Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bildtråd- Inredning.  (läst 124282 gånger)

Marita42

• Uppland
SV: Bildtråd- Inredning.
« Svar #180 skrivet: 08 mar-09 kl 16:45 »
Hejsan
Jag har en gammal husvagn som höns hus, min syrra köpte den som renoverringsobjekt.
Hon rev ur all inrednining och la nytt golv sen tröttnade hon och vi fick husvagnen.
Jag har ställt in en gammal byrå som rede, men dom ligger hälst i skåpen som är pricis under taket.
Maten har jag i de utrymme där den lilla soffdelen var, pricis innanför dörren.
Sittpinnarna har jag spikat fast på en gammal sj-pall.
Hönsen och tuppen trivs + at de ser ganska häftigt ut typ Zigenar höns :D
Det är lite marigt att städa där inne så jag har fått många uppslag när jag tittat igenom den här tråden om sittpinnarna

MVH
Marita
Kvinna med utflugna barn 2 av 3 ialla fall, gift bor på landet

HM

• -
« Svar #181 skrivet: 15 mar-09 kl 00:05 »
Hejsan
Jag har en gammal husvagn som höns hus, min syrra köpte den som renoverringsobjekt.
Hon rev ur all inrednining och la nytt golv sen tröttnade hon och vi fick husvagnen.
Jag har ställt in en gammal byrå som rede, men dom ligger hälst i skåpen som är pricis under taket.
Maten har jag i de utrymme där den lilla soffdelen var, pricis innanför dörren.
Sittpinnarna har jag spikat fast på en gammal sj-pall.
Hönsen och tuppen trivs + at de ser ganska häftigt ut typ Zigenar höns :D
Det är lite marigt att städa där inne så jag har fått många uppslag när jag tittat igenom den här tråden om sittpinnarna

MVH
Marita

Den skulle jag vilja se på bild!

Vero

« Svar #182 skrivet: 16 apr-09 kl 23:01 »
Jag med, det låter urhäftigt!

Dessutom tackar jag för alla andra fina bilder och smarta uppslag jag sett och läst i den här tråden!

Jag är så glad att jag hittade hit innan vi tog tag i hönsprojektet på allvar.
The impossible just takes a little longer

Körsbär

• Pärlsömnad och djur är min hobby!
    • Höns på nätet
« Svar #183 skrivet: 17 apr-09 kl 08:03 »
Jag måste bara få visa mitt nybyggda rede som jag är så stolt över ;D ett par av mina hönor föredrar att värpa i rede med tak och en vill abslout inte ha något tak, så det fick bli ett rede med både- och. Toppredet är gjort som en hängmatta av galonklädd gummimatta och är mycket stabilt men ändå lite mjukare att ligga i än på bara en skiva. Det ska naturligtvis vara halm i redena ;)

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #184 skrivet: 18 jun-09 kl 14:52 »
Jag byggde nya sittpinnar åt hönsen förra veckan. Äntligen lyckades jag med några de kunde tänka sig att sitta på! :D Fast sen trillade tuppen ner från översta pinnen och slog sig alldeles rysligt. Då kände jag mig kanske inte som världens bästa hönsägare.

ofrivilligt hönslös

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #185 skrivet: 18 jun-09 kl 15:29 »
Smart sittställning!
Mina är för unga (tycker dom) för att sitta på sittpinne, dom trycker ihop sig i en pipande stor hög istället  :-*

Men jag kommer nog knycka din idé..

och du - jag tror inte tuppen är arg på dig  :P
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Dezdemona

• Halland
    • Hispig husägare
« Svar #186 skrivet: 18 jun-09 kl 15:43 »
Ja den är väldigt praktisk tycker jag! Jag spikade fast två lister i golvet precis framför stegen så den inte kan glida iväg. Och så band jag fast pinnarna på plats i hönshuset så jag slapp hålla på och gissa hur jag skulle få det att passa. Nej han ser inte så arg ut som tur är, men han liknar runt som en enbent älgkalv.
ofrivilligt hönslös

Mysgrisen

« Svar #187 skrivet: 21 jun-09 kl 21:27 »
Nu är vårat hönshus snart färdigt.

Jag hängde upp en provisorisk lampa inför fotograferingen. Har andra armaturer som ska upp sen.

Jag hade planerat lite dåligt och fått slut på strö. Så jag slog gräs till dem istället. De verkade inte ha något emot att få sprätta omkring i färskt gräs inne i huset.

Nytt fönsterfoder ska upp.

Jag har paltat lite med den vita färgen, och så skulle jag behöva stryka en gång till med cappuchinofärgen. Får se om jag "orkar" fixa det senare.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #188 skrivet: 22 jun-09 kl 00:03 »
Det ser fint ut! Jag gillar cappucinofärgen, den måste vara väldigt praktisk, skit syns inte lika lätt på den. Jag har vita väggar, minsta lilla skitprick (och det hamnar alltid något på väggen) syns så väl. Gräs på golvet såg hemskt trevligt ut!

De vita takpannorna är de för att inte hönorna ska sätta sig på redet (gissar att det är ett rede?) De kan inte ramla ner och skada hönorna hoppas jag?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Mysgrisen

« Svar #189 skrivet: 22 jun-09 kl 08:20 »
Nej då, de är väl förankrade. Men tack för att du är uppmärksam!

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #190 skrivet: 22 jun-09 kl 11:13 »
Jättefint!

Jag undrar hur ni andra gör med hönsluckan om vintern, står den helt öppen eller har ni nån sorts "sluss" så det inte blåser in snö eller blir minusgrader i hönshuset? Måste planera lite här i god tid... :-[

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #191 skrivet: 22 jun-09 kl 13:09 »
Jättefint!

Jag undrar hur ni andra gör med hönsluckan om vintern, står den helt öppen eller har ni nån sorts "sluss" så det inte blåser in snö eller blir minusgrader i hönshuset? Måste planera lite här i god tid... :-[

Det undrar jag också  :)
Jag har än så länge bara gjort en "ytterlucka"....ska göra en på insidan också...men har inte riktigt klurat ut hur jag skall göra den :)
Tips emottages tacksamt ;)
/Levnadsglad
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #192 skrivet: 22 jun-09 kl 14:56 »
Jag har, efter tips här på forumet, byggt en "farstu" vid luckan som gör att det inte blåser rakt in. Den är egentligen bara som en låda framför hålet, så att det blir en vinkel. Går lika bra att sätta den på utsidan som insidan skulle jag tro. Ritade en enkel bild. Det är tak på den också, syns ju inte där.

Har även hängt remsor av genomskinlig byggplast framför utgången som en köldridå. Det tog flera veckor innan hönorna vande sig vid dem, men nu går de igenom utan problem.

Levnadsglad

• Det ordnar sig alltid :-)
    • Ångermanland
    • Livet på landet
« Svar #193 skrivet: 22 jun-09 kl 20:09 »
Jag har, efter tips här på forumet, byggt en "farstu" vid luckan som gör att det inte blåser rakt in. Den är egentligen bara som en låda framför hålet, så att det blir en vinkel. Går lika bra att sätta den på utsidan som insidan skulle jag tro. Ritade en enkel bild. Det är tak på den också, syns ju inte där.

Har även hängt remsor av genomskinlig byggplast framför utgången som en köldridå. Det tog flera veckor innan hönorna vande sig vid dem, men nu går de igenom utan problem.

Aaahhh vilket toppentips...har redan funderat i samma banor, men inte haft ngn riktigt klar bild framför mig hur det skulle kunna göras.. :).....skall verkligen fnula vidare på den lösningen :D
Har äntligen hittat mitt dröm-Torp där jag bor med min dröm-hund och mina dröm-Fjädrar.

Dixiebelle

• Södermanland
    • Pixebo
« Svar #194 skrivet: 26 jun-09 kl 11:09 »
Oj vad smart! Tack för tipset om farstun :-) nu ska jag sätta gubben i arbete bara  :-*

Och mina små hönapönor sover alla på pinnen från och med i tisdags! (13 v. gamla)
Jag satte helt enkelt upp allihopa på pinnen vid läggdags, (jättevingliga men dom skulle fortfarande sitta PÅ varandra, såg jätteroligt ut!) och dom satt snällt kvar fram tills morgonen, sen två dagar senare så sitter dom uppe på pinnen vid läggdax alldeles själva. Man kan ju bli lycklig för mindre  ;D

Taggis

• vänner
« Svar #195 skrivet: 26 jun-09 kl 22:41 »
En sån farstu ska jag oxå ha till mina !Det var ett kanon tips Soshila !
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Kulan

« Svar #196 skrivet: 27 jun-09 kl 20:18 »
Jag tänker oxo bygga en farstu på utsidan av utgången.

Hur gör ni med ev isolering? Vart sätter ni luckan som skall öppnas/stängas varje dag?
Är luckan isolerad?

Misstänker att utan isolering blir det en del kalldrag även med plast om luckan står öppen hela dagen trots farstu, så därav mina frågor.

Tacksam för svar

//Kulan

Kulan

« Svar #197 skrivet: 01 jul-09 kl 18:22 »
Hur har ni gjort med isolering av farstun?

Snälla svara, bygget påbörjas nu!

//Kulan

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #198 skrivet: 01 jul-09 kl 19:38 »
Min är inte alls isolerad. Den är byggd av osb-skivor. Funktionen är som jag ser det främst att det inte ska blåsa rätt in. Vet inte om det skulle hjälpa så mycket att isolera den eftersom den sitter på insidan av väggen.
Däremot tänker jag försöka isolera luckan till kommande vinter, för när det är som kallast går mina hönor ändå inte ut, så luckan är då stängd. Vet dock inte hur än.

Träsktrollet

• -
« Svar #199 skrivet: 04 jul-09 kl 00:26 »
Guud va fina hönshus alla har och vilken fantastiskt inspirerande tråd :D Jag har själv ett litet hönshus, ska försöka lägga in lite bilder på det... Senare i sommar kanske...  Vi använder det just nu som avlastnings yta när vi bygger om stallet lite ::) Men bilder ska det bli!
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 3 användare
Anders Flix, Hans Hultén, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser