Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hundar ska ha en ledare!  (läst 20734 gånger)

Lindéus

• Canis Lindéus
Re:hundar ska ha en ledare!
« Svar #140 skrivet: 20 feb-07 kl 09:21 »
   Lindeús: Att jämföra ditt lejon med min BC är egentligen fusk...
 Han har blivit tränad enligt "Be om lov" principen sedan dag ett hos mig, han har nästan aldrig fått möjlighet att göra fel och det är lätt att lära en lite valp ett fungerande Nej och att det lönar sig att ha kontakt med flockledaren.
    Det vore mer rättvist att jämföra ditt Lejon med min  Fågelhund, han kom också som vuxen till mig (tre år) och hade fått följa med sin husse till stallet varje dag.
 Där hade han sin Vorstehkompis,de båda hundarna fick springa till skogs och jaga tills dom blev trötta i princip. När han kom till mig hade vi noll kontakt utomhus.  Att använda godis som "lockmedel" fungerade inte eftersom förväntningarna på att få SPRINGA
 var så stora att han spottade ut det goda även om man tryckte in det i munnen på honom, en rejält stressad hund kan för det mesta inte äta.
   Då började jag leta efter en lösning på våra problem...
 Det var när jag var åskådare till en Jeppe Stridh kurs för problemhundar som jag fattade hur jag skulle göra. (Jag vet att han har fått mycket kritik efter sitt TV-program,
 men kursen och att läsa hans bok gav i alla fall mig
 en annan bild av hans filosofi än vad TV gjorde).
 Det handlade bla om att ge hunden Grönt eller Rött ljus.  Aldrig något "otydligt"Gult. Och att en hund som inte kollar av med sin förare innan den rusar iväg och gör saker,den kan/ska man egentligen heller aldrig ha lös eftersom den kan ställa till med olyckor både för sig själv och andra.
 Vi började träna inomhus med matskål, godis osv.
 Han fick inte ta det han vill ha förrän han tagit ögonkontakt och kollat av med mig.
 Sedan flyttade vi ut och tränade mycket på att "ligga kvar"tex. När övningarna sitter och hunden fattar så hittar man på olika "frestelser" och fortsätter att kräva att hunden ska ligga kvar och ha kontakt. Frestelserna kan tex vara att
 kasta en boll, gå förbi med en hund eller vad som helst... Svårighetsgraden får man öka långsamt eftersom varje misslyckande gör att man rasar tillbaka lite igen. Skulle jag alltså släppt hunden lös i skogen och väntat mig ett "Be om lov" tecken hade jag blivit blåst direkt.
 Detta är något jag aldrig behövt träna med BCn för att få kontakt eftersom han inte har några erfarenheter av "självbelöning" genom att sticka iväg på eget bevåg och jaga tex. Har du funderat på att varje gång ditt Lejon sticker efter rådjur så ger hon sig själv en sjusärdeles belöning för att hon drar ifrån flockledaren (Att få jaga).
 Hos min fågelhund var detta beteende så starkt befäst att det krävdes mycket jobb för att bryta det hela. Jag litar än idag inte på honom i fråga om att vara lös som jag gör på BCn.
 Han får strosa runt själv på gården med under uppsikt men är vi i skog och mark får han hålla sig mer nära än vad BCn måste göra. Jag måste kunna bryta med  ett Nej och Stanna! om han skulle få för sig att sticka, han har inte "Be om lov"beteendet tillräckligt fast i sin hjärna så det måste till mera ren lydnad också.
  Jag känner att du tycker det låter lite löjligt med "Be om lov"....
 Men hur gör ni andra när ni tex befäster ert Ledarskap vid dörren, maten, soffan och sånt som flera av er skriver om? När hunden sitter och väntar får den vänta 10 sekunder? 20? Väntar den på bättre tider, eller vad väntar den på?
 Mina får vänta till dom tagit ögonkontakt med mig (Flockledaren) för att kolla om det är okej, sen får dom maten eller vad det nu är. Det är DET "Be om lovet" handlar om....
                 Mvh
                Charlotte

:D Japp alla hundarna får vänta tills de får lov att äta gå ut genom dörren osv. Inga blem. Kommer ihåg det där med ögonkontakt....men faktiskt glömt det. Det är nyttigt iallafall för mig att få vissa påminnelser. Har varit i väggen en gång och sedan dess har inte minnet fungerat så där jättebra. :-\

I trädgården och inne har jag inga blem med att bryta mitt Lejon. Hon bestämde nog en hel del i sin förra familj, och det har varit jättesvårt att bryta hennes "kontrollbehov".  "be om lov" beskriver du bättre nu än i början....(köper det)
ska idag ta ut henne i skogen själv, vill ju inte att det lilla Lejonet som är i sin berömda "slyngelålder" ska ta efter. vet att det går...men inte alltid. :-\
Har mycket bättre koll på henne nu än för ett halvår sedan mycket tack vare att jag är öppen för förslag och ideer.
Jag vet att jag är duktig på vissa saker när det gäller hundar....men långt ifrån fullärd. Vilket jag å andra sidan inte tror att man kan bli.
Har ett annat bekymmer....också.

Florina

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 20 feb-07 kl 13:30 »
Ja Charlotte :) detsamma använder jag det som du menar med "be om lov" Jag förstod nog inte be om lov inläggens syfte när ja la mig i "sorry"

Det handlar om ledarskap när man har lyckats att få hunden att ha ögonkontakt.

När jag nu har det me min hund har jag inte lika fasta principer längre eftersom hon inte tar saker för givet.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #142 skrivet: 21 feb-07 kl 09:52 »
Charlotte

det du beskriver med ögonkontakt känner jag igen. Själv låter jag hunden också vänta tills den antingen utför det jag frågat den eller tills den tar ögonkontakt, ibland kan det dröja länge, ibland går det på ren rutin.

Den yngsta av mina Ovtjarkor fex har en fix idé om att han måste skälla hysteriskt när jag förbereder maten till dom,samtidigt som han studsar jämfota omkring mig. Numera sitter han och nästan exploderar fast han är tyst tills han får sin mat, men det har varit mycket tragglande, han är väldigt lätt "retad" och det märks också på hans vaktinstinkter, han är mycket skarp och utanför grindarna får han gå med munkorg för han är opålitlig. Den äldre är raka motsatsen, lugn som en filbunke och reagerar enbart när det verkligen behövs. Han får man vänta ut tills han beslutat sig för om han skall göra som man sagt eller ej. Han går inte att "köpa" eller "muta". Men han "ber om lov" som du beskriver för han vet att det är jag som är flockledare. Den yngste kan mycket väl ge tjyvnyp när han tycker att han inte får till räckligt med uppmärksamhet. Något jag jobbar hårt med att plocka av honom. Rasen i sig är ju väldigt sent utvecklad och otroligt envis så allting tar dubbelt så lång tid som med en bc,schäfer eller liknande.  :-\

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #143 skrivet: 21 feb-07 kl 10:04 »
Okej, kunde inte låta bli men ett litet test då för alla hundkännare här.
Jag tog lite foto under morgon hälsningsceremonin här för en stund sen.   ;D

Fråga:

1. Vem är Alfa på bilden?
2. Vad är det som händer på bilden?
3. Vad uttrycker hundarnas kroppsspråk?

Bild 1.

Okej, svaren alla väntat på  :)

Fråga
1. Alfa hunden är Nalle i mitten, den nästminsta av dem. De stora bjässarna backar inför hans morrningar och det är han som är rang-äldst i flocken.
2. Nalle har "uträttat sina behov" och kommer skyndsamt tillbaka när Lucy (minstingen) klättrar upp på Seamus nos.
3. Nalle ställer sig emellan dem och markerar vänligt men bestämt (genom att hålla bort ansiktet) för Seamus att "hit men inte längre". Nalle skyddar den minsta mot de stora och ser hela tiden till att finnas emellan dem.

Dessvärre fick jag inte med sekvensen när Seamus backar därifrån.

Nalle verkar begripa att Lucy är chanslös om han inte håller sig i närheten.
Det är även han som sköter Lucys uppfostran på exakt samma sätt som Biffen gjorde med honom som valp. Han är vänlig men bestämd när hon blir för påträngande.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 3 användare
William, läderfiffi, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser