Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snuvigt får  (läst 3362 gånger)

louise

• Gäst
Snuvigt får
« skrivet: 08 feb-07 kl 20:59 »
Suck, jag som trodde mitt får Valerie drägglade över kraftfodret. Idag insåg jag att det var som hon snorade. Vad finns det för fårsjukor där de blir snoriga? Ska jag vara störtorolig nu eller kan man räkna med att nåt lindrigt som går över snart?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:Snuvigt får
« Svar #1 skrivet: 09 feb-07 kl 09:27 »
En snabb koll i Gutefårets handbok antyder endast lunginflammation. Finns säkert annat också. Se

http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2047-50.pdf

Boken Får har säkert fler sjukdomar.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 feb-07 kl 10:37 »
Å jävla helvete. Fast hon äter och skuttar som vanligt. Men det är väl bara att ringa veterinären. Men har nån mer kunskap om snuva?

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #3 skrivet: 09 feb-07 kl 11:43 »
Lollo, det finns nog de om är bättre på sådant här än jag, som inte har en aning... Enligt Gutehandboken så skall det vara fler symptom än snuva för att vara lunginflammation, t ex hosta och kutig rygg.

Veterinär vet nog bäst.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 feb-07 kl 11:52 »
Jo jag läste din länk, så många symptom har hon ju inte alls. Men är man lagd åt det oroliga hållet...

Skulle behöva köpa en termomter å ha koll på henne, kan man använda en helt vanlig till människor eller vad ska man ha får nån?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 09 feb-07 kl 12:22 »
Du kan ha samma typ av termometer till får som till människor. Ett tips är en snabb digital termometer! Jag hade en långsam förr till hästarna och de tycker ju inte precis att det är kul att bli tempade så med den nya som bara tar några sekunder blir i alla fall pinan kort.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 feb-07 kl 12:51 »
Tack för tipset! Blir en sväng till apoteket idag.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Listerios
« Svar #7 skrivet: 11 feb-07 kl 00:57 »
En snabb koll i Gutefårets handbok antyder endast lunginflammation. Finns säkert annat också.

Rätt  ;)
Listerios t.ex börjar med näsflöde..
Listeria bakterien kan finnas i Ensilage men också i jord (om man ska vara petnoga ;) )

/Rosa
« Senast ändrad: 11 feb-07 kl 11:05 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 feb-07 kl 09:31 »
å Fy fan för listerios! Men nu verkar hon ha slutat snora.  har försökt läsa på om listerios och smittkällor men hittar bara att det kan komma från dåligt ensilage, och jag har ju bara hö.

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 feb-07 kl 16:34 »
Nä, nu har jag läst om symptomen på listerios, det är inte alls snuva. De börjar hänga snett med huvudet, kan inte koordinera rörelserna, går i cirklar å sen ramlar de ihop.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:om Listerios
« Svar #10 skrivet: 12 feb-07 kl 00:00 »
Nä, nu har jag läst om symptomen på listerios, det är inte alls snuva.
Menar du att jag ljuger?
att jag bara tar saker ur luften utan fakta bakom  >:(

De första symptomen på Listerios är något förhöjd allmän kroppstemperatur, näsflöde och inflamerade ögonslemhinnor.
Senare  går febern ner till normalt och man ser symptom som cirkelrörelser,förlamning av ena ansiktshalvan (ena örat hänger ner) djuren blir i sista stadiet liggande på en och samma sida och krampar våldsamt om man lägger dem på fel sida... tillsist dör djuret (i regel 7-14 dygn efter insjuknandet)
min källa:stutis

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 feb-07 kl 07:59 »
Tack för mer utförlig info! Jag måste investera i en ordentlig sjukbibel.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 12 feb-07 kl 16:35 »
Men det är väl bara att ringa veterinären.

Hur gick det  ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 feb-07 kl 17:07 »
Jag har faktiskt inte ringt.. hon är mindre snuvig nu, nästan inte alls. Avvaktar lite till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser