Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröngödsla gräsmatta  (läst 6564 gånger)

Peter81

• Södermanland
Gröngödsla gräsmatta
« skrivet: 25 maj-13 kl 14:05 »
Hej. Efter att ha tjuvläst ett tag här har en fråga börjat snurra i mitt huvud. Handlar visserligen inte om självhusåll, men jag tror att ni sitter på kunskapen jag är ute efter.

Vi är på väg att köpa en sommarstuga i Katrineholm. När vi var där och tittade kunde man se en del fläckar i gräset där det börjat bli mer mossa än gräs. Jag är absolut inte ute efter någon perfekt golfbana, vill bara få kontroll över mossan innan den tar över för mycket av tomten.
Det jag funderar på är om det skulle funka att plantera någon trevlig klöver eller liknande som en variant av gröngödsling av gräsmattan? För visst är det så att mossan tar över när det finns för lite näring? Eller är jag ute och cyklar?
Vill inte använda några konstigheter eftersom sonen ska kunna härja där, och det känna trevligare att gå barfota i klöver än i kobajs (det vill jag hellre ha i grönsakslandet).

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Gröngödsla gräsmatta
« Svar #1 skrivet: 25 maj-13 kl 15:07 »
Vitklöver går fint att så in. Passa på när det är hyfsat varmt och fuktigt, så att det kan gro.

Eventuellt efter att du kört med en mossrivare eller räfsat bort mossa för hand när det varit torrt en tid.

Finns att köpa vitklöver från i kilopåsar på granngården.

Att klippa med "mulcher" som hackar gräsklippet och sedan låta gräsklippet ligga kvar är ett annat tips. Då gödslar gräset sig själv.

Hönsgödsel går också fint att sprida. Sprider du det i samband med regn så försvinner det snabbt ner i jorden. Går även att lösa i vatten och sprida med kanna. Mycket lättlösligt och snabbverkande, så du bör sprida lite i flera omgångar.

Ibland är brist på kalk en bidragande orsak till att mossa tar över och gräset inte trivs. Köp nåǵra 100 kg kalk till hösten/vintern och sprid ut. Odlar du lök så kan du ge lite kalk i det landet också.

Mycket sol och bra dränering gör också att mossan inte trivs. Mossa gillar skugga och fukt.
« Senast ändrad: 25 maj-13 kl 15:14 av sɹǝpuɐ »

Peter81

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-13 kl 21:36 »
Tack så mycket för nyttig info.  Måste jag ta bort all mossa innan jag sår eller räcker det med att kraffsa lite?
Bör jag sprida lite klöver över hela gräsmattan i förebyggande syfte?

Jonte76

• -
« Svar #3 skrivet: 25 maj-13 kl 21:56 »
Men du vet att vitklöver blommar nästan hela sommaren med mycket bin o humlor i blommorna  ;)   från en som är uppvuxen med en sån gräsmatta med många bistick under fötterna men numera biodlare för det haha :)

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #4 skrivet: 26 maj-13 kl 05:57 »
Du behöver inte ta bort någon mossa alls, men oavsett vilket så kommer bara en liten, liten bråkdel av klöverfröna att gro. Tar du bort mossa kommer lite mer att gro. Vill man att allt skall gro så skall man ju så på en ren såbädd där fröna slipper konkurrera med gräs och mossa som försöker hindra annat från att gro genom att stjäla vatten och näring och genom att skugga. Men även om du har kvar din gräsmatta gror några av fröna, särskilt om du klipper kort och passar på att så i samband med regn och när det är ganska varmt. Det kan också vara smart att så i gräsfrön samtidigt, särskilt efter mossrivning.

Jag har alltid haft vitklöver i min gräsmatta, och går väldigt mycket barfota på den. Jag har aldrig blivit bistucken i foten. Inte vad jag märkt, iaf. Men så odlar jag också mycket honungsört, solros, gurkört och flera andra blommor som bin gillar. Och har körsbärsträd, äpple, syrén, jordgubbar, vinbär, häggar, lönnallé, salix och annat. Jag misstänker att bina föredrar de mer samlade resurserna. Men visst är bina även i klövern, och skulle man trampa rakt på ett bi så sticker det nog om det kan. Men det sticker inte med mindre än att man faktiskt trampar rakt på det. Kan det flyga därifrån så gör biet det, utan att sticka.

Låter man klövern gå i frö så får man gratis extra isådd av vitklöver. Vitklöver är bra eftersom det lever flera år. Man behöver inte så i nytt varje år. Dessutom gör det att gräsmattan klarar torka bättre eftersom vitklöver vid extrem torka kan överleva på bara daggen morgon och kväll, ganska länge.

Ett alternativ till att kalka och gödsla när man har klöver i gräsmattan är att sprida vedaska på gräsmattan. Det både mineralgödslar och höjer pH som när man kalkar. Klövern står för kvävet.
« Senast ändrad: 26 maj-13 kl 06:02 av sɹǝpuɐ »

Peter81

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 26 maj-13 kl 09:45 »
Då blir det definitivt vitklöver! Verkar bara finnas fördelar, förutom ev bin i foten. Så bekvämt när man kan vara ekologisk och lat samtidigt.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #6 skrivet: 26 maj-13 kl 09:59 »
En del tycker att de vita blommorna stör och gör att gräsmattan ser ovårdad ut. På golfbanor gillar de inte vitklöver alls. Varje liten vit blomma ser ut som toppen på en golfboll som sticker upp.  ;D

Välj en lågväxt sort, passar bäst i gräsmattan. Jag kör med sorten "Lena" som jag köper i kilopack på Granngården.
« Senast ändrad: 26 maj-13 kl 10:07 av sɹǝpuɐ »

christelle

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 26 maj-13 kl 10:15 »
Kratta bort mossan på en del små plättar, vattna och sätt in små tuvor av tusensköna i gräset, (sen kan du så in vitklöver på andra ställen) så får du både vackra och ätbara växter i gräsmattan >  http://www.skogsskafferiet.se/tusenskona/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Peter81

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 26 maj-13 kl 14:34 »
Om golfare undviker vår sommarstuga så är det bara ännu en fördel!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #9 skrivet: 26 maj-13 kl 14:55 »
Risken är att de tror att de små klöverblommorna är golfbollar som sticker upp ur gräset. Kan bli problem om din tomt gränsar till en golfbana... :o

Men det problemet löses enkelt genom att gå en promenad i ruffen runt banorna, med lite vitklöverfrö i fickan.  >:D :-X

Peter81

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 30 jul-13 kl 13:00 »
Efter några veckor i stugan insåg jag att det  var mer mossa än jag trodde, men kampen fortsätter!
Går det förresten lika bra med aska från grillen? Det har jag nämligen i överflöd.
Något jag också har gott om är gammalt människobajs från en mulltoa som ligger och efterkomposteras. Har ingen lust att använda det till grönsaker, men det borde väl göra stor nytta på gräsmattan? Hur och när använde jag det på bästa sätt?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 30 jul-13 kl 13:53 »
Aska från grillen funkar fint.

Använd det komposterade bajset till blommorna. Eller "jordisera". Alltså gräv eller borra hål i närheten av någon större växt du vill gödsla, och fyll och täck över.

Är det väl komposterat så borde det gå fint att topdressa gräsmattan med det. Bara räfsa ut. Kanske bäst på våren och gärna i samband med att man har räfsat bort mossa och luftat och sår i extra gräsfrö och klöver. Men det går när som. Tunt lager efter att du klippt gräset, så att gräset sticker upp. Men bara om det verkligen är mycket väl komposterat. Lite äckligt annars... Och kanske läge för magsjuka också?
« Senast ändrad: 30 jul-13 kl 14:11 av sɹǝpuɐ »

Peter81

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 30 jul-13 kl 14:01 »
Borde ju vara ganska väl komposterat, eftersom processen ska bli nästan färdig redan i mulltoan. Och jag tror att det som finns längst ner i komposten kan ha legat där i 1-2 år.
Funderade på om jag kunde blanda kompost och och frön i hink och sen bre en färdig blandning direkt på moss-/gräsmattan. Skulle det funka?

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #13 skrivet: 30 jul-13 kl 14:17 »
Det är nog lättare att sprida komposten och gräsfrön separat. Tunt lager kompost, kanske 1-2 cm max, så att gräset du topdressar sticker upp och kan växa upp igenom toppdressingen. Bra sätt att jämna ut ojämnheter i gräsmattan. Lite mer toppdressing i hålor och svackor. Mindre eller inget på övrigt.

Topdressing hjälper fröna att gro, men det förutsätter också att det inte är för torrt. Kan behöva vattnas annars. Eller vänta tills prognosen säger att det blir "normalt" sommar väder.  ;D

Heikkipeikki

« Svar #14 skrivet: 02 aug-13 kl 21:18 »
Min pappa kom på ett väldigt fiffigt knep som jag har praktiserat under några år. Vi hade en stor ek på tomten som producerade väldigt många löv som lade sig överallt. Istället för att köra bort eklöven så krattade han fram dom från rabatterna på hösten. Sedan bredde han ut dom på gräsmattan och körde sönder dom med gräsklipparen. Det ser ju för bedrövligt ut. Men fungerar ypperligt, till våren försvinner mossan och mattan blir mycket tätare.

masa

• -
« Svar #15 skrivet: 03 aug-13 kl 18:54 »
Mossa gillar inte tryck, där man går mycket försvinner mossan. På en allmän gräsmatta här i byn var det mycket mossa tidigare, sedan grannarnas gäster började parkera sina bilar där, försvann mossan.

Peter81

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 05 aug-13 kl 12:47 »
Jag bör alltså bjuda ut fler människor att promenera runt på tomten! Sen bjuder jag dom på öl och säger åt dom att kissa på mossan för kvävet.

För övrigt är min gräsklippare alldeles för snäll. Löven åker igenom helt oskadda.
Vilken tid på våren kan man börja kratta bort det som återstår av löven utan att näring går till spillo?

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 aug-13 kl 13:35 »
Jag bör alltså bjuda ut fler människor att promenera runt på tomten! Sen bjuder jag dom på öl och säger åt dom att kissa på mossan för kvävet.

Du får en fin gräsmatta och blir dessutom poppis (vad kan gå fel)  ;D

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #18 skrivet: 05 aug-13 kl 15:14 »

För övrigt är min gräsklippare alldeles för snäll. Löven åker igenom helt oskadda.
Vilken tid på våren kan man börja kratta bort det som återstår av löven utan att näring går till spillo?

Inte promenera. Spela kubb, boule, krocket och dansa. Säg till när vi kan komma. Vad är det för öl du bjuder på?  ;D

Du kan nog ta löven när du vill, särskilt om du lägger dem på komposten. Om du odlar annat så är löven fint att lägga som marktäckning redan på hösten, eller i komposten. Om du inte kan klippa sönder löven är det nog bäst att inte ha dem på gräsmattan över vintern.

Gille

• -
« Svar #19 skrivet: 05 aug-13 kl 17:24 »
;D
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

625 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser