Hej, har aldrig haft problem med parasiter förrut men hittade en tacka med käkgropsödem varför jag ringde vet. som ordinerade Ivomec direkt. Träckprovet visade sedan höga halter av stora magmasken. Nu till mitt stora problem som fler måste ha råkat ut för. Mina 11 tackor (inga lamm i år) går ute året runt med tillgång till ligghall. Jag har tre hagar, två stora på ca 3 ha vardera och en liten på knappt en ha. I den ena stora går de vintertid då det är den hagen jag kan köra in storbalar i samt har vatten och ligghall. De har gått där hela vintern och knaprat första vårbetet. Jag hade givetvis precis släppt upp dem på det andra betet när jag såg symptom. Alltså är allt bete smittat även om vinterhagen måste vara värst. Jag tog ner dem dit och avmaskade och släppte sedan upp på det andra igen. Jag har inget annat bete och kan inte byta med någon annan. Vad gör jag? Kommer de att åka på en omgång till med höga värden i sommar? Brukar använda vinterhagen på sensommaren och växla med de andra men stänger den helt i sommar. Men, jag måste ju ha dem där i vinter? Hur går jag tillväga på bästa sätt?
Hjälper det att stängsla av vinterhagen och bara använda minimal rasthage vid ligghall i vinter för att frysa bort i övriga delar? När maskar jag för att få så bra effekt som möjligt för bete och framtid? Går det att hitta fungerande lösning eller måste jag skicka mina kära tanter på slakt och vänta två vintrar på fritt bete?
Suck.