Hej Buck!
Om skall lyckas md basning måste man ha ordentliga grejor.
Först av allt bastrumman som man gör av råspont som man spikar ihop till en lång fyrkantig låda med förband runt omkring med 1/2m mellanrum. Längden bestäms av de längder som skall basas.
Lådan gör man med en öppningsbar gavel där man lägger in de bräder eller reglar som skall basas.
Ångan leder man in i den ände där luckan är, det är enklast, och så har man ett hål i andra änden där ångan skall gå ut. Utloppet skall man kunna stänga till med en plugg eller dyl, Samt skall man ha ett avtappningshål i botten som också skall kunna täppas till så att ångan inte går ut där.
Använd tex en gammal tvättgryta med lock och led ångan med en slang till bastrumman. Täta med trasor el dyl och lägg sten ovanpå locket.
Alternativ en gammal hydrofortank som man eldar inunder. I och med att det finns ett utlopp är det inte någon risk för explosion.
Bastrumman är mer för permanent bruk.
Enklare variant är ett spirorör i lämplig längd med tillhörande gavlar.
"Ångpannan" kan vara en större burk 15-20 l med plåtlock el dyl.
Vad som är viktigast är att träet som skall basas måste ligga på några distansklossar så att träet inte kommer i kontakt med det kanske rostfärgade kondensvattnet.
Tiden för basningen avgörs genom att man basar ett prov.
Varven på Orust som byggde fiskebåtar använde 3" plank till bordläggningen som när en planka var basad och varm skyndade man sig att placera den på plats, fixera med tvingar och fästa den med enepinnar eller norsk smidd spik. Där satt den sedan. När plankan kallnat och den var fastspikad tog man bort tvingarna.
Själv gjorde jag sargen till min bohusjolle av 1" ek, den fick jag basa om några gånger innan den var tillräckligt böjbar. Askspanten till kanoter och kanadensare på samma sätt.
Lycka till!
Alf