Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd- Inredning.  (läst 124302 gånger)

Kulan

SV: Bildtråd- Inredning.
« Svar #200 skrivet: 04 jul-09 kl 22:10 »
Hönsarbo´s nya dörrskylt

//Kulan

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #201 skrivet: 06 jul-09 kl 16:23 »
Nu börjar det bli klart inne i friggebon där hönsen ska bo på vintern; Nylagt golv, nytapetserat och nymålat.
Det är inte inrett än men nu kommer jag inte panika när det blir höst...
Någon som har tips på bra enkla (och kanske snygga) reden? Har ju sett det fina hängmatteredet tidigare...och ikeabackarna! Men nåt annat?

« Senast ändrad: 06 jul-09 kl 16:30 av Dixiebelle »
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #202 skrivet: 06 jul-09 kl 16:31 »
OOhhhhh vilken modern lägenhet ;D
Hedemorahöns

Dagg

« Svar #203 skrivet: 06 jul-09 kl 17:35 »
WOW! Vad är det för slags matta du lagt in?

Mvh Dagg

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #204 skrivet: 07 jul-09 kl 17:28 »
Haha, ja finare än inne i vårt hus nästan  :P
Mattan kommer från Bauhaus, tror den kostar 59 kr/kvm och tapeten från rusta, typ 79 kr rullen. Rätt billigt och fint.
Tror hönsen kommer att uppskatta att matte lägger ner lite tanke bakom bygget.  ;D
Det kommer fler bilder när "kristallkronan", tavlor och gardiner kommer upp...eller förmänskligar jag mina höns nu? Hmmmmm...

Luff

• Västergötland
« Svar #205 skrivet: 08 jul-09 kl 12:24 »
Men, men - jag är alldeles förbryllad? Tapeter? Hur gör du om du måste sanera?
Ohyra är ju inte precis ovanligt.
//Luff

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #206 skrivet: 08 jul-09 kl 14:47 »
Det är bara en vägg i hönshuset som har tapet. Resten är målat.
Under tapeten är det oxå målat och sen tätat i alla springor som går. Tapeten ska klara vatten och avtorkningar och diverse rengöring. Under mattan ska det kalkas så ohyran inte ska trivas.
I värsta fall får jag ta och måla ett lager med färg ovanpå tapeten...
Jag hoppas självklart att jag inte kommer ha några större problem med ohyra, (jag är inte naiv dock) men jag får ta och hålla koll så det inte trivs läskigheter hos mina höns  :-\

Tuve

• Skåne
« Svar #207 skrivet: 18 jul-09 kl 19:36 »
Jag har omvandlat en f.d. hästbox till hönshus.
Först trappan, som de knappast använder, jag har kompletterat med en trappa av plastlådor för att försöka lära unghönsen hitta ut.

Från vänster: diverse reden, ett flyttbart för tillfälligt utebruk i lös bur, ett "torn", som de använder mycket, och en mindre lämplig bokhylla. Jag har byggt så att blå champinjonlådor passar i alla reden, på det viset kan jag ta ut och byta plats vid behov. Längst bak sovpinnarna. Ingen gödselhylla under, jag tycker det funkar rätt bra att kratta ut under. All inredning är löstagbar. Till höger en ganska stor bur, som tjänstgjör som separat boende för kycklingfamiljer vid behov. Har just nu värmelampa för pärlhönskycklingarnas skull.

Här är mitt pågående projekt, utöka hönshuset med 4 kvm till, Jag återkommer när det är klart med fler bilder. Till höger skymtar boxen de bor i nu. Den är på ca 9 kvm.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #208 skrivet: 23 aug-09 kl 22:31 »
Nu börjar vårt nya hönshus bli klart. Se bilder på http://galleri.sannum.eu. Det kommer att vara uppdelat i fem olika hönsrum, rum för foder och en "våningsbur" med fack som går att ändra i olika storlekar (till kycklingar, tillfälliga avelsgrupper mm). Några bilder som smakprov  ;).
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

EvaE

• Gäst
« Svar #209 skrivet: 23 aug-09 kl 22:50 »
Megasnyggt, Suss i Sannum!!! *avis*

//
Eva

@nn

• Hönsmammann
« Svar #210 skrivet: 23 aug-09 kl 22:52 »
wow, vad fint hönshus ni byggt.

Det finns två sorters människor - hönsägare och rötägg :)

www.annorlunda-a.blogspot.com

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #211 skrivet: 23 aug-09 kl 23:04 »
Tackar ;D!
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu

Tuve

• Skåne
« Svar #212 skrivet: 24 aug-09 kl 08:10 »
Åh, vad fint, Suss! Hur kommer ni att ha uterastgård? Jag gissar att den också blir uppdelad till alla grupperna. Hur många kommer att bo i varje rum?
Jag undrar mest, för jag har börjat titta på krav-reglerna, och tycker det är svårt att göra tillräckligt stora utegårdar, medan inne kan man ha hur mycket höns som helst, typ.

Snart kommer bilder på mitt eget nybygge, inte så ambitiöst som Suss, men jag är rätt nöjd i alla fall.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #213 skrivet: 24 aug-09 kl 09:09 »
Oj har missat att dela med mig i denna tråd  8)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #214 skrivet: 24 aug-09 kl 09:11 »
Och så utomhus
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

@nn

• Hönsmammann
« Svar #215 skrivet: 24 aug-09 kl 09:37 »
Vad smart ni byggt med den lilla väggen vid uteluckan.

Det ska jag nog också göra nu när det närmar sig hösten.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #216 skrivet: 24 aug-09 kl 09:47 »
Vad smart ni byggt med den lilla väggen vid uteluckan.

Det ska jag nog också göra nu när det närmar sig hösten.
Du menar "verandan" ?

Den idén "snodde" jag här i tråden, det tog ett tag innan hönsen fattade hur man gick ut men efter en vecka förstod de att man kommer ut "bakom kröken"  ;D

Det blir bra ventilation i hönshuset utan att det blåser rakt in.

Suss i Sannum

• Västergötland
    • Sannum
« Svar #217 skrivet: 24 aug-09 kl 10:08 »
Åh, vad fint, Suss! Hur kommer ni att ha uterastgård? Jag gissar att den också blir uppdelad till alla grupperna. Hur många kommer att bo i varje rum?
Jag undrar mest, för jag har börjat titta på krav-reglerna, och tycker det är svårt att göra tillräckligt stora utegårdar, medan inne kan man ha hur mycket höns som helst, typ.

Snart kommer bilder på mitt eget nybygge, inte så ambitiöst som Suss, men jag är rätt nöjd i alla fall.
Jo, det blir en uterastgård per hönsrum. De kommer att vara långsmala i formen pga att vi har mest plats att spela på utmed ena gaveln på hönshuset. Rummen är mellan drygt 2 till 7 kvm och där kommer vi att ha mellan 2-3 hönor per kvadrat (beroende på storleken på hönsen).
www.sannum.eu

@nn

• Hönsmammann
« Svar #218 skrivet: 24 aug-09 kl 10:13 »
Du menar "verandan" ?

Den idén "snodde" jag här i tråden, det tog ett tag innan hönsen fattade hur man gick ut men efter en vecka förstod de att man kommer ut "bakom kröken"  ;D

Det blir bra ventilation i hönshuset utan att det blåser rakt in.

Ja, verandan  :) menade jag.
Kan tänka mig att de är lite försiktiga i början innan de vågar sig ut.

Det är så bra att läsa på sånnahär forum för man får så mycket bra tips och ideer, helt suveränt.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #219 skrivet: 06 sep-09 kl 21:08 »
Nu har jag haft mina höns lite mer än ett år och på vägen lär man sig att vissa saker fungerar bättre, en del sämre. Senaste förbättringen gjorde jag nu i veckan. I mitt hägn har jag ett litet utehus/väderskydd som stod direkt på marken. Senaste tiden har jag sett att nån grävt sig en liten tunnel in under huset, och mycket riktigt, när jag tippade huset för att kika så hade något musdjur gjort en lång tunnel med två svängar och inrett ett litet skafferi med diverse havrekorn, nåt dun osv  ::)

Så huset åkte ut, var ändå lite för litet nu efter tillökningen. Ett nytt större hus snickrade jag ihop på två dagar, detta står på ben, 40 cm höga så att hönorna kan ha sandbad under och så att inga möss bygger förvaringsutrymme under!  >:(

Så här blev det!

Det var lite knixigt att få in det i buskaget, men det gick  ;D

Nu fick jag ett bättre väderskydd och mer utrymme för hönsen!

Johanna

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Dela detta:

* Inloggade just nu

677 gäster, 3 användare
javill, Anders Flix, pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser