Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bevara raser (bara lantraser/kulturhöns ska bevaras i genbank?)  (läst 4987 gånger)

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Det jag menar är att det kan finnas fler hönsägare som anser att Torparna bör bevaras. Och jag anser det otroligt att SLK någon gång kommer bevara den rasen. Har en förening haft över 20 år på sig att ta in en ras, men inte gjort det, så är det troligast att det inte kommer hända. Så tror jag i alla fall. Men rasen kommer inte bevaras långsiktigt utan en förening. Om JWs besättning bli tagen av en räv t.ex, har torparna förlorat en otroligt stor variation.

Tycker du Jonas att raser som värper bra inte ska bevaras? Jag tolkatr det som det i alla fall.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Neon Knight

• -
Det är väl (minst) två olika frågor här.
1. Är t.ex. torparna en lantras? Sakkunniga tycker inte det.
2. Är t.ex. torparna värda att bevara? Det torde "bevararna" lämpligen avgöra själva.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Det jag menar är att det kan finnas fler hönsägare som anser att Torparna bör bevaras. Och jag anser det otroligt att SLK någon gång kommer bevara den rasen. Har en förening haft över 20 år på sig att ta in en ras, men inte gjort det, så är det troligast att det inte kommer hända. Så tror jag i alla fall. Men rasen kommer inte bevaras långsiktigt utan en förening. Om JWs besättning bli tagen av en räv t.ex, har torparna förlorat en otroligt stor variation.

Tycker du Jonas att raser som värper bra inte ska bevaras? Jag tolkatr det som det i alla fall.

Just eftersom SLK valt att inte ta med dem under så lång tid visar väl att SLK tagit beslutet att de inte är bevarandevärda som lantras just nu iaf. Det blir ju lite fel om lanthönsklubben tar med alla möjliga bevarandevärda raser bara för att det finns få individer kvar av dem. Då kan ju tex stor kochin lika gärna bli upptagen där. Nej i SLK bör och ska det endast finnas lantraser. Möjligen kan de kvala in i kulturhönsföreningen men även där känns de lite felplacerade. Risken är ju att kulturföreningen blir lite fel namn om man tar med hobbyhöns som det är få individer kvar av.

Om du läser mitt inlägg så skriver jag "Nu menar jag INTE att Torpardvärgarna INTE ska bevaras", så hur du får det till att jag ej ser dem som bevarandevärda förstår jag inte. Sen skrev jag "Att de sedan värper många ägg är väl knappast ett skäl att bevara dem", vilket jag fortfarande vidhåller. Bara för att en hönsras värper bra kan man ju inte ha det som argument för att de ska bevaras. Om det inte är just en hög värpförmåga man vill bevara och utveckla hos en ras. Men då finns ju mängder med andra raser.

Då är ju ditt argument med att det finns väldigt få individer betydligt bättre, men de måste kanske då bevaras i antigen en annan förening eller hos enskilda personer tills dess deras härstamning är utredd tillräckligt. För som jag sagt tidigare kan ju inte SLK plocka in en hönsras på grunderna att det finns få individer och att de värper bra. Tror inte heller kulturhönsföreningen har så lösa "intagningskriterier".

Nej mitt tips blir att ni bildar en föreninge, grupp eller liknande för de inbitna och sedan försöker hålla gruppen med torpardvärgar i en ganska liten och sluten krets så inte flertalet individer försvinner ut och ni då förlorar massa genetisk variation eller riskerar att plocka in blandhöns i rasen om de spridits runt till för många utan någon egentlig kontroll.

En sista grej, du skriver att SLK haft 20 år på sig men inte tagit in dem. Visst har väl bla Ronny Olsson jobbat en hel del med Johan Widing kring att utforska torparhönsens ursprung? Är ju inte så att man totalt skiter i hönsen utan det har ju faktiskt gjorts utredningar. Om man sedan efter dessa utredningar kommer fram till att det inte finns tillräckligt med fakta och historia kring hönsen kan man ju inte göra så mycket mer just nu?
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Nej mitt tips blir att ni bildar en föreninge, grupp eller liknande för de inbitna och sedan försöker hålla gruppen med torpardvärgar i en ganska liten och sluten krets så inte flertalet individer försvinner ut och ni då förlorar massa genetisk variation eller riskerar att plocka in blandhöns i rasen om de spridits runt till för många utan någon egentlig kontroll.
Hmm, så ingen hönsras kan anses som renrasig, om de som har dem inte är med i en förening och ser till att rasen bara finns hos ett fåtal individer? Att hönsägare är olika kompetenta och kunniga är ju givet, men alla kan lära, och att hålla höns renrasiga är faktiskt inte hjärnkirurgi. Själv håller jag ett flertal raser, och funderar på att gå med i såväl kulturhönsföreningen som SRF, men är i nuläget inte medlem i någon som helst hönsförening. Dock är jag övertygad om att mina höns är renrasiga, eftersom jag köpt in ägg från kunniga personer, och bedömer att hönsen är rastypiska. Och jag är helt säker på att några korsningar inte sker av misstag i min besättning.

Angående att gener skulle försvinna om höns/ägg säljs, så är det ologiskt tycker jag. Man kan ändå inte behålla alla kycklingar som skulle bli, om man kläckte alla äggen. Däremot får man en minskad genetisk variation om man selekterar väldigt hårt för någon egenskap (vilket faktiskt är önskvärt att man gör ibland, om man håller på med rashöns) och samtidigt håller få individer. Eller för den delen om man håller få individer utan att selektera något särskilt. En bra genetisk bredd får man ju om man håller hyfsat många individer av båda könen.

Och jag tycker faktiskt att egenskapen att värpa bra under de förhållanden som gäller i en hobbyflock, är en bra och viktig egenskap, som definitivt är ett av kriterierna jag har när jag väljer vilka raser jag vill hålla. Andra väljer på andra grunder, men jag kan absolut inte se att det skulle vara fel att eftersträva en hyfsad äggproduktion hos sina höns. Det har hönsägare gjort i århundraden, varför skulle det plötsligt vara förkastligt nu?

Vill man ha en förening och någon form av stambok, så går det ju att ordna för vilken grupp höns som helst, det är bara fråga om hur många som vill delta. Vill man hålla renrasiga grupper av höns utan att vara med i någon förening, så finns det inget som hindrar det heller. Och vill man sälja ägg eller kycklingar, så är det också helt tillåtet, så länge man är ärlig mot köparen och håller sig väl med skatteverket.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sirpa

• -
Är det bara lantraser/kulturhöns som ska bevaras i genbank?

Nu hänger inte jag med :-[ ska kulturhönsklubben få genbanksstatus?
Höns och Liljor i min trädgård.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
Sirpa, Kulturhönsen får stamboksstatus, vilket är som en genbank.

Neon Knight, Det håller på att utredas om torparna är en lantras, men rasen är ändå bvaransvärd i mina ögon även om den ej är en lantras.

Jonas från Backfors, Om man nu bildar en förening, med stambokssystem/genbankssystem som grund, så kan man ju ha hur många besättningar som helst eftersom att härstamningen är säker. Jag tror att den här rasen kommer ta mer plats längre fram. Nu är det ca 10 st som har och det blir bara fler. Eftersom att den värper bra, och är en dvärghöna så är den ju mer "effektiv" i ett självushåll än Hedemora, RIR, Brahma etc.
Jag skulle vilja sätta ett samlingsnamn på Torparna och de Dalska pärlhönsen som självhushållshöns. Eftersom att de har så bra egenskaper för ett självhushåll. Nu finns det andra raser som också passar i ett självhushåll, jag vet, men låt gå för det.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
En sista grej, du skriver att SLK haft 20 år på sig men inte tagit in dem. Visst har väl bla Ronny Olsson jobbat en hel del med Johan Widing kring att utforska torparhönsens ursprung? Är ju inte så att man totalt skiter i hönsen utan det har ju faktiskt gjorts utredningar. Om man sedan efter dessa utredningar kommer fram till att det inte finns tillräckligt med fakta och historia kring hönsen kan man ju inte göra så mycket mer just nu?

Vad RO har gjort för att utreda torpardvärgarna får han svara på en att säga att vi två har jobbat tillsammans är missvisande, man får hoppas att det gjordes ett ordentligt utredande av dom djur man kände till innan man beslutade att ta bort den av SLK utsedda kontaktpersonen, om dom ända djuren man kände till då var dom hos Jonny Andersson kan ja bara bifalla deras beslut och beklaga att man inte då gick djupare med sina efterforskningar så som jag fick göra många år senare, hade man varit lite mer aktiv i början kunde säkert mycket mer av rasens variation ha räddats. Folk får tycka vad d0m vill om min förmåga att kartlägga och utreda djurraser som återupptäckts, men efter att ha arbetat med att få med både Klövsjöfåret och Granemålakon i det svenska bevarandet och avrått från det sk Bohusfåret som kom fram för ett antal år sen har jag viss erfarenhet i ämnet. Det har inte varit enkelt men det finns ett antal handfasta tips om bör utredas kring torpardvärgarna för det som behövs är bevis, dom djur som SLK känner till är/var korsningar och dom skall inte bevaras tycker jag, medan dom djuren som jag hittat i alla fall sen dom uppväcktes och flyttade från snickaren har hållits åtskilda och rena. Det är beklagligt att Hallanders artikel i årets är baserad på dom djur som härstammar från Jonny och inte mina djur om syftet med artikeln var att försöka sprida information i ämnet så tycker i alla fall jag att det hade varit mer intressant, nu blev det i stället nästan en nidartickel för dom som lägger ner tid och kraft på att utreda ursprunget till Torparna. 
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Ronny

• Skåne
Bevis är på gång Johan. Det kunde du själv också fått fram om du gått lite djupare.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
Bevis och bevis. Skulle gärna vilja se den sammanställning som ställer någon lantras av valfri arts ursprung utom rimligt tvivel. Det hela handlar väl snarare om att troliggöra och att efter utredningsarbete inte hitta motsägande bevis.

Ronny

• Skåne
Jag skrev inte att jag hade bevis för att det var en lantras.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
Ja då får man väll bara vänta och se vad du har fått fram den här gången, antar att det kommer Hanegället som vanligt när det gäller informationen om Torparna.
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Ronny

• Skåne
Jag har fått fram nya fakta kring torparhönsens ursprung. Det kommer inom en icke allt för avlägsen framtid att publiceras. Var och när har jag inte bestämt mig för ännu, men inte blir det här eller på facebook i alla fall. Om de sen kan anses bevarandevärda eller inte, är inte min sak att avgöra. Utredningen skall ses som en dokumentation. Men, en sak kan jag avslöja redan nu. En del spekulationer kommer att vara onödiga.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1677 gäster, 1 användare
Skogsmor

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser