Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huggorm  (läst 2111 gånger)

hannahjarl

• Gästrikland
Huggorm
« skrivet: 14 maj-13 kl 20:31 »
Jag har idag påträffat två huggormar i fårens sommarhage. Hur känslig är får om dom skulle få ett bett? Jag är djurvän av stora mått så slå ihjäl dom är ingen lösning.  Flytta dom är så bökigt ( man måste ta dom flera km).
Det lutar nog åt att dom får stanna och att jag håller extra koll på mina får. Vad skulle ni ha gjort?
Roslagsfår, Gästrikefår och hästar. :) :)

hånung

• Gäst
SV: Huggorm
« Svar #1 skrivet: 14 maj-13 kl 20:34 »
Flytta dom till något lämpligt ställe .Dom är fridlysta dessutom så skulle du slå i gäl dom begår du brott.

CaJo

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 maj-13 kl 20:44 »
Flytta dom till något lämpligt ställe .Dom är fridlysta dessutom så skulle du slå i gäl dom begår du brott.

Fel!     Finns att läsa på naturvårdsverkets sida.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Orm-pa-tomten/

hånung

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 maj-13 kl 20:46 »
Fel!     Finns att läsa på naturvårdsverkets sida.

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Orm-pa-tomten/
Nej det står en bart på tomt och om det inte går att flyta den .Och tomt räknas inte betes hagar .   Undantag för orm på tomten

Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt, och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen.

hannahjarl

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 14 maj-13 kl 20:53 »
Men hur känslig är dom om dom blir biten?? Jag tror att dom blir kvar, dom gör ju mycket nytta också :) Dessutom är dom vackra att titta på.

CaJo

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 maj-13 kl 20:54 »
Nej det står en bart på tomt och om det inte går att flyta den .Och tomt räknas inte betes hagar .   Undantag för orm på tomten

Undantaget är om du hittar en huggorm på din tomt. Då får du fånga in och flytta den. Endast om detta inte är möjligt, och ingen annan lösning finns, får du döda huggormen.

Det var precis det jag länkade till!  Och man kan ha får på tomten, och man kan ha en stor tomt.  Och var går tomtgränsen?

hånung

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 maj-13 kl 20:58 »
Det var precis det jag länkade till!  Och man kan ha får på tomten, och man kan ha en stor tomt.  Och var går tomtgränsen?
Det borde väll husägaren veta best  .Frågan är bara vad som kommer att räknas som rimligt vad som är tomt eller hage  .

hånung

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 maj-13 kl 21:00 »
Men ja förstår inte var för ens tänka på att döda en orm då dom lätt går att flytta  . Kan man inte skälv så kan man ju be någon
« Senast ändrad: 15 maj-13 kl 10:07 av håning »

Skärgårdsfrun

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 15 maj-13 kl 09:59 »
Våra huggormar får åka båt till någon obebodd ö!

hustran

« Svar #9 skrivet: 15 maj-13 kl 10:14 »
vad jag hört, är att huggormar är väldigt revirbundna och svårflyttade. De vill gärna tillbaka.

hånung

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 maj-13 kl 10:16 »
Därför är det väll lämpligt att flyta dom ett par km typ .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 15 maj-13 kl 12:29 »
Jag skulle definitivt flytta dem. Ingen större risk att du får fåren bitna, men har du ändå hittat ormen är det väl bäst att ta bort den från fåren. De blir nog troligast bitna i ansiktet och det är inte trevligt.

Huggormar finns det gott om, så det är ingen fara om du skulle råka ha ihjäl den. Och de gör inte så mycket nyttigt heller. Men att slå ihjäl den för att slippa gå ett par km känns fel.

hannahjarl

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 21 maj-13 kl 13:29 »
Nu är samtliga huggormar flyttade. Jag tog dom i en låda och körde dom 2 km från gården. Så nu är allt lugnt :)

hånung

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 maj-13 kl 13:53 »
Nu är samtliga huggormar flyttade. Jag tog dom i en låda och körde dom 2 km från gården. Så nu är allt lugnt :)
Grattis till ett bra värv  :) och frid för ormarna .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 21 maj-13 kl 16:39 »
Bra. Själv råkade jag glömma att släppa av en huggorm som jag tog med i bilen. Kom ihåg den 20 mil hemifrån. Vad gör man inte för att hålla inaveln borta från maghasarna ;D Den lär inte komma tillbaks, hur revirbunden den än är.

CaJo

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 21 maj-13 kl 22:08 »
Stackars ormar som slits upp från sin hemmamiljö till en helt främmande miljö!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 21 maj-13 kl 23:25 »
Se det positiva, de får träffa nya vänner utan att slita ut bukfjällen ;D

Alvbåge

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 23 maj-13 kl 20:47 »
Ormarna trivs nog inte särskillt bra med en massa får som klampar omkring så dom sticker nog inom kort.
Fäbodbrukare med Gestrikefår, Hedemorahöns samt ett par kattskrällen

Dela detta:

* Inloggade just nu

661 gäster, 3 användare
iberisk, ärt, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser