Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  yougurt och kefir  (läst 55231 gånger)

Eulalia

• Gäst
Re:yougurt och kefir
« Svar #140 skrivet: 20 dec-07 kl 20:11 »
Fått en fråga angående sköljning av kefiren mellan silningarna.
Jag sköljer väldigt sällan, nån gång varannan månad sköljer jag och låter dem vila, på sin höjd.

Hur gör ni andra?

hustigern

• Östergötland
« Svar #141 skrivet: 27 dec-07 kl 13:33 »
Ok. nu har ni gjort mig nyfiken och kefirsugen också.

Är det någon som vill dela med sig av kefirgryn till mig?
Eller är det risk för att det är för kallt att skicka dem nu?

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

Eulalia

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 08 jan-08 kl 11:05 »
Ok. nu har ni gjort mig nyfiken och kefirsugen också.

Är det någon som vill dela med sig av kefirgryn till mig?
Eller är det risk för att det är för kallt att skicka dem nu?

/Anneli

Nån som känner sig manad att skicka vidare till Hustigern ?  :)
Hustigern, skicka adress via pm om du inte fått svar från annat håll, jag har gryn att skicka.
« Senast ändrad: 09 jan-08 kl 10:11 av Eulalia »

emmis mamma

SV: Re:yougurt och kefir
« Svar #143 skrivet: 23 mar-08 kl 17:55 »
Kefir är typ en slags filmjölk som du kan göra på sojamjölk eller kokosmjölk om du ska ha en vegans kulturmjölk. Den smakar lite jäst, men på ett bra sätt då.  ;D

Du gör kefir genom att ha kefirgryn och så blandar du i sojamjölk/koksmjölk och låter stå några dagar.. Sen tar du bort kefirgrynen, äter upp kefiren och använder kefirgrynen till att göra mer kefir.. En evighetsmaskin

Det är väldigt enkelt :)
Har du lite kefir för att skicka?????

Tack!!

humming_bug

SV: yougurt och kefir
« Svar #144 skrivet: 12 jun-08 kl 03:15 »
Hej, Jag vore oxå jättetacksam om någon kunde skicka mig lite kefirgryn.

Jag bor i Stockholm. Hoppas att det finns nån som kan svara mig.  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #145 skrivet: 12 jun-08 kl 08:37 »
Jag söker också gryn. Verkar inte vara så poppis längre i år. Det skickades massor hit och dit härom åren, men nu verkar ingen ha.

jas

« Svar #146 skrivet: 14 feb-09 kl 22:27 »
jag fick kefirsvamp av en bekant. det fungerar jättebra. häller på mjölk och låter det stå ett dygn. silar och har sedan en god kefir. har också gjort mjukost genom att värma kefiren tills den grynar sig. filtrerar bort vasslen och tillsätter t.ex vitlök eller anna smaksättare. den är syrlig och god naturell också.
för den som inte tål mjölk så går det att göra kefir på soyamjölk också. tar lite längre tid bara.

ameli_h

• Östergötland
« Svar #147 skrivet: 26 feb-09 kl 16:06 »
Jas, eller någon annan... Vill du dela med dig?? (Jag kommer köra med mjölk, har förstått att det ska vara bra att använda gryn som är vana vid mjölk redan innan då...) Snälla!!?

vargfot

« Svar #148 skrivet: 26 mar-09 kl 16:12 »
Ska försöka prova att göra egen yogurt med Arlas Cultura Dofilus, den är så förbaskat dyr men bra för magen.
Vad tror ni om att tillsätta lite honung till den avsvalnade mjölken för att spetsa till med extra mjölksyrebakterier?

vargfot

« Svar #149 skrivet: 01 apr-09 kl 12:46 »
Gjorde min första egna yogurt av mellanmjölk och Cultura Dofilus som fick stå 12 timmar i termos, sedan ytterligare 12 timmar i rumstemperatur. Jag noterade att den lilla slask som inte fanns plats för i termosen och därmed hela tiden låg i rumstemperatur var nästan lika lättflytande som mjölk, medan yogurten i termosen hade lättfilens viskositet.
Vad kan man göra/tillsätta för att öka yogurtens viskositet - göra den mer trögflytande helt enkelt?
Kan det vara för låg temperatur som gör yogurten lättflytande?
Kan man öka bakteriehalten genom att tillsätta socker och på så sätt öka viskositeten?
I så fall hur mycket socker ska man tillsätta?

Edit: när jag provsmakade yogurten var den väldigt syrlig, inte alls den milda smak som Cultura Dofilus har. Misstänker att acidophilus bakterien kanske tar över när flera bakteriestammar används.
Sedan stod nog yogurten i rumstemperatur alldeles för länge.
« Senast ändrad: 03 apr-09 kl 18:01 av vargfot »

anu

yougurt och kefir
« Svar #150 skrivet: 12 maj-09 kl 11:06 »
halloj!
finns det någon där ute som har kefirgryn att skicka mot porto? skulle bli såå glad över att få tag på dessa ;D till min behandling, har inte lyckats ännu. något råd att erbjuda?
bor i uppsala, finns det kefir-vänner i trakten?
mer bra bakterier åt folket!
hälsn. anu

naxi

« Svar #151 skrivet: 15 maj-09 kl 11:45 »
Finns det någon kvar här på forumet som är villig att dela med sig av sin kefirgryn mot porto?

Tack på förhand!

esta

• Jag är mkt intresserad av sund mat och sunt liv.
« Svar #152 skrivet: 28 maj-09 kl 10:20 »
Hej! Jag söker också den mirakulösa kefirkornen! Är det någon som vill dela med sig?    :-[
Jag betalar porto, förstås!
« Senast ändrad: 28 maj-09 kl 10:22 av esta »

wildaa

• Norrbotten
« Svar #153 skrivet: 06 jun-09 kl 16:28 »
Jag behöver också!
Kefir gryn
Storfamiljs mamma med intresse av alternativa vägar i livet ;0) Har höns, katter och hundar utöver ungar och make......

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #154 skrivet: 02 dec-09 kl 16:08 »
putt!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

bea

« Svar #155 skrivet: 07 dec-09 kl 19:22 »
Jag letar oxå kefir gryn....har inte blivit av att jag letat innan:)
Även en sån där svamp moj skulle vara kul att pröva ;)

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #156 skrivet: 14 dec-09 kl 22:59 »
Jag letar oxå kefir gryn....har inte blivit av att jag letat innan:)
Även en sån där svamp moj skulle vara kul att pröva ;)

Haha skojar du!!!  ;D Du startade tråden 1 juli 2004, och 13816 inlägg senare så efterlyser du kefir?
Skicka adress! Jag ska göra ett utskick imorgon, så du kan få en handfull gryn du med!

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Johannes

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 14 dec-09 kl 23:13 »
Vad är kefirgryn?

HampusKefir

« Svar #158 skrivet: 15 dec-09 kl 23:42 »
Söker med ljus och lykta efter vattenkefir eller tibicos som det lär kallas. Hittar ingenstans. Vissa källor menar att skall gå bra att konvertera vanliga kefirkultur men annat pekar på att det inte funkar lika bra. Söker därför någon som kan dela med sig av en vattenkefirkultur! Kan byta med kefir eller kombucha. Svara gärna om du vet något om vara man kunde få tag på det!

Eulalia II

• Södermanland
~ Kahlil Gibran~

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser