Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  OK. med viltsten till får?  (läst 2090 gånger)

hustran

OK. med viltsten till får?
« skrivet: 19 maj-13 kl 15:13 »
Nu när fåren är på betet så hängde jag in en lite begagnad viltsten som enda mineralkälla. (det är knepigt med lösmineral ute) är det ok?  Gutar. ???

sarbe453

• Östergötland
SV: OK. med viltsten till får?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-13 kl 20:35 »
Vet inte hur det är med viltsten men varför vill du ha det? jag kör med saltsten och sedan mineralbalja till får. Bara man ställer baljan på högkant så inte det regnar i den så tycker jag det funkar bra.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 maj-13 kl 21:48 »
Nu när fåren är på betet så hängde jag in en lite begagnad viltsten som enda mineralkälla. (det är knepigt med lösmineral ute) är det ok?  Gutar. ???

Det är enligt vad jag fått reda på inte bra. En viltsten innehåller mycket mer koppar än vad som är lämpligt för får. Det finns en speciell sten för får

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #3 skrivet: 19 maj-13 kl 22:37 »
Du kan inte gjämföra salt och mineralfoder det är två helt olika saker!
Mineralfoder inehåller framföralt dem macro mineralerna (sånt fåren behöver mycket av) calcium och fosfor samt en hel del magnesium och även svavel. Det finns inget sånt i saltet!

Sen kommer det även micromineraler som varje djurslag brukar behöver i särskilder mägder med smaler marginaler och ofta särskilder relationer till varandra för att kunna ta upp alla på ett bra sätt. Dem micromineralerna kann finnas även i slatsetnerna men oftast en mindre mängd (i förhållade till hur mycket salt dem äter och det faktiska inehåll) än mineralfoder.

Jag kollade just upp produktbladen hos lantmännen men lyckades inte att bifoga dem (för stor så kolla gärna själv) sen har t. ex viltsaltstenen mycket mindre zink än fårsaltsten och fårminerlarena.

Så vill du inte ge calcium och fosfor (särskild viktiga för digivande tackor och så klart för växande lamm!) so tycker jag du ska göra en betes analys av dit färska gräss om du verkligen har so mycket mer calcium än dem flesta i sverige. Det finns ju välldigt mycket sur jord här som inte allas har mycket calcium!
« Senast ändrad: 19 maj-13 kl 22:57 av skogslyktan »

hustran

« Svar #4 skrivet: 20 maj-13 kl 00:43 »
ok. jag förstår nu att det inte var så bra.......det var en temporär lösning tills jag får tid att köpa en mineralbalja.Känner bara att "baljan" innehåller så mycket godis att de slukar onödigt mycket. Lösmineralet blir så svårt att ge på betet. Lammen står dessutom och skitar ned i baljan hela tiden. Tack för hjälpen. :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 20 maj-13 kl 09:06 »
Vet inte hur det är med viltsten men varför vill du ha det? jag kör med saltsten och sedan mineralbalja till får. Bara man ställer baljan på högkant så inte det regnar i den så tycker jag det funkar bra.

Det funkar nog. Jag tycker inte heller de brukar äta så mycket av godiset, det går åt i början men sen tröttnar de verkar det som.
Åsenfår, hundar och katter

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 20 maj-13 kl 10:16 »
Har också alltid gett mineralbalja och saltsten.  :)

Vanlig saltsten Universal alltså får dom, inte den dyra som heter till får.
Dessa två saltstenar Universal/Får innehåller precis samma saker förutom att den som heter får är kopparfri men får behöver lite koppar så det är ett dåligt val, om man inte har renrasiga ostfrisiska mjölkfår/texel.

Men att ha Viltsaltsten hos fåren det skulle jag inte ha.
Viltsaltsstenen innehåller 2000 mg koppar jämfört med Universal stenens 50mg det blir ju 40 gånger mer.
« Senast ändrad: 20 maj-13 kl 10:29 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 20 maj-13 kl 11:11 »
Har era Granngården kvar universalstenar?
Jag fick köpa Natursalt (bara salt) sist pga brand i "Universalfabriken", och då är ju mineraler ännu viktigare.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #8 skrivet: 20 maj-13 kl 18:38 »
Hittade "universalsaltstenen" i dag hos Granngården +en godismineralbalja. (lammen har redan hoppat i den)  ;DAtt jag använde en viltsten beror på att jag fick den.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 20 maj-13 kl 18:58 »
Spika en låda med 3 sarger, öppning uppåt som passar baljan. En tvärslå framtill för att baljan inte ska falla ut. Nu har du en "brevlåda" med öppning fram som du hänger på stängslet. Om du är ambitiös så spikar du ett lock/tak så vattnet inte kommer på. Nu är det inga lamm som är i den :-)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

hustran

« Svar #10 skrivet: 20 maj-13 kl 19:04 »
Tack för tipset men jag flyttar fåren ofta så det blir krångligt. Näää, de får väl hoppa.  ;D

skogslyktan

• Västergötland
    • skogslyktan
« Svar #11 skrivet: 20 maj-13 kl 20:29 »
Om du vill slippa so mycket melassen so kan du köper den 22kg hink hos lantmännen. Den är extra gjort för betessaisongen utan vitamin ADE och hårdare i konsistensen. Den  inhåller mer salt 21% och bara 8%melass samt lucern 5% och mais 4% . Den flyter inte heller bort lika lätt vid regnig väder lammne hopper oftast inte in so mycket i en hink som på baljorna.

Medans 10kg baljan inhåller ADE Vitamin bara 9%salt och 40% melass. So det är en jätte skillnad ;-) Jag gillar endå dem med melass bäst då dem inte torka ut på sommaren so hos mig med få får. På vintern fryser dem inte so hård och det är ju bättre för tänderna på so vis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser