Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras?  (läst 1401 gånger)

spånbiten

Vilken ras?
« skrivet: 27 maj-13 kl 15:23 »
Hej:) har ett litet hönshus nu med två lohman hönor men håller på att bygga ett störta hönshus nu. I det större hönshuset hade jag tänkt att ha en dv kochin tupp och två dv kochin hönor. Men om inte lohman hönerna är snälla mot dom så hade jag tänkt att göra mig av med dom och köpa några andra hönor. Frågan är bara vilka man ska välj? Skulle villa ha några som är snälla mot mindre höner och lägger ganska mycket ägg och inte för små ägg, och helst så ska dom vara ruvvilliga! :)

spånbiten

SV: Vilken ras?
« Svar #1 skrivet: 27 maj-13 kl 21:26 »
Tacksam för svar

JNJ

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-13 kl 21:37 »
En av mina favoriter är faverolle. De är snälla och blir lätt tama. Jag har just nu två faverolletuppar tillsammans med fyra yngre dvärgkochinkycklingar och de är hur snälla som helst mot dem. Dock är faverolle vanligtvis inte så ruvvilliga, men om du skaffar dvärgkochin så har du ju redan en ruvvillig ras.  :)

spånbiten

« Svar #3 skrivet: 28 maj-13 kl 15:45 »
Tack så mycket:) men om man har två dvärgkochin hönor och en dv kochin tupp tillsammans med tre sånna höner som du sa. Kan inte hönorna vara dumma mot dv kochin hönorna eller är dom inte det när man har tupp?

JNJ

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-13 kl 20:37 »
Det finns ju elak individer inom alla raser, men rent generellt så är faverolle, både tuppar och hönor, snälla och trevliga enligt min erfarenhet.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 29 maj-13 kl 11:32 »
Dvärgkochinerna ruvar ju mycket. Varför vill du ändå ha en till ras som ruvar? Det går ju tyvärr inte att kombinera egenskaperna "värper bra" och "ruvar gärna". När de ruvar värper de ju inte.

Själv skulle jag välja att ha en ras som ruvar, och en annan som värper bra, då får man både ägg och kycklingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #6 skrivet: 29 maj-13 kl 11:56 »
Jag håller absolut med.  Efter att ha haft tre ruvtokiga raser har jag nu minskat till två,  och känner att även det är en för mycket.
Nu älskar jag ju dem som jag har, så det är inget att göra åt.  Men hade jag från början insett hur det skulle bli,  och valt själv, skulle jag inte valt  två ruvraser.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #7 skrivet: 29 maj-13 kl 12:08 »
Jag kan bara hålla med vad de andra sagt om dvärg kochin trots att det har kommit att bli "min ras". Jag älskar dem för att de är små, söta, trevliga och fina att titta på och så finns det så jätte många fina färgvarianter (vill ha allihopa) De värper små goda ägg men när de lagt ett visst antal så vill de ruva och det är banne mig lika svårt att få till världsfred som att avbryta en sur kochinhöna  ::)

En ruvande höna, ägg eller ej kan ta ett par månader på sig att komma igång igen och då har det blivit höst och de börjar att rugga... vilket innebär att de inte lägger så många ägg  ;D

Efter ytterligare någon månad eller två så är det vinter och med hjälp av värmelampa och extra ljus så kan man få dem att klämma ur sig ytterligare några ägg innan vårsolen gör entre igen och alla sätter fart på äggproduktionen igen  :P

Trots detta så är jag mer än nöjd med de ägg jag får. Vi är bara två personer i familjen och äter inte jätte mycket ägg. Jag kommer i alla fall att komplettera med en annan ras, främst för att få lite större tuppar i grytan  o:)

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

spånbiten

« Svar #8 skrivet: 29 maj-13 kl 22:13 »
Det har du rätt i! Men lohman värper ju mycket men kan inte dom vara taskiga mot mindre raser? Men finns det annars någon ras som värper mycket är snälla och lägger ganska stora ägg?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 30 maj-13 kl 05:58 »
Det har du rätt i! Men lohman värper ju mycket men kan inte dom vara taskiga mot mindre raser? Men finns det annars någon ras som värper mycket är snälla och lägger ganska stora ägg?
Smålandshöns, RIR m fl. Får de värpa lite mindre ägg (strax under storleken på normala köpeägg) så värper isbar och cream legbar väldigt bra, de lägger gröna respektive turkosa ägg, vilket ju är lite kul, och blir ett samtalsämne bland vänner och bekanta om man ger bort några vackra och goda ägg som värdinnegåva.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser