Behöver lite åsikter och funderingar från er andra kloka fårägare.
I januari blev vi fårägare till 5 dräktiga gutetackor. De var väl inte i bästa form så vi har kämpat på med avmaskning, klövvård och annat. Inga intyg på härstamning finns. Nu är lamningstiden slut så nu har vi även 5 lamm. En härlig liten flock som vi gillar mycket. Ett av tacklammen är ett flasklamm som vi såklart har tytt oss extra mycket till.
Vi tycker att detta med får är jättekul och v i har fastnat för gutefår. Vi skulle vilja utöka och har tingat 3 tackor och 2 tacklamm som vi ska hämta i juli. De är renrasiga med härstamningintyg och är MV-fria. Eftersom att vi skulle vilja på sikt kunna sälja livdjur så är det ju en stor fördel om de är MV-fria.
Nu lämnar det två alternativ till oss:
1. Slakta/sälja hela vår nuvarande flock. Det lutar nog åt att slakta då tackorna fortfarande inte är i perfekt skick och vi skulle inte kunna stå för det vid en ev. försäljning. Då skulle vår nya flock bara behöva provtas 1 gång för att vår besättning sedan skulle bli en MV-fri besättning.
2. Är att ha kvar den gamla flocken och köpa in den nya. Man får inte börja med fförsta provtagningen förens efter 36 månader, alltså 3 år...sedan tar det 2-3 år innan man kanske når MV-fri. Alltså 5-6 års jobb innan det som vi önskar kan inträffa.
Jag vill verkligen inte slakta vår befintliga flock, det vill jag inte. Jag är fäst vi den. Bagglammen ska ju till slakt men det är jag mer inställd på.
Så...tips, funderingar, åsikter som kan vara till hjälp mottages tacksamt!