Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kordongträd  (läst 6831 gånger)

Malin Johansson

• Västergötland
Kordongträd
« skrivet: 14 maj-13 kl 10:02 »
Halloj!

Eftersom min trädgård bara är 700 kvm tänkte jag ge mig på att plantera ett äppelstaket. Detta för att kunna få plats med så många sorters äpplen som möjligt på en begränsad yta.
Jag har pratat med min lokala handelsträdgård och bett dom beställa hem fyra olika härdiga äpplen på kordong åt mig. Min tanke är att spänna upp vanlig stängseltråd och plantera i en rak linje längst denna, och spaljera i palmett med vågräta grenar.
Någon som testat något liknande? Fördelar/nackdelar med olika former? Fallgropar?

Tacksam för tips!

MVH Malin

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
SV: Kordongträd
« Svar #1 skrivet: 14 maj-13 kl 12:23 »
Spännande projekt du har på gång. Jag läste om detta i bif länk för några år sedan, tyvärr så har han inte uppdaterat länken på ett tag.
http://peter.glader.dinstudio.se/gallery_30.html

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 maj-13 kl 12:27 »
Tack för länken, men det är inte en Lepagehäck jag ska göra. :)

jimvidar

• Perenner och mat som största intressen.
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 14 maj-13 kl 16:03 »
Lite nyfiket men hur mycket får man betala för ett äppelträd på kordong? Själv håller jag på med ett äppelträd i spindelform. Trädet köpte jag 2011 för halva priset på hösten. Äppelträd är en rolig  hobby. Ännu mer om olika former på äppelträd http://home.swipnet.se/~w-88844/Spalje.htm

Znibban

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 maj-13 kl 18:44 »
Var snäll och förklara för en novis vad Kordongträd är och vad är en Lepagehäck?

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 maj-13 kl 19:07 »
Var snäll och förklara för en novis vad Kordongträd är och vad är en Lepagehäck?

Kordong är ett sätt att beskära och spaljera upp träd eller buskar så att de bildar en ganska platt "vägg", kolla här till exempel: http://apps.rhs.org.uk/advicesearch/Profile.aspx?PID=87 Ett kordongträd är ett träd som är förberett för att spaljeras upp på detta sätt.

Lepagehäck är ett annat sätt att spaljera fruktträd, kolla här: http://peter.glader.dinstudio.se/gallery_30.html

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 14 maj-13 kl 19:48 »
Ett kordongträd har oxå vanligtvis första grenarna på betydligt lägre höjd än annars som jag förstått det. Jag ska köpa mina som spön på ettårig grundstam. Vet inte än vad de kommer att kosta.

Ygdrasil

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 18 maj-13 kl 21:58 »
Kordong är effektivt för att få mycket frukt på liten yta, men det är svårt att få det snyggt om man har flera sorter i häcken p.g.a. att Varje sorts växtkraft direkt kan jämföras med grannträdet en knapp meter bort. Det är inte ovanligt att en sort är 1.5meter hög när grannsorten är 2.5 meter. För många sorter på liten yta kan det vara ett alternativ att köpa ett träd, där man ympar på fler sorter efter hand. Ympris av lämplig sort är lätt att få tag på. Ett färdigt "Familjeträd" kan vara ett alternativ, men då får man ofta bara 3 - 4 sorter som man inte ens har valt själv. Om man ympar själv brukar 6 - 10 sorter på ett träd inte vara ett problem, förutsatt att grundstammen är tillräckligt starkväxande som A2. Med en något mindre kraftig stam, som R60 får man begränsa antalet sorter något.

Malin Johansson

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 maj-13 kl 15:50 »
Det är inte viktigt för mig att alla träd blir lika höga, och jag harinte plats till ett riktigt träd.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser