Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som hostar och rosslar  (läst 2457 gånger)

hursomhelst

• Småland
Lamm som hostar och rosslar
« skrivet: 24 maj-13 kl 00:58 »
ja nu är det 2 lamm som hostar/rosslsr och är slöa. De har även ansträngd andning. Värst efter de har diat/ätit annat foder.

Detta råkade jag ut för förra året med. Hade veterinären ute då, de sa det va lunginflammation, men trots upprepade behandlingar dog dessa lamm några veckor sensre.

Där av att jag inte tar ut veterinären igen, utan först fråga lite erfaret folk.
Nå, teorier?

(läs mitt tidigare inlägg om lammningssäsong=katastrof)

Tack på förhand!!!

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Lamm som hostar och rosslar
« Svar #1 skrivet: 24 maj-13 kl 07:39 »
Har du pratat med fårhälsovården? Jag har fått intrycket att de kan mycket mer om får än den vanliga distriktaren.

Jag var till distriktsveterinären med ett lamm som hade mycket ansträngd flämtande andning, bara låg ner och inte åt. Veterinären sa att det är extra svårt att ställa diagnos på får då de i stort sett alltid visar samma symptom, flämtande andning och dålig matlust. Mitt lamm fick antibiotika mot förmodad lunginflammation men jag tror att det var en sekundärinfektion, jag tror att det primära problemet var selenbrist.

Hur har du det med parasiter och coccider? Är det ett osmittat bete de går på?

Det var mina idéer, någon annan kanske har andra uppslag.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
junneboy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser