Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ickefungerande startmotor ATV  (läst 18632 gånger)

Halte

  • Gäst
Ickefungerande startmotor ATV
« skrivet: 23 maj-13 kl 14:42 »
Sedan någon vecka tillbaka så funkar inte startmotorn på min Yamaha Kodiak 400 -96.. Allt som sker är att det klickar i startrelät/solenoiden och sedan inget mer. Batteriet är ok.

Har inte mätt upp och kollat om jag har ström fram till startmotorn, ska försöka ge mig på det idag.

Frågan är, hur kollar man om ett startrelä/solenoid är OK?

Några andra idéer om vad som kan vara fel och hur man kan kolla det? Behöver lite teoretisk hjälp med felsökningen känner jag..

Xoot

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #1 skrivet: 23 maj-13 kl 14:59 »
Har du något klickande intill batteriet också?
Tänker på CDIbox och liknande kraffs som där sitter.

Vanligt fel när det klickar brukar vara något relä intill batteriet.
Nästa steg är att mäta om startmotorn får ström, så det nu inte är den, om den får ström så ligger felet där.

Halte

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #2 skrivet: 23 maj-13 kl 15:09 »
Under vänster bakskärm bredvid hjulet sitter både batteri och ett relä, det är detta relä som klickar när man försöker starta..

Xoot

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #3 skrivet: 23 maj-13 kl 15:15 »
Jaha. Men då lutar allting åt att du behöver ett nytt  sådant.
Men för att slippa eventuella gissningar så kan du ändå mäta och se om startmotorn får ström eller inte.

Jag körde slut mitt relä när jag starthjälpte en 24voltare igång.
Ville inte starta alls efteråt, sen gick det men då låg varvstoppet intill tomgången.

Provade att chocka han lite med stötvis 24volt och då ville det sig.
Men, jag behöver också ett nytt. :)

 

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #4 skrivet: 23 maj-13 kl 15:17 »
Traditionell konstruktion av en startmotor (reservation: jag vet inte hur en tockendära Yamaha är funtad...) är att man har en grov plusledare direkt från batteriet (i den kan det gå rätt många hundra Ampere i en bil, förmodligen inte lika mycket i den här gynnaren) och så har man en klen ledare (som drar kanske en handfull Ampere i värsta fall) som styr solenoiden. Solenoiden drar in kuggen som mekaniskt kopplar in startmotorn till kuggkransen på svänghjulet och när den kuggen är på plats så kommer solenoiden dessutom slå till huvudströmmen (från den tjocka ledaren) och startmotorn börjar jobba.

Minusledaren för både solenoid och motor är i princip alltid motorblocket. Undantag finns, men det vanligaste är att man snålar in på återledaren och kör i plåten.

Felsöka det här är mao rätt enkelt:

  • Kolla att det kommer fram ström till startmotorns tjocka 12-voltsanslutning. Eftersom denna är konstant strömsatt är det ganska lätt att mäta.
  • Kolla att det kommer fram ström till solenoiden (den klena ledaren) när någon medhjälpare vrider om startnyckeln. Håll för h-e verktyg, kläder, kroppsdelar och annat du vill ha kvar borta från remmar och annat otyg! Ibland är startmotorn bara glapp och då kan minsta stöt ge kontakt och nånting kan åka in i rempaket och sen blir det allmänt trist stämning...
  • Om alla spänningar är ok kan du prova att drämma till startmotorn med en gummiklubba eller liknande när en medhjälpare vrider om nyckeln. Det kan få den att hoppa igång.

Punkt tre är mest ett verifierande att startmotorn förmodligen har gjort sitt, oavsett om den hoppar igång eller inte är det troligen så att felet sitter i själva startmotorn om du har båda spänningarna hela vägen fram. Huvida om det är värt att laga eller ej är väl en bedömningsfråga, men sist jag hade en död startmotor hittade jag en på en skrot för 500 spänn och då kändes det inte lönt att demontera den gamla i smådelar och försöka reda ut vad som var fel på den...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Halte

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #5 skrivet: 23 maj-13 kl 15:20 »

Jaha. Men då lutar allting åt att du behöver ett nytt  sådant.
Men för att slippa eventuella gissningar så kan du ändå mäta och se om startmotorn får ström eller inte.

Jag körde slut mitt relä när jag starthjälpte en 24voltare igång.
Ville inte starta alls efteråt, sen gick det men då låg varvstoppet intill tomgången.

Provade att chocka han lite med stötvis 24volt och då ville det sig.
Men, jag behöver också ett nytt. :)

Detta är alltså inte startrelät då eller?

Ett startrelä till denna maskin kostade 1000 spänn, så man vill ju vara på den säkra sidan.. :)


Traditionell konstruktion av en startmotor (reservation: jag vet inte hur en tockendära Yamaha är funtad...) är att man har en grov plusledare direkt från batteriet (i den kan det gå rätt många hundra Ampere i en bil, förmodligen inte lika mycket i den här gynnaren) och så har man en klen ledare (som drar kanske en handfull Ampere i värsta fall) som styr solenoiden. Solenoiden drar in kuggen som mekaniskt kopplar in startmotorn till kuggkransen på svänghjulet och när den kuggen är på plats så kommer solenoiden dessutom slå till huvudströmmen (från den tjocka ledaren) och startmotorn börjar jobba.

Minusledaren för både solenoid och motor är i princip alltid motorblocket. Undantag finns, men det vanligaste är att man snålar in på återledaren och kör i plåten.

Felsöka det här är mao rätt enkelt:

  • Kolla att det kommer fram ström till startmotorns tjocka 12-voltsanslutning. Eftersom denna är konstant strömsatt är det ganska lätt att mäta.
  • Kolla att det kommer fram ström till solenoiden (den klena ledaren) när någon medhjälpare vrider om startnyckeln. Håll för h-e verktyg, kläder, kroppsdelar och annat du vill ha kvar borta från remmar och annat otyg! Ibland är startmotorn bara glapp och då kan minsta stöt ge kontakt och nånting kan åka in i rempaket och sen blir det allmänt trist stämning...
  • Om alla spänningar är ok kan du prova att drämma till startmotorn med en gummiklubba eller liknande när en medhjälpare vrider om nyckeln. Det kan få den att hoppa igång.

Punkt tre är mest ett verifierande att startmotorn förmodligen har gjort sitt, oavsett om den hoppar igång eller inte är det troligen så att felet sitter i själva startmotorn om du har båda spänningarna hela vägen fram. Huvida om det är värt att laga eller ej är väl en bedömningsfråga, men sist jag hade en död startmotor hittade jag en på en skrot för 500 spänn och då kändes det inte lönt att demontera den gamla i smådelar och försöka reda ut vad som var fel på den...

Ok, ska försöka hålla mig efter det felsökningsschemat i kväll får vi se

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14955
    • Östergötland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #6 skrivet: 23 maj-13 kl 15:21 »
Slå på tändningen och lägg på plus på solenoiden från pluskabeln som kommer till startmotorn. Startar den då så är i alla fall de delarna hela. Men se till att du har friläge i om manövern kräver att du inte sitter i startposition ;D

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #7 skrivet: 23 maj-13 kl 15:25 »
Slå på tändningen och lägg på plus på solenoiden från pluskabeln som kommer till startmotorn. Startar den då så är i alla fall de delarna hela. Men se till att du har friläge i om manövern kräver att du inte sitter i startposition ;D

Så kan man förstås också göra! Det var så självklart att jag inte ens tänkte på det... ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14955
    • Östergötland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #8 skrivet: 23 maj-13 kl 15:29 »
Nu är jag lite dålig på terminologin, men ett startrelä är för mig bara det relä som skickar ner plus till solenoiden och ett sådant får man för några tior på Biltema.

Halte

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #9 skrivet: 23 maj-13 kl 15:46 »
Nu är jag lite dålig på terminologin, men ett startrelä är för mig bara det relä som skickar ner plus till solenoiden och ett sådant får man för några tior på Biltema.
Jo, för mig med.. Men när jag frågade Yamaha-verkstadsfolket förut idag om de hade något startrelä hemma som jag kunde svänga förbi och köpa i eftermiddag så tyckte han att det var bättre att göra en grundligare undersökning först eftersom att det kostade 1000 spänn..  ???

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14955
    • Östergötland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #10 skrivet: 23 maj-13 kl 16:26 »
Verkstäder kan vara luriga! Jag ringde nyligen till Ford för att blinkersen slutat fungera bak på min bil och jag hittat ett relä som verkade dött. Eftersom ett relä skall kosta kring en femtiolapp och bilfirmorna tar ggr 4 så tänkte jag att jag skulle köpa ett och slippa fundera. De hade på hyllan och jag tänkte åka in, men av någon anledning frågar jag vad det kostar. -1800kr!? Så jag sade att de fick ha det kvar på hyllan och åkte till Biltema istället. Fick tre relän för en hundring. Sedan blev det i och för sig lite huvudkli och letande, för det fanns två trasiga relän. Men jag sparade 3500kr ;D Och hade jag lämnat in bilen så hade det inte stannat i närheten av den summan heller.

Världen är full av ockrare...

Halte

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #11 skrivet: 23 maj-13 kl 16:32 »
Verkstäder kan vara luriga! Jag ringde nyligen till Ford för att blinkersen slutat fungera bak på min bil och jag hittat ett relä som verkade dött. Eftersom ett relä skall kosta kring en femtiolapp och bilfirmorna tar ggr 4 så tänkte jag att jag skulle köpa ett och slippa fundera. De hade på hyllan och jag tänkte åka in, men av någon anledning frågar jag vad det kostar. -1800kr!? Så jag sade att de fick ha det kvar på hyllan och åkte till Biltema istället. Fick tre relän för en hundring. Sedan blev det i och för sig lite huvudkli och letande, för det fanns två trasiga relän. Men jag sparade 3500kr ;D Och hade jag lämnat in bilen så hade det inte stannat i närheten av den summan heller.

Världen är full av ockrare...
Dra ballen i gruset..! Det var faan inte lite det!

Qeruiem

  • Inlägg: 2035
  • Fick inte vara Toll
    • Skåne
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #12 skrivet: 23 maj-13 kl 16:44 »
Dra ballen i gruset..! Det var faan inte lite det!

Nu är vi lite off-topic, men det är en av de sakerna jag grämer mig med att vi flyttar. Vi har en så förjordat bra mek här uppe, men jag tänker inte köra 4 timmar enkel resa för att ta mig till min favorit-mek. Vi började gå till honom när ABSen packade ihop på Jeepen, först fick vi en tid imponerande snabbt på märkesverkstan (inom en vecka!?) men det de inte berättade var att då gjorde de bara prisuppskattning (Vilket de tog över 1500:- för! Men fuck you, jag visste ju redan vad som var fel med bilfan!) för de har minsann inga delar hemma eller så. De meddelade glatt att en ny ABS-enhet skulle kosta 22 papp + arbete, då sa jag fula saker och konstaterade att jag gett 40 papp för bilen...

Så fick jag tips om den här snubben, lämnade in bilen och sa att jag ville ha en prisuppgift innan han började meka på riktigt eftersom det kanske inte var värt att fixa den. Javisst, inga problem. På eftermiddagen ringde han och följande konversation utspelade sig:

 - Ville bara ringa och säga att bilen är klar nu, ABSen är fixad.
*Svära tyst och räkna till 10*
 - Jaha, och vad kostade det då?
*bita ihop och vänta på chockbeskedet*
 - 1700 spänn.
 - Sjutto......va?
 - Ja, jag hittade en enhet på skroten för 1300 spänn, sen bytte jag bara elekronikdelen eftersom hydraliken var ok, så slapp jag lufta systemet. Resten är arbetstid.

Efter det har vi inte lämnat in våra bilar nån annanstans.

Jag kommer sakna honom, har aldrig någonsin haft en så bra mek. Han är så snabb och billig att det inte är värt att ens fundera på att fixa saker själv längre.  :(
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Huggorm

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #13 skrivet: 23 maj-13 kl 19:56 »
Jag har inte grejat med fyrhjulingar, men på bilar kan en dålig startkrans orsaka att startmotorn inte kommer igång. Det kan bli "skägg" på kuggarna på kransen och då fastnar startens drev där och går inte fram tillräckligt långt för att starten skall gå igång. Det man gör då är att lägga i en växel och knuffa bilen så att motorn går runt en liten aning så att nya och förhoppningsvis bättre kuggar kommer fram till starten. Eller egentligen räcker det om samma kuggar är framme men de står så att startens drev kommer direkt i och inte på kanten.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14070
    • Medelpad
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #14 skrivet: 23 maj-13 kl 20:38 »
Nu är jag lite dålig på terminologin, men ett startrelä är för mig bara det relä som skickar ner plus till solenoiden och ett sådant får man för några tior på Biltema.

Nu brukar ju en ATV inte ha någon solenoid på startmotorn utan det är som regel en enkel startmotor med s k slungdrev (bendixdrev), dvs samma lösning som på t ex utombordare, snöslungor och engelska 50-talsbilar.
Då är startrelät ett tämligen kraftigt relä eller snarare kontaktor som ska kunna hantera hela strömmen till startmotorn, ett flatstiftsanslutet litet standardrelä med kanske 30 A märkström duger alltså INTE.

Ett gott råd i största allmänhet är att ALDRIG köpa reläer på Biltema eller andra biltillbehörsfirmor, de är utan undantag av dålig kvalitet och håller sällan mer än något år. Det är bättre att plocka fickorna fulla med originalmonterade reläer från första bästa övergivna bilvrak man snubblar över.

Vid felsökning bör man tänka på att det inte är helt ovanligt att ena änden av startreläts spole är kopplad direkt till batterispänning och så jordas andra änden via startknappen (alltså tvärt emot den vanligaste standardlösningen, men man slipper på så sätt att dra fram jord till startrelät). Om man inte har tillgång till ett pålitligt och begripligt elschema (brukar oftast vara ganska lätt att googla fram) så är det lämpligt att mäta, följa kablar och rita upp ett schema själv på hur de intressanta delarna är kopplade innan man börjar tänka och felsöka på allvar.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #15 skrivet: 23 maj-13 kl 22:00 »
Kolen är slut i startmotorn ,Min honda 500 fa-08 betedde sig lika dant ,Det var bara att åka till honda och beställa nya och byta ,Fungerade kanon sedan,Mvh

Huggorm

  • Gäst
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #16 skrivet: 23 maj-13 kl 22:37 »
Kolen är slut i startmotorn ,Min honda 500 fa-08 betedde sig lika dant ,Det var bara att åka till honda och beställa nya och byta ,Fungerade kanon sedan,Mvh
Och är de dyra kan man köpa andra och fila ner till passande storlek, det gjorde jag på min chopper invalidmoped när starten gav upp

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #17 skrivet: 23 maj-13 kl 23:48 »
Tror inte på att kolen skulle vara slut. Det är ett ovanligt fel ! Troligen är det som andra skriver Startreläet som är ett vanligare fel !

En enkel test är att med en startkabels ena klämma kopplad på plus på batteriet och den andra klämman läggs sedan mot pluskabeln på startmotorn. går starten då är det startreläet som felar.

Startrelä finns på många äldre bilar och på de flesta ATV och Trägårdstraktorer. ( Ioifs är ju solenoiden på de vanliga startmotorerna i alla bilar ett startrelä det med, eftersom solenoiden kortsluter strömkretsen när den nått botten.)

Om det är startreläet som är slut kan du ersätta det med ett standard startrelä till en USA-bil. Brukar kosta ca 200:- och är dimensionerat för stora V8:or så det räcker läääänge till ditt behov. Annars var ju detta ett perfekt alternativ http://www.24mx.se/fiddy/p/startrela/13382/elektronik/k120/startmotorer/s472/

Precis som andra skrivit så är det oftast inte någon solenoid på enklare motorer utan bara ett direkrelä som kopplar in pluskabeln från batteriet via reläet direkt på starten. Ett my kraftigt relä :)

Hoppas jag uttryckt mig begripligt !!

RaggarBonden 8))
« Senast ändrad: 23 maj-13 kl 23:54 av RaggarBonden »
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

RaggarBonden

  • Inlägg: 429
    • Hälsingland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #18 skrivet: 23 maj-13 kl 23:59 »
Jag har inte grejat med fyrhjulingar, men på bilar kan en dålig startkrans orsaka att startmotorn inte kommer igång. Det kan bli "skägg" på kuggarna på kransen och då fastnar startens drev där och går inte fram tillräckligt långt för att starten skall gå igång. Det man gör då är att lägga i en växel och knuffa bilen så att motorn går runt en liten aning så att nya och förhoppningsvis bättre kuggar kommer fram till starten. Eller egentligen räcker det om samma kuggar är framme men de står så att startens drev kommer direkt i och inte på kanten.

Lite OT kanske men men ...

Detta fel beror oftast inte på startdrevet eller startkransen utan på en utsliten och försvagad solenoid som inte orkar dra fram startdervet. Det är iaf min erfarenhet av detta problem.

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14955
    • Östergötland
SV: Ickefungerande startmotor ATV
« Svar #19 skrivet: 24 maj-13 kl 00:05 »
Se där, nu kom tips som kan komma till användning även här för motorpåslag. Och tack torbjörn för förklaringen. Jo, jag vet att Biltema inte alltid har bra kvalite, men jag hittar dit ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 4 användare (2 dolda)
Grubblarn, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser