Du behöver inte ta bort någon mossa alls, men oavsett vilket så kommer bara en liten, liten bråkdel av klöverfröna att gro. Tar du bort mossa kommer lite mer att gro. Vill man att allt skall gro så skall man ju så på en ren såbädd där fröna slipper konkurrera med gräs och mossa som försöker hindra annat från att gro genom att stjäla vatten och näring och genom att skugga. Men även om du har kvar din gräsmatta gror några av fröna, särskilt om du klipper kort och passar på att så i samband med regn och när det är ganska varmt. Det kan också vara smart att så i gräsfrön samtidigt, särskilt efter mossrivning.
Jag har alltid haft vitklöver i min gräsmatta, och går väldigt mycket barfota på den. Jag har aldrig blivit bistucken i foten. Inte vad jag märkt, iaf. Men så odlar jag också mycket honungsört, solros, gurkört och flera andra blommor som bin gillar. Och har körsbärsträd, äpple, syrén, jordgubbar, vinbär, häggar, lönnallé, salix och annat. Jag misstänker att bina föredrar de mer samlade resurserna. Men visst är bina även i klövern, och skulle man trampa rakt på ett bi så sticker det nog om det kan. Men det sticker inte med mindre än att man faktiskt trampar rakt på det. Kan det flyga därifrån så gör biet det, utan att sticka.
Låter man klövern gå i frö så får man gratis extra isådd av vitklöver. Vitklöver är bra eftersom det lever flera år. Man behöver inte så i nytt varje år. Dessutom gör det att gräsmattan klarar torka bättre eftersom vitklöver vid extrem torka kan överleva på bara daggen morgon och kväll, ganska länge.
Ett alternativ till att kalka och gödsla när man har klöver i gräsmattan är att sprida vedaska på gräsmattan. Det både mineralgödslar och höjer pH som när man kalkar. Klövern står för kvävet.