Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svårt beslut ang MV-status HJÄLP!  (läst 2126 gånger)

Annzis

• Nybliven fårägare
    • Bohuslän
Svårt beslut ang MV-status HJÄLP!
« skrivet: 29 maj-13 kl 18:45 »
Behöver lite åsikter och funderingar från er andra kloka fårägare.

I januari blev vi fårägare till 5 dräktiga gutetackor. De var väl inte i bästa form så vi har kämpat på med avmaskning, klövvård och annat.  Inga intyg på härstamning  finns. Nu är lamningstiden slut så nu har vi även 5 lamm. En härlig liten flock som vi gillar mycket. Ett av tacklammen är ett flasklamm som vi såklart har tytt oss extra mycket till.

Vi tycker att detta med får är jättekul  och v i har fastnat för gutefår. Vi skulle vilja utöka och har tingat 3 tackor och 2 tacklamm som vi ska hämta i juli. De är renrasiga med härstamningintyg och är MV-fria. Eftersom att vi skulle vilja på sikt  kunna sälja livdjur så är det ju en stor fördel om de är MV-fria.

Nu lämnar det två alternativ till oss:
1. Slakta/sälja hela vår nuvarande flock. Det lutar nog åt att slakta då tackorna fortfarande inte är i perfekt skick och vi skulle inte kunna stå för det vid en ev. försäljning. Då skulle vår nya flock bara behöva provtas 1 gång för att vår besättning sedan skulle bli en MV-fri besättning.

2. Är att ha kvar den gamla flocken och köpa in den nya. Man får inte börja med fförsta provtagningen förens efter 36 månader, alltså 3 år...sedan tar det 2-3 år innan man kanske når MV-fri. Alltså 5-6 års jobb innan det som vi önskar kan inträffa.

Jag vill verkligen inte slakta vår befintliga flock, det vill jag inte. Jag är fäst vi den. Bagglammen ska ju till slakt men det är jag mer inställd på.
Så...tips, funderingar, åsikter som kan vara till hjälp mottages tacksamt! ???

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
SV: Svårt beslut ang MV-status HJÄLP!
« Svar #1 skrivet: 29 maj-13 kl 19:18 »
Det kan verka hårt, men skall man få ekonomi på fårhållning får man ställa en hel del känslor åt sidan. Gör därför av med hela Din nuvarande flock. Du kanske kan sälja livdjur billigt? Lycka till!
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

lasseman451

• Lev i nuet å va ödmjuk till de du har
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 29 maj-13 kl 21:04 »
Skickat dig ett PM
Livet är det som pågår medan du gör annat :-)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 30 maj-13 kl 06:01 »
du kan ta prov nu på din gamla flock och då antingen få M1 eller ett besked om att dom är sjuka.
Sen provtar du varje år

2013 = MV1
2014 = MV2
2015 = MV3

sen är det 36 månader mellan proven

Jag har vandrat från MV1 2011 till förhoppningsvis MV3 i år och det är en lång tid men skönt nu att ha dom provtagna om du behåller din flock så se till att prova dom innan så dom inte är sjuka och dömer ut din MV3 individer
Dina som nu är MV3 kommer om du behåller flocken gå ner till MV1
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-13 kl 08:46 »
Som Lorita skriver var det även när jag var med i MV-programmet. Men hur är det med härstamning? Kommer inte Annzis 3 kontrollerade gutar att tappa sin officiella gutestatus om de går med härkomst okänd-flocken?

Annzis

• Nybliven fårägare
    • Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 30 maj-13 kl 16:50 »
Lorita: Tyvärr så fungerar det ju inte så. Jag kan inte provta min flock förens om 36 månader (minus månaderna jag haft de). Därför blir det lång väntan.

Har aldrig hört talas om att en besättning skulle tappa sin härstamning bara för att de umgås med får av okänd härstamning. Någon som vill komma med källhänvisningar om detta?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 30 maj-13 kl 17:17 »
Ja, du får väl bestämma dig om det är får generellt som du är intresserad av, eller just dessa fårpersonligheter...!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 31 maj-13 kl 13:42 »

Har aldrig hört talas om att en besättning skulle tappa sin härstamning bara för att de umgås med får av okänd härstamning. Någon som vill komma med källhänvisningar om detta?

Själv är bäste dräng menar nog att de djur du har tingat är mv-fria och om du tar hem dom till dina otestade djur - då tappar de nya djuren sin mv-status. Det är så det fungerar !! Härstamningen kan dock ingen ta ifrån dom  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 31 maj-13 kl 14:01 »
Jo, MV-statusen ryker om de nosar på varandra, men kanske att jag skräms i onödan, men... Jag har för mig att det är något med genbanken också om man har osäkra och säkra på samma produktionsplats, men det där med djurbyråkrati är inte min gren ;D

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 31 maj-13 kl 20:05 »
Jo, MV-statusen ryker om de nosar på varandra, men kanske att jag skräms i onödan, men... Jag har för mig att det är något med genbanken också om man har osäkra och säkra på samma produktionsplats, men det där med djurbyråkrati är inte min gren ;D

Är man med i genbanken får man bara ha genbanksdjur
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 31 maj-13 kl 21:48 »
Tack Zeina!

tesåpa

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 31 maj-13 kl 21:49 »
Två problem i ett...
  • Med blandad härstamning går det inte att sälja djuren som rasrena
  • Med okänd MV status går det inte att sälja djuren till någon som har MV status

Annzis

• Nybliven fårägare
    • Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 01 jun-13 kl 02:37 »
Tesåpa:

*Om några av djuren är icke-renrasiga och några är renrasiga, då kan jag väl sälja de renrasiga som renrasiga? Eller?

*Och vi vet inte ens om vi i dagsläget vill sälja livdjur...så därför är frågan lite svår...

tesåpa

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 01 jun-13 kl 06:21 »
*Och vi vet inte ens om vi i dagsläget vill sälja livdjur...så därför är frågan lite svår...
Vet ni att ni aldrig någonsin kommer att sälja livdjur så är ju saken klar.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #14 skrivet: 01 jun-13 kl 08:37 »
Det är inte förbjudet att sälja livdjur som inte är renrasiga och som inte ens har MV-status även om man inte BÖR göra det, men priset blir förstås därefter. Men om man tänker så är det ju onödigt att köpa in renrasiga djur med genbank, de går förlorade för genbanken. Bättre att köpa in billiga blandrasdjur då.
Åsenfår, hundar och katter

Annzis

• Nybliven fårägare
    • Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 01 jun-13 kl 14:01 »
Nä precis....livdjur kan jag ju sälja ändå, om jag får lust. Vet inte just nu bara. Och jag vet inte om min nya flock är med i genbanken.

Jag tycker inte att det är slöseri att köpa in fina bra djur bara för att jag inte har nån mv-status.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
Mårten Falk, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser