Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Ickefungerande startmotor ATV  (läst 18642 gånger)

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #20 skrivet: 24 maj-13 kl 06:56 »
Lite OT kanske men men ...

Detta fel beror oftast inte på startdrevet eller startkransen utan på en utsliten och försvagad solenoid som inte orkar dra fram startdervet. Det är iaf min erfarenhet av detta problem.

RaggarBonden 8)

Men när väl startkransen är sliten så hjälper det inte med några åtgärder på startmotorn eller solenoiden. Då kan man bli så illa tvungen att dela på motor och växellåda så man kommer åt att byta startkrans - eller i nödfall vrida den t ex ett kvarts varv på svänghjulet.
Mer udda problem är när startkransen inte sitter fast ordentligt, om det inte finns en fläns på svänghjulet som den ligger an mot så kan den "krypa" i längsled så att startmotordrevet så småningom inte riktigt når fram till den. Någon enstaka gång har det också hänt att startkransen slirar på svänghjulet - startmotorn drar alltså runt startkransen men bilmotorn följer inte med.

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #21 skrivet: 24 maj-13 kl 08:28 »
Men när väl startkransen är sliten så hjälper det inte med några åtgärder på startmotorn eller solenoiden. Då kan man bli så illa tvungen att dela på motor och växellåda så man kommer åt att byta startkrans - eller i nödfall vrida den t ex ett kvarts varv på svänghjulet.
Mer udda problem är när startkransen inte sitter fast ordentligt, om det inte finns en fläns på svänghjulet som den ligger an mot så kan den "krypa" i längsled så att startmotordrevet så småningom inte riktigt når fram till den. Någon enstaka gång har det också hänt att startkransen slirar på svänghjulet - startmotorn drar alltså runt startkransen men bilmotorn följer inte med.

Javisst !
Det har hänt mig ett par gånger att kuggkransen lossnat från flexiskivan på mina gamla automatväxlade fordar. Kul problem !
Men det vanligaste problemet är nog iaf att startmotorn är utsliten eller att solenoiden av någon anledning inte orkar dra ut startdrevet.
Men detta är nog OT i denna tråd då det med stor sannorlikhet är startreläet som felar.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Halte

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #22 skrivet: 24 maj-13 kl 08:35 »
Om det nu rent teoretiskt är startreläet som krånglar, brukar man kunna byts ut dessa till vad fasen som helst (med tanke pp vad Torbjörn skrev) eller brukar sådant vara special och köpas original (a 1000 kronor)?

Existens!

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #23 skrivet: 24 maj-13 kl 09:40 »
Innan du byter nåt så kan det ju vara klokt att ringa in problemet så som beskrivits här, dvs att dra en kabel direkt från batteriet till starten, så du ser att den är ok. Funkar den då, så vet du att det är reläet.

Då är ju frågan vad som är fel på det.. Placeringen lät ju inte så kul..under skärmen?? Låter ju troligt att det gått in fukt i det och det har ärgat på kontaktytorna. Går det att ta isär så går det säkert att få att fungera igen. Du kan ju prova en så enkel sak som att knacka på det medan du kör med nyckeln..

Om ett från Biltema för 10 spänn funkar, beror ju på vad reläet kopplar ihop. Är det hela startströmmen till startmotorn så behöver det ju fixa några ampere. Och det är ju det troliga.. på min hoj går det rejäla kablar till och från startreläet, något som tyder på att det går mycket ström. Annars sitter det ju bara klena kablar till det.

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #24 skrivet: 24 maj-13 kl 09:57 »
Min erfarenhet av Biltema är att även om vi bortser från de direkta bottennappen som går sönder direkt (en vinkelslip höll ca 30 sekunder, en termostat till en 740 höll mindre än 10 mil...) så slutar det med att det lägre priset också innebär kortare livslängd så utslaget per mil/timme/lämplig enhet så blir det lik förbålt ungefär lika dyrt som "riktiga" delar, man bara får svära oftare när skiten ska bytas. Ofta får man svära mer med pga (brist på) passform etc också.

Jag handlar mycket hellre pryttlar från Svedol, Mekonomen, lämplig bilskrot och tom Jula eller Clas Ohlson än jag ens funderar på att åka till Biltema om det handlar om saker som ska hålla, som verktyg, reservdelar till bilar etc. Om det är slit och släng-grejor (grendosor för inomhusbruk, tennisbollar till hundarna...) så blir det ofta Biltema mest för att de ligger väldigt bra till när jag ändå är och handlar.

Nåt pucko har placerat Jula i den här stan ovanpå MaX med en trång j-a sketparkering framför där det tenderar att bli lite lätt trafikkaos när alla ska dit och trycka i sig proteiner och ister och Clas Ohlsson ligger tom ännu mer hopplöst till, i källaren under Åhléns mitt i stan med pessimala parkeringsmöjligheter. Annars hade jag nog inte spenderat många kronor på Biltema, kan vi säga... ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #25 skrivet: 24 maj-13 kl 10:32 »
Om det nu rent teoretiskt är startreläet som krånglar, brukar man kunna byts ut dessa till vad fasen som helst (med tanke pp vad Torbjörn skrev) eller brukar sådant vara special och köpas original (a 1000 kronor)?


Om det är ett startrelä med grova anslutningar, vilket det är i ditt fall så överförs strömmen direkt från pluspol via reläet till startmotorn så duger det med vilket startrelä för 12volt som helst. Blanda dock inte i detta sammanhang in de små svarta fyrkantiga extratillbehörs reläer som säljs. De är enbart till för typ extraljus mm och räcker inte till för de strömstyrkor som det handlar om här.

Så här ser startrelät till din Yamaha Kodiak ut :
http://www.rinab.nu/PartnerFiles/Rinab/images/products/31-420039-large_1.jpg

http://www.rinab.nu/atv-a/Yamaha/Elektronik/Relaen/Startrelae-Yamaha-ATV-420039.htm

Orginalreservdel här:
http://www.amazon.com/dp/B0073UMCRO

Och jag skulle köpa ett sånt här:
http://www.frejbildelar.se/solenoidstartrela/startrela-12v-2
på en lokal bilreservdelsfirma typ Meca eller Mekonomen. Den har exakt samma funktion men är hållbarare och billigare.

Konstatera först att det är startreläet och byt sedan ut det.

RaggarBonden 8)
« Senast ändrad: 24 maj-13 kl 10:43 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Halte

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #26 skrivet: 24 maj-13 kl 20:11 »
Lite 5-56 efter jag lossat kablarna på reläet  och så dit med kablarna igen, sen funkade det perfekt

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #27 skrivet: 24 maj-13 kl 20:53 »
Ibland är det de enklaste lösningarna som fungerar bäst.  ;D

Tips; för ärgade kontakter är 6-68 och 7-78 bättre. Spraya på med 6-68 och juckla runt tills du har bra kontakt (kan behövas ett par sprayningar ibland, men det är som med 5-56) och när du är klar sprayar du på 7-78 för att ge ett skyddande skikt mot ny ärgning.

Fast 5-56 funkar också. Givetvis. :)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #28 skrivet: 24 maj-13 kl 21:47 »
Vad bra :)

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #29 skrivet: 05 apr-16 kl 17:08 »
Favorit i repris..
Fyrhjulingen har stått sedan i höstas på grund av att den inte startar.
Symptomen:
* Lamporna på instrumentpanelen lyser när jag vrider på nyckeln
* instrumentpanelslamporna blinkar inte till eller blir svagare när startknappen trycks in.
* inget klickande i startrelät när startknappen trycks in
* inget händer om man "kortsluter" startrelät.
* ingen gnista om man drar runt för hand.

Kort och gott exakt samma symptom som för några år sedan i denna tråd. Men jag har vid flera tillfällen i vinter testat att göra rent stiften på startrelät utan resultat.

Så för 4 veckor sedan ledsnade jag och lämnade in den på en maskinfirma. Idag sa de att de tittat och felsöka men inte kunde hitta vad som var fel. De hade då bytt kondensator och testat utan resultat.. De vill nu byta CDI-box för den facila summan av 3500 + arbete och plus tidigare felsökningstid och kondensator.

Dock blir jag lite fundersam här.. För visst borde det vara ganska meningslös att testa med att byta kondensator om man inte har ström fram (eller efter) till startrelät??
Om det är så som jag antar så känns hela deras felsökning som en jäkla bluff.. Och min lust att lägga ut 5000 spänn på en ren jävla chansning är ju inte våldsamt stor.

Jag ska hämta ATVn i morgon hur som helst, byta cdi-box kan jag göra själv om det kommer till det..
Men hjälp mig nu gott folk med en teoretisk felsökning samt möjliga argument när kalaset ska betalas i morgon.

Tänk på att ni pratar med en hyfsat händig man men som är fullständigt idiot när det kommer till elektricitet. El är för mig obegriplig magi..
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #30 skrivet: 05 apr-16 kl 17:32 »
Vad är det för kondensator de har bytt, vad har just den kondensatorn för funktion i elsystemet och hur motiverar verkstaden att just den skulle kunna orsaka att startmotorn inte drar någon ström från batteriet (alternativt att startrelät inte slår till)?

På en fyrhjuling med CDI-tändning och batteri har jag svårt att tänka mig att det skulle behövas någon kondensator annat än de som sitter inbyggda och "osynliga" i CDI-modulen.
Yamaha snöskotrar av samma generation, åtminstone sådana modeller som inte har elstart och batteri som standard utan bara som option, brukar ha en stor elektrolytkondensator bakom instrumentblocket, dess uppgift är bara att glätta och jämna ut spänningen till instrumenten om inget batteri sitter monterat. Exemplar som har elstart och batteri från fabrik saknar denna kondensator.

Har du något elschema för fyrhjulingen (kanske länk till ett som redan ligger ute på nätet, eller scannat ur instruktionsboken) ?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #31 skrivet: 05 apr-16 kl 17:49 »
Vad är det för kondensator de har bytt, vad har just den kondensatorn för funktion i elsystemet och hur motiverar verkstaden att just den skulle kunna orsaka att startmotorn inte drar någon ström från batteriet (alternativt att startrelät inte slår till)?

På en fyrhjuling med CDI-tändning och batteri har jag svårt att tänka mig att det skulle behövas någon kondensator annat än de som sitter inbyggda och "osynliga" i CDI-modulen.
Yamaha snöskotrar av samma generation, åtminstone sådana modeller som inte har elstart och batteri som standard utan bara som option, brukar ha en stor elektrolytkondensator bakom instrumentblocket, dess uppgift är bara att glätta och jämna ut spänningen till instrumenten om inget batteri sitter monterat. Exemplar som har elstart och batteri från fabrik saknar denna kondensator.

Har du något elschema för fyrhjulingen (kanske länk till ett som redan ligger ute på nätet, eller scannat ur instruktionsboken) ?
Ja vad det är för kondensator de har bytt förstår inte jag heller. Det jag kan tänka mig är att han sa fel och att han menade startrelät. Det skulle jag i så kunna förstå var ett någorlunda vettigt ingrepp. Men jag har lite svårt ändå att förstå varför de vill testa att byta CDI-boxen. Den styr väl inte att det kommer ström till startmotorn? Även med trasig CDI-Box går väl startmotorn runt bara att den inte tänder? Iaf på så här pass gamla prylar?

Ska se om jag kan hitta något elschema. Jag har haft en digital reparationshandbok på någon dator för en massa år sedan. Ska se om jag kan hitta den igen.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #32 skrivet: 05 apr-16 kl 19:23 »
Reparationshandbok:
http://www.maultechatv.com/techguides/Service%20Manuals/YAMAHA/Kodiak%20YFM400%2093-95.pdf

Kapitel 8 (början sida 369) innehåller elschema. Fanns några bra felsökningstips jag ska testa också när jag fått hem den igen.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #33 skrivet: 05 apr-16 kl 20:16 »
Jag skulle börja med att kolla om relä 8 dragit eller inte (starting circuit cut off relay)

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #34 skrivet: 05 apr-16 kl 20:56 »
Jag skulle börja med att kolla om relä 8 dragit eller inte (starting circuit cut off relay)
Ok. Får läsa på lite om det då. Och kolla med firman vad de kollat upp.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #35 skrivet: 05 apr-16 kl 21:26 »
Om du hittar reläet borde ena ledningen vara gul och svart. Mät spänningen där mot jord, när du försöker starta. Om det är 12V är frågan varför, om styrboxen är sönder eller om den bryter av någon anledning.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #36 skrivet: 07 apr-16 kl 19:08 »
Hämtade tillbaka ATVn idag. En hel del som är annorlunda. Han sa fel i telefonen. Det han bytte var tändspolen.
När jag frågade om han fått startmotorn att gå runt så svarade han ja, genom att kortsluts startrelät. Att få den att starta med startknappen skulle han ta om han fick tändning..

Det lustiga var att när jag kom hem gick det att få runt motorn med startknappen. Och gnista kommer det. Men den tänder ingenting. Tändstiftet är blött efter försöken.

Utifrån reparationshandboken, kan någon peka ut något nytt bra ställe att felsöka på utifrån denna nya information?
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #37 skrivet: 07 apr-16 kl 19:23 »
Kolla så det är rätt tändstift, så inte verkstaden satt dit något annat tändstift som de haft liggande för att prova med. Annars skulle jag kolla resistansen i "pickup coil" och "source coil" som beskrivs på sidan 377 i servicehandboken du länkade till. Jag vet inte exakt hur det där fungerar men jag antar att tändläget ställs med hjälp av de där. Att mäta resistansen är ju enkelt.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #38 skrivet: 07 apr-16 kl 19:59 »
Kolla så det är rätt tändstift, så inte verkstaden satt dit något annat tändstift som de haft liggande för att prova med. Annars skulle jag kolla resistansen i "pickup coil" och "source coil" som beskrivs på sidan 377 i servicehandboken du länkade till. Jag vet inte exakt hur det där fungerar men jag antar att tändläget ställs med hjälp av de där. Att mäta resistansen är ju enkelt.
Ok. Får testa det i helgen. Nej tändstiftet var inte identiskt i sin beteckning iaf. Kommer inte ihåg exakt med jag tror det skiljde någon/några bokstaver eller siffror i slutleden på tändstiftets beteckning i mellan det som butiken satt i och ett gammalt jag hade liggandes. Kanske bäst att köpa ett nytt helt exakt innan vidare felsökning då
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #39 skrivet: 07 apr-16 kl 20:12 »
Ett tändstift med fel hårdhet kan ibland göra att motorn inte startar. Jag upptäckte det på min moped, den gick på det när jag stoppade i det eftersom motorn var varm då, men sedan gick det inte att starta dagen efter när den var kall. Gnista kom när man kollade, men den räckte inte för att motorn skulle starta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 1 användare
gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser