Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  diarré på ett lamm på bete  (läst 1483 gånger)

vallar-elin

• Norrbotten
diarré på ett lamm på bete
« skrivet: 21 maj-13 kl 10:03 »
Nu har jag ett lamm som är bajsigt i baken. Men än så länge bara ett av 23 st samt tackor.
De har varit ute över dagen i "övningshage" först på gräsmatta sedan på ett litet litet bete sammanlagt ca 1 vecka. Nu är de ute på en bra vuxen insådd från förra våren = parasitfritt men rätt kraftigt.
Det är ett äldre lamm, född 28:e mars så hon har väl haft kapacitet att börja äta direkt av gräset.

Tackan är den som är i sämst kondition av alla men hennes lamm har vuxit bra så hon har nog gett mest energi till dem.
Vad göra åt lammet?
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallhunden

• Västergötland
SV: diarré på ett lamm på bete
« Svar #1 skrivet: 21 maj-13 kl 10:19 »
Hm, 2 månader gammalt... Jag hade avmaskat just det lammet! Se om det blir bättre...
Det är avmaskning eller DHS som gäller. Men jag tycker att det är lite för gammalt för coccidier. Det brukar komma runt 6 veckors ålder.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 21 maj-13 kl 12:07 »
Vad är dhs? Är det mot koccidier?

På tackorna har jag nu börjat se tendens till "blött in, blött ut" men inga diarréer. 
Har maskmedel kvar sen tidigare så kan ju testa. Tackorna skall provtas inom kort.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 21 maj-13 kl 12:48 »
Vad är dhs? Är det mot koccidier?
Ja, det är det!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 02 jun-13 kl 08:14 »
Det kan bli en chock för fåren att komma ut på ett väldigt kraftigt bete. Då kan de bli väldigt mjuka i magen av överflödet av kraftig mat. Mjuk övergång till kraftfullt bete rekommenderas. Varva med torrt hö, sämre bete varannan dag, osv.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser