Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska man sätta in vatten till de nykläckta?  (läst 5984 gånger)

Vildrosens

• -
När ska man sätta in vatten till de nykläckta?
« skrivet: 06 maj-13 kl 17:53 »
Eller ska man inte göra det? Jag kom just hem lagom till att se en creme legbar titta fram, den far nu omkring och rullar runt de andra äggen :/. Läste någonstans att man ska sätta in vatten åt de som kläckts så de kan dricka, eftersom de ska stanna i kläckaren ett tag tills fler kommit ut, men så såg jag att någon skrivit att man inte ska öppna för att kycklingarna kan torka fast.....hur ska jag göra?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: När ska man sätta in vatten till de nykläckta?
« Svar #1 skrivet: 06 maj-13 kl 17:55 »
Vänta 24-36 h efter att den första kommit ut, innan du öppnar. De har mat och vätska i gulesäcken, och behöver inget innan dess. Du får bättre kläckresultat om du låter kläckaren vara stängd.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 06 maj-13 kl 18:08 »
du ger dom vatten när dom andra är ute efter 1 dygn som den tidigare skrev

Vildrosens

• -
« Svar #3 skrivet: 06 maj-13 kl 18:14 »
OK, tack ska ni ha :)  Det är bara en ute än, det är hål på 4 till, blir spännande detta. Kan jag öppna och ta ut de som kommit om 24-36 timmar och sedan hoppas på att de som ev är kvar klarar sig, känns lite knasigt att ha dem där inne länre än så.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 06 maj-13 kl 18:18 »
Ja, då tar du ut dem snabbt, sprejar lite vatten på äggen. Sedan väntar du ytterligare 24 h och tar ut ev eftersläntare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vildrosens

• -
« Svar #5 skrivet: 06 maj-13 kl 18:45 »
Ok :) Jättedålig info i manualen till kläckaren angående detta, tack.  Nån som haft problem med att sätta ihop kycklingarna sen när alla är ute, är det risk för att de inte tar varandra till sig när det kommer i 2 "grupper" in i hönsgården, har bara 1 värmelampa så jag tänkte ha alla tillsammans.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 06 maj-13 kl 18:47 »
Ok :) Jättedålig info i manualen till kläckaren angående detta, tack.  Nån som haft problem med att sätta ihop kycklingarna sen när alla är ute, är det risk för att de inte tar varandra till sig när det kommer i 2 "grupper" in i hönsgården, har bara 1 värmelampa så jag tänkte ha alla tillsammans.
Nej, normala kycklingar kan man ha ihop. De kommer inte att hinna bilda flock på bara ett dygn, och kycklingar brukar acceptera nykomlingar utan problem.

Vildrosens

• -
« Svar #7 skrivet: 06 maj-13 kl 19:02 »
Bra, nu är jag helnervig, den som kom ut först pep och for omkring massor först, nu ligger den stilla och tyst och andas i ett hörn, är detta normalt? Det blåser ju pga fläkten hela tiden. Hoppas det är normalt att de vilar sig lite efter kläckning.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 06 maj-13 kl 20:11 »
det är klart dom vilar sig, du kan ju tänka dig själv att vara i ett mörk jätte trångt skal och försöka ta dig ut... inte så jobbigt eller :P dom vilar mycket i början men när dom varit där 1-2 dygn så är det full rulle sen :)

Vildrosens

• -
« Svar #9 skrivet: 07 maj-13 kl 11:22 »
Ja du har rätt, man blir ju helt nojjig. 3 har kommit nu, ska invänta den 4e innan jag tar ut dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 1 användare
Malin Ahrens Horstdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser