Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönsnät till kaniner??  (läst 5117 gånger)

Cedala

• Gäst
Hönsnät till kaniner??
« skrivet: 06 feb-07 kl 08:46 »
God Morsning!

Jag undrar om man kan använda sk. "vanligt" hönsnät om man vill bygga ut kaninburarna, eller är det för klent? Alltså - gnager de igenom det på 3 sekunder?

Cedala.

Cedala

• Gäst
Re:Hönsnät till kaniner??
« Svar #1 skrivet: 06 feb-07 kl 09:20 »
Kom igen, svara!!!Vill ju ut o bygga, jue!!! :D

Cedala.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #2 skrivet: 06 feb-07 kl 09:37 »
För mina kaniner är vanligt hönsnät lite väl klent. Jag har det på vissa burar men det händer då och då att de gör hål i nätet. Jag har stora kaniner, franska vädurar och new zeeland. Det finns ett bättre "fyrkantsnät" att köpa. Det är stabilare och mer hållbart.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Cedala

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 feb-07 kl 09:49 »
Tack för svar!!

Ok, då vet jag. Hade så mkt hönsnät över bara, och just nu är plånboken tunn.... Men jag testar nog med dubbelt nät. Mina e rätt små hermelin-blandisar, så om jag har tur, funkar det.
Tack igen! :-*

Cedala.

_matte_

« Svar #4 skrivet: 06 feb-07 kl 15:26 »
hej!

vi har kycklingnät på alla våra burar, har inte vart med om att dom har bitit sönder det nån gång.
fast vi har satt på kompost galler på utsidan så att ingen utifrån kommer in, för säkerhets skull..

//mattias
« Senast ändrad: 06 feb-07 kl 15:26 av _matte_ »
Jag har inget emot vegetarianer... bara dom inte betar på min mark.. ;)

furu

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 feb-07 kl 20:39 »
Hei
Jeg bruker hønsnetting på mine. Ingen problemer med det (bortsett fra at det finnes èn type vannflaske som ikke lar seg feste til det. Den som du bruker en "vanlig brusflaske" som beholder.) Alle andre funker helt fint!  ;)

Skald

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 06 feb-07 kl 21:21 »
Det tråkiga med det svetsade fyrkantsnätet är att det är 3-4 ggr så dyrt som "vanligt" hönsnät.. Jäkligt snyggt och hållbart är det dock, så det blir nog en investering till sommaren för uteboxar...

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #7 skrivet: 06 feb-07 kl 22:34 »
Håller med opm att det är både snyggare och dyrare....  När jag var tvungen att köpa nytt nät så blev det dock detta fyrkantsnät då jag tror det håller bättre för frassarnas tänder och klor....  har man mindre raser så måste det nog funka med hönsnät.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #8 skrivet: 07 feb-07 kl 10:51 »
Min d. vädurs hona knipsade av hönsnät till ett fint litet hål innan jag bytte till fyrkantsnät. En hermelin blandning jag passade gjorde samma sak (förstå chocken när man kommer för att mata kaninerna och bara ser en massa kaninspår i snön... fick dock tag på den lilla rackaren sedan). Min erfarenhet visar alltå att hönsnät inte räcker till för små raser heller.

Cedala

• Gäst
Re:Hönsnät till kaniner??-Svar.
« Svar #9 skrivet: 07 feb-07 kl 13:01 »
Hej!

Mitt hönsnät räckte mkt längre än jag trodde, så det blev så här:

3 lager i botten, lite nedgrävt, två lager ca 30 cm upp på väggarna, och ett lager som tak, för rovfåglar. Har även armeringsjärn kvar (som blev över när jag skippade uteburen till hönsen, de går lösa) som jag sett att man knipsar av i 30 cm långa bitar och "bankar" ner med ca 10 cm mellanrum runt buren. Då hindrar man ju även räven från utsidan och kaninerna från insidan. Återkommer om armeringen. Tjälen e ju här.... Får se om det håller!! :D

Cedala.

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 11 feb-07 kl 19:35 »
Känner en Belgisk jätte som tog hål i svagare fyrkantsnät och hönsnät är ju sämre. Har man kaniner ute så bör man defenitivt inte ha hönsnät. Enkelt för räv eller grävling att ta sig igenom. Minknät är det absolut bästa.
« Senast ändrad: 11 feb-07 kl 19:36 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

AKS

« Svar #11 skrivet: 14 feb-07 kl 10:54 »
Jag har alltid använt finmaskigt hönsnät/kycklingnät till mina kaninburar, både inomhus och utomhus. Jag har aldrig varit med om att de gnager på själva nätet. Den känsliga punkten brukar alltid vara där man fäster nätet i plankorna. Där brukar de kunna få tag och liksom slita upp nätet, så att det lossnar från kanten, om man inte har spikat fast det bra.

Jag har haft både stora och små kaniner och inte märkt nån skillnad.  

laba linda

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 feb-07 kl 14:38 »
Verkar vara olika för olika kaniner.
Vågar man prova sig fram är det ju ok, men jag gör det aldrig igen.

Hade en Stora silver i bur med dubbelt hönsnät. Hittade en morgon en söndergnagd bur utan silver   :'(

Nu har jag andra kaniner och bättre burar, med bättre nät.

Gösta

« Svar #13 skrivet: 26 feb-07 kl 15:29 »
 ;) Hej
Till kaniner bör du ha ett svetsat fyrkantnät med maskstorlek 25x25 mm och en trådtjocklek om minst 1,2 mm om du har uteburar. Detta för att hålla kaninen på insidan och rovdjur på utsidan. Rekommenderas även vid inomhusburar. Att maskorna inte får vara större beror på att om honan får stora kullar kan ungarna fastna alt. ta sig igenom maskorna och då dör ju dessa ungar oftast. Är dina kaniner inte värda att få bästa skydd även om det kostar lite extra? Nätet finns på ÖB-butiker
Gösta

ledup

« Svar #14 skrivet: 18 mar-07 kl 21:49 »
Hoppas det är kyckling nät du skall använda och inte hönsnät?
Är det hönsnät så är nog risken stor att kaninen fastnar med huvudet i hålet!

Våmhuskullan

• -
« Svar #15 skrivet: 18 mar-07 kl 23:35 »
Jag har en vanlig kanin och en angora och båda dessa biter igenom hönsnä men inte fyrkantsnät. Jag köpte mitt på öb och det var rätt billigt där faktiskt för en rulle.
Till att dela av inne i stallet till mina "framtida köttkaniner" har jag helt enkelt köpt såna där kompostbehållare, gröna fyrkantiga galler som man kan koppla ihop flera och även sätta som "tak". dom är helt enkelt toppen! och perfekta att ha ute då man vill ha kaninerna på bete!
just nu kostar varje pack på 4 st 49 eller 59 på jula och det är billigt. Betala 119 på odal. och dessa kan ju användas till mycke olika saker,,,inte bara kompost alltså.

Dandelia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 apr-07 kl 14:15 »
Vi har använt kompostnät till våra kaninboxar. Snyggt och enkelt! :-) Vi har två rastgårdar på g i anslutning till djurboden och det blir samma där. Men då med hönsnät utanpå för att hindra småttingarna att ta sig ut.
/Dandelia

Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser