Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trött tupp???  (läst 2526 gånger)

Rastell

Trött tupp???
« skrivet: 29 maj-13 kl 11:03 »
Köpte en tupp för ca 2 månader sedan, han beter sig märkligt.... Ser frisk ut i ögon o näsa mun.... bra färg på slör o kam.... galer om morgonen... men sen sitter han bara där på pinnen... lyfter huvudet men direkt efter så sjunker det som han somnar, o så lyfter han o sedan sjunker det....
Han har en höna hos sig köpte dom tillsammans, hon sitter oxå bara där men jag upplever henne piggare, håller inte på lika dant med huvudet... men lägger inga ägg.... Jag fattar inte vad som är fel? :-\

lena70

• Gäst
SV: Trött tupp???
« Svar #1 skrivet: 29 maj-13 kl 13:04 »
Har han varit så sedan du köpte honom eller har det kommit nu? Hur mår dina andra djur? Min första tanke är om du kan ha tuppen och hönan separerade i sjukrum/bur..( ifall det är något som smittar)Har du möjlighet att kontakta säljaren och fråga, om hon/han  märkt om något verkat konstigt i sin besättning..Om hon/han haft problem i sin flock, och känner till symtomen, och vad det kan vara..Äter tuppen och hönan som de ska? Dricker dom? Ser de "uppborrade" ut?Diarre?.(blod i avföring)Hur går dom? Är de stadiga på benen eller vinglar dom? Förskyldningssymtom av nått slag?."Konstiga andningsljud" mm
Mitt förslag får bli..Isolera dom, Ha extra koll på dina ev andra djur, och rådfråga en vetrinär. Om någon av dom, ev skulle dö, kan du be om en obduktion. Så får du troligen veta, vad som var fel..!!
Det är tyvärr svårt , att bara utifrån en text utläsa, vad som kan vara fel, oftast behöver djuret undersökas, ev tas blodprover på , och ibland behövs en obduktion, för att ge svar..Och ibland kanske det helt enkelt inga svar finns, ändå..
Jättetråkigt att dina djur inte mår bra, livet som djurägare är både sorg och glädje..!
« Senast ändrad: 29 maj-13 kl 13:17 av Fru solvända »

Rastell

« Svar #2 skrivet: 29 maj-13 kl 14:10 »
Ja jag har dom för sig själva, och ja dom har varit så sedan dag ett... dom äter o dricker, inte några som helst nysningar eller andra symptom så vitt jag kan avgöra... skulle kunna ta prover men känns som man måste veta vad man letar efter för att få ett bra svar, och dom har ju inga andra symptom som sagt...
Trodde till en början att resan gjort honom utmattad, han drack mycket dom första dagarna men nu borde han ju repat sig isåfall...
Övriga höns visar inga sjuk symptom heller... Nej det är ju inte lätt att veta vad det kan vara, tänkte om de var nån som kände igen det här med att huvudet skunker....

Smajsan

• -
« Svar #3 skrivet: 29 maj-13 kl 20:55 »
Hej!
Kolla om dom har ohyra. Min Maran tupp tacklade av och blev som dina höns, trött och mera trött, åt o drack men inte mer. När jag satt o myste o tröstade tuppen med  honom i knät kom jag på att lyfta lite på fjädrarna. Och det kryllade med små äckliga löss. Han fick 2 droppar Frontline och dagen efter var han en annan tupp, pigg o glad helt otroligt faktiskt.
Många vill inte använda Frontline, men där tyckte jag att jag hade inget val. Funkade så bra och ett år senare är han fortfarande pigg.
Hoppas du finner ut vad som felas dom.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rastell

« Svar #4 skrivet: 02 jun-13 kl 00:01 »
Tack, ja jag hittade ohyra på honom, usch stackarn ... vilken typ frontline... för minsta modell katt? Nä jag vill egentligen inte använda men ska ju avla på dom var tanken så de behöver ju inte bli matägg.. o hellre att dom blir pigga igen än att behöva avliva...
Verkligen jätte tack!!

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 02 jun-13 kl 16:08 »
Hej!
Det spelar ingen roll vilken storlek på pipetten det är. Det innehåller samma sak i alla, är bara olika storlek på pipetten beroende vilket djur som ska behandlas.
Stor hund stor pipett. Liten katt liten pipett.
Så har du inte fler djur som behöver använda det så köp den allra minsta, 2 droppar räcker till en mellan stor tupp.
Jag har just förra veckan behandlat alla mina vuxna höns, då fick de 1 droppe var och det räckte.
Och det är stora raser (orpington) Men är de fulla med löss skulle jag ta 2 droppar.
Lycka till  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 3 användare (1 dolda)
jörmundur, Peter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser