Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  yougurt och kefir  (läst 55253 gånger)

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
Re:yougurt
« Svar #80 skrivet: 09 feb-06 kl 07:40 »

Jag bor i Nordvästra Skåne, någon i närheten som har några gryn att dela med sig av?  :D

Det verkar så spännande!

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #81 skrivet: 26 feb-06 kl 17:38 »

Jag håller just på att läsa allt jag kommer över om kefir och kombucha och hittade då detta som jag tyckte va intressant:

Kvass: In Russia, a slightly sour weak beer called Kvass is made from rye flour and malt, bran and flour, or from black bread and apples, which are left to ferment in water to which various other ingredients are added. The acid contained in Russian Kvass is primarily lactic acid.

Posca:  Posca was the main beverage of the Roman army, a kind of vinegar water. The acid gave this drink its refreshing taste, and killed the pathogenic bacteria that was in the water drunk by the Roman soldier under war conditions.

Kefyr: [Kefir]  Kefyr is made from milk, with the help of Kefyr mushroom with resembles cauliflower.

Tibetan Mushroom:Tibetan mushroom, (translated from German 'Tibetanischer Pilz'): This beverage is made from milk, similar to Kefyr, however, the culture looks like little grains of rice.

Kumyss: Kumyss is made in Russia and Turkey from sour and fermented mare's milk.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #82 skrivet: 26 feb-06 kl 17:42 »
Sol, jag tror jag har recept på kymuss någonstans. Jag ska kolla....

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #83 skrivet: 28 feb-06 kl 20:27 »

Idag har jag fått mina första gryn, så imorgon kanske man kan äta kefir till frukost!  :D

Skytten

• Skåne
« Svar #84 skrivet: 04 mar-06 kl 20:44 »
Varför inte odla från en tidigare kultur, det är väl levande varelser i kefiren?

Jag har ofta gjort yoghurt, genom att ta lite av en köpt förpackning, och odla upp i mjölk.

Vet inte om jag gör patentintrång, men provita går att förmera.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Eulalia

• Gäst
« Svar #85 skrivet: 08 mar-06 kl 20:56 »
Varför inte odla från en tidigare kultur, det är väl levande varelser i kefiren?

varför odla från tidigare kultur, när det finns kefirgryn :-)
Iallafall när det gäller kefir så är det gryn som gäller, om man vill ha äkta vara.
Jag tror att det går att köpa ymp för att göra kefir, men jag tror att man går miste om många goda egenskaper som äkta kefir har...för att inte tala om  bi-sysselsättningar som kefirframställning med gryn ger.

bla att förvånas över hur monstruöst de förökar sig, och att roa sig med att försöka pracka på sina vänner o bekanta en handfull  ;D

Yoghurt o filmjölk (och fabriksproducerad kefir) har  inte en bråkdel av alla de goda bakterier, syror och näringsämnen som grynfermenterad, hemlagad kefir har!

http://users.chariot.net.au/%7Edna/kefirpage.html#kefir-microbes
http://users.chariot.net.au/%7Edna/kefir-composition.htm
« Senast ändrad: 08 mar-06 kl 20:58 av Eulalia »

Ida11

« Svar #86 skrivet: 11 mar-06 kl 12:54 »
Jag vet faktiskt inte hur jag skulle klara mig utan min kefir och min kombucha...

Har just gjort kefirfärskost med peppar och örtkryddor och bakar bröd på vasslen som blev över med skållat mjöl från igår.

Mariana

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 11 mar-06 kl 13:15 »
Nu har jag lusläst allt här inne om kefir   8) och skulle jättegärna vilja prova själv...

Någon här som kan tänka sig att dela med sig och sälja några gryn till mig? ..

/M

filurfigur

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 11 mar-06 kl 14:21 »
Mer eller midre slank in här på kefir-tråden, och blev så nyfiken att jag var tvungen att läsa en massa om det...
 :)

Skulle också jättegärna testa att göra kefir, så om någon skulle vilja dela med sig hade det varit skoj. Bor i närheten av Lund.

Ida11

« Svar #89 skrivet: 11 mar-06 kl 17:12 »
Skriv ett privat meddelande med adressen, så skickar jag gryn.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #90 skrivet: 14 mar-06 kl 17:27 »
Jag har hittat mitt recept på Kumyss nu. Om någon är intresserad så kan jag skriva av det.

fushion

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 14 mar-06 kl 17:59 »
Ja tack! Jag vill gärna ha receptet på kumiss. Hoppas att det går att använd vanlig komjölk.

Kram Elsa

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
« Svar #92 skrivet: 15 mar-06 kl 07:32 »

Jag är oxå intresserad av kumyssrecept, om det som sagt funkar med komjölk!  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #93 skrivet: 18 mar-06 kl 01:49 »
Ok, nu så! Sorry att det tog lite tid. Det ska vara stomjölk egentligen. Men detta är en amerikaniserad version för getmjölk. Kanske någon känner sig äventyrlig nog att prova med komjölk också?

"Thoroughly mix 1 quart of fresh-from-the-goat unchilled milk with 4 teaspoons of sugar and 1 teaspoon of dry yeast. Let stand uncovored in a warm place for 10 hours. (jag antar att man kan täcka med en duk mot flugor och skräp) Pour it back and forth between two pitchers until it's foamy and smooth. Then store it in a jar with a tight-fitting lid in a warm place för 24 hours. Chill. Stir before serving."

1 quart är knappt 9,5 dl.

mirakel

• Närke
« Svar #94 skrivet: 18 jul-06 kl 23:03 »
Kära kefirvänner får jag bli en av er?!  ;)
Skulle så gärna vilja adoptera ett par kefirgryn, finns det någon som vill dela med sig? Jag kan skicka porto eftersom jag bor så hopplöst avsides att ingen människa bor i närheten.

Eulalia

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 26 jul-06 kl 12:39 »
Kära kefirvänner får jag bli en av er?!  ;)
Skulle så gärna vilja adoptera ett par kefirgryn, finns det någon som vill dela med sig? Jag kan skicka porto eftersom jag bor så hopplöst avsides att ingen människa bor i närheten.

hej Mirakel, har du fått tag i kefirgryn än?
Om inte, skicka skriv ett privat msg till mig.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #96 skrivet: 26 jul-06 kl 14:54 »
Du Eulalia, har du kvar din den där beskrivningen på svenska. Och i så fall, är det möjligt att få ett ex? Har du den som pdf eller något annat digitalt, så är det nästan ännu bättre. Folk frågar mig hela tiden om jag inte har något på svenska och jag tycker din var trevlig.

Eulalia

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 26 jul-06 kl 20:56 »
jo här kommer den i wordformat, öppen för förbättringar  :-)

nähäpp, det gick inte att bifoga annat än bilder står det finstilt
här kommer själva texten, du får klara dig utan blomman

Kefir-manualen

Detta behövs

några matskedar kefir-gryn
1 liters glas-burk/tillbringare med ett tunt bomullstyg över
Spagettisåll eller liknande, helst icke i metall och inte för alltför tät, ca 2mm hål  är lagom
liten träslev
En stor bunke eller liknande att sila ner i (helst ingen metall här heller)
1-2 stora koppar färsk mjölk

De flesta mjölktyper är ok, inkluderat helmjölk, fettreducerad, fettfri, pasteuriserad & homogeniserad.

OCH SÅHÄR går själva processen till:
Häll grynen i glas-burken.
Häll på mjölken, den ska vara fylld till ca 3/4.
Sätt över tyget och sätt om ett gummiband.
Låt stå i rumstemperatur i ca 12-48 timmar (gärna i ett kökskåp,varmt & skyddat  från direkt solljus) , eller tills du ser att mjölken har koagulerat (blivit lite geleartat) helt igenom, eller tills du vid provsmakning tycker att den är lagom sur/söt/krämig eller hur just du upptäcker att du vill ha den..prova dig fram!

När du tycker att den är färdig ska du separera kefiren från grynen:
Rör om lite i burken med träsleven, så allt blandas ihop och blir lite rinnigare.
Häll över alltsammans från burken ner i sållet, som ska stå över en uppsamlings-bunke såklart.
Det är troligen lite segt att sila, men skaka och "rulla"  så rinner det till.
 se här http://users.chariot.net.au/~dna/kefir-faq.html#straining
(Jag tar en träslev och vänder försiktigt på grynen för att det ska rinna bättre, men var försiktig så du inte klämmer sönder dem.)
I bunken har du nu färdig, drickbar kefir!

Diska och skölj noga tillbringaren/glasburken/behållaren som du gjort kefiren i. Enligt kefirgurun Dominic ska man undvika diskmedel på den köksutrustning du har för kefirmakande.
Häll tillbaka grynen (burken får inte vara varm efter diskvattnet!)
Börja om hela processen igen! dvs häll på mjölk, låt stå 24 timmar osv.

Vill du öka gryn-mängden, häll på lite extra mjölk och låt stå längre, då förökar de sig lättare.
Vill du att kefiren ska vara mildare i smak (i motsats till sur) så låt den fermentera kortare tid. Experimentera dig fram tills du får fram din egen smak!

Översatt till svenska från DOMs Kefir Making In-site, mycket info finns här.
http://users.chariot.net.au/~dna/Makekefir.html
(kika gärna in där för bilder)
Kolla även huvudsidan  http://users.chariot.net.au/~dna/  för utförlig info om Kefir, Kombucha m.m
« Senast ändrad: 26 jul-06 kl 21:05 av Eulalia »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #98 skrivet: 26 jul-06 kl 22:39 »
Ingen blomma?! Näää..... :'(

Tack!  ;)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #99 skrivet: 28 jul-06 kl 23:53 »
Lite reflektioner på ovanstående.

Sur eller syrlig? För syrlig ska ju kefir vara. Men upplevelsen varierar ju från person till person. Jag kan t.ex inte äta citroner eller sura bomber utan att skrumpna som ett russin. Men kefirens syrlighet, upplever jag bara som god.

Rå mjölk eller råmjölk? Det första, rå d.v.s opastöriserad mjölk anser jag är bäst. Och råmjölk (colostrum) vet jag inte. Men jag tvivlar.

Blir kefiren som kärnmjölk så är det helt ok. Det blir liksom aldrig riktigt tjockt. Utan lite som.....öh....lättfil?

Ska jag äta den som filbunke så syrar jag den i 24 timmar, silar och ställer i jordkällaren i 24 timmar till.

Det går bra med all arlamjölk men blir lite mesig på lättmjölk. Och gud förbjude, så funkar det på Lidl's superhållbara med.

Men, ni som har gryn, tid och utrymme. Skaffa ett par getter! Jag gör min kefir varje dag på spenvarm getmjölk direkt från mjölkbordet numera och det har varit den bästa hittills.  
« Senast ändrad: 29 jul-06 kl 14:44 av Gruff »

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser