följer...

AKS

« Svar #6 skrivet: 12 feb-07 kl 10:29 »
Dessutom kan det nog vara så att även om en katt som kastreras när den är äldre kan fortsätta att skvätta lite överallt så brukar den där fräna urindoften försvinna.

Bondmoran

« Svar #7 skrivet: 12 feb-07 kl 11:05 »
Börja använda ordet ersättning när du pratar med grannen. Det borde bli billigare för dom att kastrera katten än att betala det som blir förstört hos dig.

Du kan också prova kattmynta eftersom katterna älskar det brukar de inte vilja pinka där det redan doftar så underbart gott.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 12 feb-07 kl 17:32 »
Gör en anmälan till milö& hälso... i din kommun, då åker dom till din granne och pratar med dom och då kanske något händer.
Myndigheter brukar få fart på en del
Lycka till
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

Attis

• -
« Svar #9 skrivet: 12 feb-07 kl 19:39 »
En annat variant på citrondoft (som i och för sig är jävligt taskig, men övergående) är att när katten kommer riktigt nära ta och pressa ihop skalet på en citron eller apelsin så det stänker i ögonen. Inte så att det stänker citronsaft, utan det ska vara skalet som pressas ihop, så det stänker cironskalsolja (eller vad det nu är). Detta brukar ha DIREKT effekt, katten lär inte visa sig i första taget igen.
Sen kanske du måste be någon annan göra det, eftersom den verkar vara rädd för dig.

Lycka till
/Attis

Spraka

« Svar #10 skrivet: 12 feb-07 kl 21:35 »
Tack för alla tips! :)

Jag har nu pratat med min vän veterinären som säger att kastrering sannolikt sätter stopp för eländet även om det är inte 100% säkert. Men katten blir lugnare, mera benägen att stanna hemma och könsdriften minskar gradvis och stannar av inom ett halvår på de allra flesta katter.

Hon ansåg vidare att kattägare själva har ett ansvar att hålla sina katter så att de inte ställer till olägenheter för andra, var mycket kritiskt mot grannarnas slappa inställning och tyckte att okastrerade hankatter i princip är en sanitär olägenhet utan existensberättigande (undantaget vissa fall där katten har ett väldigt stort revir och där det inte finns grannar som störs av den). Själva kastrerar de helt sonika alla omärkta okastrerade hankatter som kommer in på deras gård. Är katten märkt kontaktar de ägaren, och ber dem avhämta sin katt. Då passar de också på att diskutera kastrering.

Om två veckor har jag beställt tid hos henne för kastreringen av mina två unga hankatter (snart ett halvår gamla) och hon föreslog att jag helt enkelt kunde ta grannens katt med mig också  ;D
Ska snacka med grannarna imorgon - det blir intressant vad de säger om detta generösa erbjudande ;)

Drake3 och Bondmoran: detta blir mitt sista försök att vara schysst, om grannarna inte går med på detta får jag gå er linje och ta  i med hårdhandskar. Men då är det nog ajöss med grannsämjan  :-\  vill in i det sista hitta en fredlig lösning...  8) (fast innerst inne känns det förstås helt bakvänt att JAG anstränger mig för något som DE tydligen skiter i  :-\ )

Rödskägg

• Småland
« Svar #11 skrivet: 15 feb-07 kl 10:31 »
Jag tror nog katten är ca 32 gram för lätt... Jag är absolut ingen katthatare men om inte de som har katten vill bry sig.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

1177 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser