Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktel till försäljning regler?  (läst 1342 gånger)

Vilkhyttan

• Östergötland
Vaktel till försäljning regler?
« skrivet: 05 jun-13 kl 09:43 »
Vad jag kunnat läsa mig till och fått bekräftat av livsmedelsinspektör är att Vaktel, anka kalkon mm övrigt fjäderfä inte går under samma regler som höns om man säljer till detaljhandel/resauranger, hönsägg får man bara sälja till privatpersoner om man inte har ett godkänt packeri medans de andra får man sälja mindre mängd av till detaljhandel/restaurang. MEN ingen tycks kunna svara på vad som räknas som mindre mängd på tex vaktel, för höns gäller om man har färre än 50 st men vaktel då? är det också 50 st? det vet tydligen inte ens inspektörerna :P.  Sen fick jag höra att det även var tillåtet att leverera nackade vaktlar till restaurang men att de inte fick vara plockade eller urtagna då.

Någon här som har koll?? tycker det här är jätteroligt och jag bor i en byggd där intresset för det nära är stort men man vill ju inte vara allt för "olaglig"  ;)

Fått intrycket av att några här säljer en del ägg och kött? vad har ni fått för svar eller är det bara att "tiga och köra" tills ngn kommer och säger ngt annat  >:D 8) ;D

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: Vaktel till försäljning regler?
« Svar #1 skrivet: 05 jun-13 kl 10:03 »
Jag har funderat på en lösning på att man inte får leverera urtagna och flådda vaktlar som väl borde vara godkänd. Eller vad tror ni?

Om jag levererar vaktlarna slaktade (utan huvud och fötter tror jag faktiskt är godkänt) och sedan erbjuder mig att flå och ta ur dem på restaurangen. Då kan man kanske se det som att jag jobbar där någon timme och alla blir nöjda och glada. Tror ni det skulle falla inom ramarna
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 05 jun-13 kl 10:20 »
Jag vet inte, beror väl på restaurangen om de vill  :D, vill de ha dem färdiga? så de köper dem inte enbart nackade?

Jo man fick leverera utan huvud men i övrigt intakta

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 05 jun-13 kl 11:33 »
Jag vet inte, beror väl på restaurangen om de vill  :D, vill de ha dem färdiga? så de köper dem inte enbart nackade?

Det var bara en tanke. Har ingen aning om det finns någon restaurang som över huvud taget vill ha vaktlar här. Har inte frågat. Ännu.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

tinaw

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jun-13 kl 14:19 »
Fast restauranger tar nog ur och flår dem själva utan problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser