Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som går och gapar  (läst 1173 gånger)

Syster Yster

Lamm som går och gapar
« skrivet: 24 maj-13 kl 13:11 »
Ett av mina bagglamm går då och då (mer och mer) omkring och gapar, som om han har något i halsen ungefär. Han är piggoxh kry annars och äter och går upp i vikt som han skall.  Ny vet jag inte hur ett får brukar se ut i munnen, men när man tittar i hans mun så ser det nästan ut som insidan av hans kinder är skrovliga, i brist på ett bättre uttryck. Skall ringa vet på måndag om det inte blir bättre, men tänkte att någon här kanske har ett förslag om vad det kan vara?

sarbe453

• Östergötland
SV: Lamm som går och gapar
« Svar #1 skrivet: 24 maj-13 kl 19:29 »
Titta i ett friskt lamms munn och jämför så blir det lättare. Bra att göra tills/om du ringer vet.  Spontant tänker jag på att det inte får tillräckligt med mjölk och är hungrigt men det växer säger du... Jag tycker det är lite ärftligt också, är mamman gapig?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Syster Yster

« Svar #2 skrivet: 25 maj-13 kl 01:05 »
Nej, jag tror inte hans mamma är "gapig". Vill bara förtydliga att jag inte menar att han går och gapar och bräker, utan att han faktiskt går och gapar med munnen.

Pilosella

• 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-13 kl 08:46 »
Jag tänker fel på tänderna alltså tänder som sitter på sådant sätt att de nöter mot kinden

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #4 skrivet: 25 maj-13 kl 10:09 »
Kan det vara så att han flämtar? Det hade jag ett bagglamm som gjorde. Plötsligt blev han kraftigt sämre och jag trodde att han skulle dö. Det gjorde han nu inte, idag är han frisk och pigg. Jag tror att han hade selen-brist och att diafragman var den muskel som började brytas ner.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

sarbe453

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-13 kl 14:08 »
Nej, jag tror inte hans mamma är "gapig". Vill bara förtydliga att jag inte menar att han går och gapar och bräker, utan att han faktiskt går och gapar med munnen.
Då tolkade jag dig fel :-)
Kan han ha fått in ett strå i näsborren som är långt och kommer ner i strupen? Har varit med om det men då fick djuret även "rinnsnuva". Trodde den var sjuk tills jag tittade noggrant och såg någonting långt inne i näsborren. När jag väl fick fatt i den så var det säkert 20-30 cm långt höstrå som kom ut.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Syster Yster

« Svar #6 skrivet: 26 maj-13 kl 06:15 »
Det ser inte riktigt ut som om han flämtar, men det blir förvisso värre när han rusat runt ett tag. Skall testa ge honom lite selen, kanske... Skall i alla fall kika i näsan efter strå. Det hade jag inte tänkt på ( ser Inget skräpni halsen genom munnen). Tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser