Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  STORA MAGMASKEN  (läst 2036 gånger)

voortrekker

• Västergötland
STORA MAGMASKEN
« skrivet: 28 maj-13 kl 12:19 »
Hej, har aldrig haft problem med parasiter förrut men hittade en tacka med käkgropsödem varför jag ringde vet. som ordinerade Ivomec direkt. Träckprovet visade sedan höga halter av stora magmasken. Nu till mitt stora problem som fler måste ha råkat ut för. Mina 11 tackor (inga lamm i år) går ute året runt med tillgång till ligghall. Jag har tre hagar, två stora på ca 3 ha vardera och en liten på knappt en ha. I den ena stora går de vintertid då det är den hagen jag kan köra in storbalar i samt har vatten och ligghall. De har gått där hela vintern och knaprat första vårbetet. Jag hade givetvis precis släppt upp dem på det andra betet när jag såg symptom. Alltså är allt bete smittat även om vinterhagen måste vara värst. Jag tog ner dem dit och avmaskade och släppte sedan upp på det andra igen. Jag har inget annat bete och kan inte byta med någon annan. Vad gör jag? Kommer de att åka på en omgång till med höga värden i sommar? Brukar använda vinterhagen på sensommaren och växla med de andra men stänger den helt i sommar. Men, jag måste ju ha dem där i vinter? Hur går jag tillväga på bästa sätt?

Hjälper det att stängsla av vinterhagen och bara använda minimal rasthage vid ligghall i vinter för att frysa bort i övriga delar? När maskar jag för att få så bra effekt som möjligt för bete och framtid? Går det att hitta fungerande lösning eller måste jag skicka mina kära tanter på slakt och vänta två vintrar på fritt bete?

Suck.

siken

• Blekinge
SV: STORA MAGMASKEN
« Svar #1 skrivet: 28 maj-13 kl 13:10 »
Varför måste du ha dem i hage på vintern? ???
Stalla in dem i stället. Då är förhoppningsvis alla hagar rena till våren om du har tur. Vintertid är det ju inte mycket bete ändå för djuren ute.
Installning är också ett effektivt skydd mot varg!
Avmaska sedan både vid installningen och minst tre dagar före betessläpp på våren.
Se dock till att inte sprida ut någon färsk gödsel från ströbädden i hagarna, för då har du ju smittat ner dem direkt igen.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

voortrekker

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 28 maj-13 kl 13:32 »
Hej, jag har inget stall. Därav anledningen. Jag har en ligghall i hagen och fåren går på lösdrift året runt. Vid lamning har jag tillgång till ett mindre fårhus med lammboxar men det är för litet att ha tackorna i en hel vinter. Jag fodrar med rundbalar utomhus i grindar och därför måste jag ha en mindre hage i vilka dessa står.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 28 maj-13 kl 13:46 »
Dela upp hagarna i lite mindre biter. Skaffa ett par hästar som betar 3 veckor efter att fåren har gått där och låt dom beta ganska bra av. dvs att du flytter fåren var tredje vecka. Du kan själv räkna ut hur många hagar du kan göra men de skall inte vara större än att hästarna hinner beta riktigt ner på de tre veckorna. Du kan evt stödfodra fåren med hö om betet inte riktigt räcker.
Vet inte om det räcker såhär men vi efterbeter hela tiden med tre shettissar o jag har bra förhoppningar på att hålla parasiterna på ett mycket lågt nivå. Det såg i alla fall bra ut nu i våras med träckprovet :)  Jag tycker det är bättre med flera mindre hagar än en stor som då är helt obrukbar om man får in sånt skit. Lycka till :)
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-13 kl 16:26 »
Gör en pytteliten hage framför ligghallen där du kan ställa ner två ensilagebalar. Du kan hägna av med grindar, så blir det lätt och praktiskt :o ;D
Sen låter du inte fåren gå på den plätten nästa år!!!
Avmaska vid installningen och ta träckprov nästa vår.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

voortrekker

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-13 kl 12:16 »
Ja, Vallhunden, det var den bästa lösningen jag kunde komma på själv. Tror du att jag behöver göra något nytt träckprov under betessäsongen för att kolla att inte värdena stiger med tanke på att de inte går på parasitfritt bete? Hur många avmaskningar kan man göra? Tidigare år har jag inte behövt avmaska varje år då jag haft lågt tryck och aldrig stora magmasken....
Verkar vara svårt att helt utrota denna parasit har jag läst... kan djuren utveckla någon slags immunitet mot lägre mängder om man håller koll eller kommer jag ha halvrisiga djur fram tills betet får vila helt?  :( Vågar nog inte betäcka som planerat i höst...

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #6 skrivet: 29 maj-13 kl 16:25 »
Är väldigt viktigt att inte underdosera när man avmaskar, skicka in träckprov på lammen (och ev tackorna) i slutet på sommaren
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Dela detta:

* Inloggade just nu

395 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tobbe B, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser