Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför dog kycklingarna?  (läst 1532 gånger)

Carleish

• Norrbotten
Varför dog kycklingarna?
« skrivet: 16 maj-13 kl 18:24 »
27 stycken ägg la jag i min äggkläckare, 10 dvärg och 17 "vanliga", ett var obefruktat och plockades bort efter ca två veckor. På dag 20 kläcktes nio kycklingar, på dag 21 kom ytterligare nio kycklingar. Sen hände ingenting och på dag 24 knäckte jag resterande åtta ägg för att jag gett upp hoppet om fler kycklingar. Alla åtta innehöll "perfekta" kycklingar, möjligen att någon såg lite blek ut.
Vad har jag gjort för fel? Sju av åtta ägg var från mina hönor så jag kan inte skylla på nån annan  ;) Men dessa sju var dvärg så jag undrar om det kan ha någon betydelse. De hade inte torkat fast i ägget och temperaturen borde ju vara ok eftersom de övriga kläcktes på dag 20 och 21.
Vad tror ni, tips och ideer tas tacksamt emot!
Mitt motto är att den som är mest envis vinner!

sonja på slätten

• Halland
SV: Varför dog kycklingarna?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-13 kl 20:11 »
När hönor ska värpa avelsägg är det viktigt att de utfodras rätt.  Ger man värpfoder (inte koncentrat) bör man inte "späda ut" det med spannmål, såvida inte de får annan proteinrik mat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 17 maj-13 kl 09:01 »
Kanske var luftfuktigheten för hög i början av kläckningen? Eller hönsens utfodring, som Sonja skrev. Eller att äggen var lite gamla. Eller ... Det är inte alltid så enkelt att få bra kläckresultat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Carleish

• Norrbotten
« Svar #3 skrivet: 17 maj-13 kl 11:04 »
Hönorna äter samma foder och det var ungefär samma ålder på äggen. Det kanske bara var slumpen att endast tre av tio dvärgägg kläcktes men man undrar ju när det var så bra resultat på de andra.
Det kan finnas en orsak till, dvärgäggen var lite smutsiga medan de andra var rena, kan det vara en förklaring?
Kan för hög fuktighet i början vara orsak till att de dör så sent i utvecklingen?
Vid tidigare kläckningar har jag alltid haft för låg fuktighet i slutet så kycklingarna har haft lite svårt att ta sig ut. Det kan vara så att jag blev lite för ivrig med vattnet för att kompensera. Känns som jag borde skaffa en mätare så jag slipper gissa. 

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 17 maj-13 kl 11:43 »
Absolut, smutsiga ägg kan göra att kycklingarna dör, både tidigt och sent i utvecklingen. Tvätta äggen i vatten som är ca 10 grader varmare än ägget, så att det är rent, och doppa sedan gärna i virkon-S, som även det ska vara ca 10 grader varmare än ägget. Då blir kläckresultatet väsentligt bättre.

Har man för hög luftfuktighet i början, så blir luftbubblan för liten. Då kvävs kycklingen innan den hunnit göra hål i skalet. Låg luftfuktighet i början, hög de sista tre dagarna är det bästa. Själv kör jag utan vatten fram tills de sista 3 dagarna, fast att jag har en kläckare som ställer in luftfuktigheten automatiskt. Enligt mätaren är det då 35-45% luftfuktighet utan vatten, och på slutet har jag 75-80% luftfuktighet.

Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Carleish

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 17 maj-13 kl 15:31 »
Aha då har jag nog svaret där. Ska bättra mig med luftfuktigheten och försöka få renare ägg.
Tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 3 användare
torpare2, Besksöta, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser