Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  23 dygn och kycklingarna har inte tittat fram, är det för sent? Vad göra?  (läst 2356 gånger)

Livia

• Ångermanland
Nu har äggen legat under hönan exakt 23 dygn, ingen kläckning har påbörjats? För två dagar sedan kom en höna in till den ruvande hönan och 2 ägg blev söndertrampade, kycklingarna såg då färdiga ut, lite gult bak i rumpan men ingen av de överlevde. Kan jag lysa äggen och kolla om de lever eller ska jag vänta ytterligare någon dag. Kan man knacka ett litet hål i ägget för att hjälpa kycklingarna ut?

Någon som vet och kan ge råd?

Smajsan

• -
Hej!
Jag skulle vänta, min senaste ruvhöna låg längre. Hon puttade bort de dåliga äggen en efter en. Så en dag tror det var dag 26 kläcktes en liten gul luddboll. Undrar om hönan hoppar av äggen när det gått för lång tid? Jag menar när hon märker att dom är döda. Lys dom och låt dom ligga några dagar till. Hoppas det går bra  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Livia

• Ångermanland
Tack för svaret, nu fick jag upp lite hopp. Jag tog fram ett ägg försiktigt och lyste det, det är helt mörkt inne i det, men jag såg ingen luftficka. Jag vet inte om man ser om de är döda när de har gått så långt.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Hönan kan ofta ligga ovanpå äggen, utan att värma dem, i några dagar innan hon lägger sig "på riktigt". Därför tar det ofta mer än 21 dagar innan äggen kläcks.

De flesta hönor är inte kloka nog att inse att det inte blir några kycklingar, så har det gått för lång tid, så får man ta bort äggen och försöka få hönan att sluta ruva. En bra lampa i ett mörkt utrymme är bästa sättet att se vad som finns i äggen.

Jag skulle vänta tills det gått ca 28 dagar efter det att hönan lagt sig, har inget kläckts då, så skulle jag ta bort äggen och köra ut hönan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser