Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  odla ingefära  (läst 6706 gånger)

Orkideh89

• mat- och växtintresserad kvinna
    • Västergötland
odla ingefära
« skrivet: 12 maj-13 kl 20:13 »
Hej!
Förr aåret gjorde jag ett försök med att odla ingefära genom att lägga en bit i jorden, utan resultat. Nu har jag några bitar som jag har lagt i en skål med lite vatten som håller på att få gröna skott.
Hur kan jag den att växa och blomma säker?
Kan jag lägga den direkt i jorde igen me dhopp om att dte ska växa iår?
eller ska jag plantera den i en stor kruka (som kanske kan vara inomhus om det är kall & regning sommar?
Sart ställer jag upp min växthus. Skulle den trivas i skruka där?

Tacksam för tips om hur bäst jag kan få mina bitar att överleva till små växter?

Orkideh/
40+ kvinna med intresse för mat och växter!

rosita51

• Skåne
SV: odla ingefära
« Svar #1 skrivet: 12 maj-13 kl 21:20 »
När jag odlar ingefära lägger jag bara ner en bit i jorden. Den ligger så man kan ana övre delen på jordytan. Sen tar det några veckor innan det börjar växa något ovan jord. Ingefära älskar värme och trivs allra bäst i växthus eller utomhus om det blir en varm sommar.
MVH Rosita zon 1

Orkideh89

• mat- och växtintresserad kvinna
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 maj-13 kl 18:23 »
Hej!
tack för ditt svar!
 Har du kunnat skörda något?
vet du /någon annan, om man kan använda bladen till något?

40+ kvinna med intresse för mat och växter!

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 maj-13 kl 10:08 »
Odla ingefära? Låter spännande!

Hittade detta:
http://www.tropicalpermaculture.com/growing-ginger.html
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser