Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dräktiga kaninhonor tillsammans? snabbt svar!  (läst 6675 gånger)

garttin80

Dräktiga kaninhonor tillsammans? snabbt svar!
« skrivet: 21 maj-13 kl 15:01 »
Har tre dräktiga honor och en hane tillsammans. Bolådor, hyllor mm mm. Ca 15 kvadrat stort plus att jag idag börjar bygga på ett hägn till dem där dom kan gå ut dagtid.
Två honor är uppväxta tillsammans, en är ny i gruppen, fungerar bra.
Hanen är lugn och trevlig med sitt harem.
Tror ni det fungerar när dom får umgås. Har en kull beräknad nu från ca den 25.

sisel

• Småland
SV: Dräktiga kaninhonor tillsammans? snabbt svar!
« Svar #1 skrivet: 21 maj-13 kl 16:09 »
Jag har ingen erfarenhet av det, men jag vet att en del har det så och att det funkar. (Inte med hanen förstås, såvida han inte är kastrerad. Han kommer att para om direkt och så kommer det nya kullar när ungarna bara är 4 veckor.)

garttin80

« Svar #2 skrivet: 04 jun-13 kl 08:49 »
Nu får vi se hur det går, ena honan har släpat halm och hö i hela boet dessutom har hon grävt in hela utsidan av boet med spån. Hålet är igenstoppat med allehanda saker. Lite som att ingen annan får hälsa på. :-P

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #3 skrivet: 04 jun-13 kl 10:09 »
Har tre dräktiga honor och en hane tillsammans. Bolådor, hyllor mm mm. Ca 15 kvadrat stort plus att jag idag börjar bygga på ett hägn till dem där dom kan gå ut dagtid.
Två honor är uppväxta tillsammans, en är ny i gruppen, fungerar bra.
Hanen är lugn och trevlig med sitt harem.
Tror ni det fungerar när dom får umgås. Har en kull beräknad nu från ca den 25.
-Hänger ju på kaninerna; vi har dock alltid flyttat på hanen innan födslarna.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

garttin80

« Svar #4 skrivet: 04 jun-13 kl 11:27 »
Ja, det har jag tänkt. Han verkar bli lite otålig nu när flickorna är nöjda. Lite annorlunda mot när dom var i brunst. Han verkar lite småförtjust i skor. Inte så han juckar, men något lurt är det. :-P
Det kanske är jobbigt att vara med flickorna när man aldrig får komma till. B-)

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #5 skrivet: 04 jun-13 kl 12:17 »

Det kanske är jobbigt att vara med flickorna när man aldrig får komma till. B-)

Han kommer till skott igen stracks efter födseln och sedan igen om 31 dagar osv. Och det med alla damer. Hoppas du har fler hägn redo för att ta hand om alla ungar :)
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 04 jun-13 kl 12:27 »
Låt inte hannen gå hos honan när hon ska ha ungarna, honan behöver vara i fred och risken är att de parar sig igen direkt när ungarna fötts.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 04 jun-13 kl 14:25 »
Jag säger nej,det går inte.. Min dotter har dödat 3kaninungar i år genom att sätta in dem till en hona utan ungar.. Honan slet sönder dem totalt..
Fjäderfän och kaniner

peppz

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 04 jun-13 kl 14:50 »
Och jag säger javisst, det går utmärkt, mina dr honor har alltid gått ihop...
MEN de måste ha så gott om plats att de kan komma undan och ha sina ungar på varsit håll om det blir spänningar dem emellan...
Mina två senast honor valde dock att lägga sina kullar tilsammans i samma bo, inga problem där inte...

Ska du skriva härstamnnigsbevis/stamtavlor så måste du såklart sära dem före nedkomsten för att säkra härstammningen.
Kennel SweetCaileanz

garttin80

« Svar #9 skrivet: 04 jun-13 kl 21:49 »
Dom har gått tillsammans i ca tre veckor. Två är systrar och har alltid  varit med varandra. Alla ska ha ungar. Jag kan inte se att det är några som helst problem i gruppen. Första dagen jagade dom varandra lite, någon hårtuss rök oxå. Men sen ingenting. Dom har ca tio kvadrat att röra sig på inne. Bon, lådor och träd som jag kapar och lägger in så dom kan använda tänderna lite. :-)
Jag ska ta lite bilder på det i morgon om jag får tid över. :-)

peppz

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 04 jun-13 kl 22:14 »
Låter hur bra som helst.
Jag tror det kommer bli kanon!
Kennel SweetCaileanz

garttin80

« Svar #11 skrivet: 05 jun-13 kl 14:23 »
Ja, stoppade in en gren i hålet. Tog en minut så kom hanen ut. Men bara en liten bit. :-)

christelle

• Blekinge
« Svar #12 skrivet: 05 jun-13 kl 20:49 »
hur menar du nu? Får du inte ut hanen från honorna?

peppz

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 05 jun-13 kl 21:29 »
Jag tror att det var ett inlägg som skulle vara i garttins andra tråd, angående om att kaninerna inte vill gå ut i sin inhängnad utan bara sitter inne... :)
Kennel SweetCaileanz

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 07 jun-13 kl 08:58 »
Jag vet flera där honorna gått ihop och det gått bra om de har tillräckligt med plats och är vana vid  det men hanen NEJ, efter att ha haft en hona gått med en hane som jag inte visste var dräktig och hanen bet ijäl och släpade omkring alla ungarna  så nej, den risken tar jag inte mer, finns många exempel på då hanen biter ijäl ungarna om han får chansen, inte kul att ta rätt på. Ta bort hanen, dessutom kommer han att para om honorna direkt, det är inte bra.

garttin80

« Svar #15 skrivet: 07 jun-13 kl 23:33 »
Jag får bebisar i natt! :-P:-P:-):-)
Kom in i kaninhuset, fick se att min bruna hona plockat av sig päls lite här och där i ett bo.
Nästa gång jag kom in hade den vita bäddat i ett bo, plockat massor av päls utanför överallt och hanen krånglade och var faktiskt irriterad på både mig och honorna. Tog honom och satte i en annan bur.
Iaf så gjorde jag kväll och innan jag gick tittade jag till henne eftersom hon satt i en annan bohåla.
Hon var mycket lugn, munnen full med hår och lite halm och bäddade så fint. Antar att hon är lite förvirrad då det är första gången för henne.
Åh, jag ville sova över i boet med henne! ;-)
Min dotter kom naturligtvis och störde i kvällsarbetet och då blev honan som förbytt och slog i golvet, bet
 tag i vattenskålen och kastade iväg den! Då fick faktiskt tösen ta och lämna direkt. Man vet ju själv efter tre förlossningar. :-D

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 07 jun-13 kl 23:39 »
Hoppas nu det går bra för dina kaniner  :D

garttin80

« Svar #17 skrivet: 08 jun-13 kl 22:15 »
Väntar fortfarande. Men är det någon som haft en hona som plockar hår här och där på kroppen? Hon har plockat mest fram på sidorna och sen lite här och där så hon ser ut som en ny mindre kanin. :-\
Det är hennes första kull.
Hon har inte bara legat i boet och plockat hår utan även när hon legat och vilat på golvet utanför boet.

christelle

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 09 jun-13 kl 10:51 »
Väntar fortfarande. Men är det någon som haft en hona som plockar hår här och där på kroppen? Hon har plockat mest fram på sidorna och sen lite här och där så hon ser ut som en ny mindre kanin. :-\
Det är hennes första kull.
Hon har inte bara legat i boet och plockat hår utan även när hon legat och vilat på golvet utanför boet.
Kaninen ligger inte hos sina ungar utan gömmer boet djupt ner i ett bo där hon fodrat med sin egen päls, hon täcker oxå boet med päls om det inte finns annat lämpligt material. Diar gör ungarna sällan - kanske ett par gånger per dygn. Det finns många bra kaninsidor på nätet och böcker på bibblan där du kan läsa om hur kaniner fungerar och samspelar med varann och med oss människor. Lycka till  :D

garttin80

« Svar #19 skrivet: 09 jun-13 kl 14:16 »
Jag vet att jag fått ungar nu, men jag tänker låta dem vara för honan vaktar sitt bo väldigt noga. Inte för mig, men det känns onödigt att ta risken. :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 4 användare (1 dolda)
johber, paax, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser