Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När hamlar man ett träd?  (läst 4635 gånger)

eriksvenzzon

• Lappland
När hamlar man ett träd?
« skrivet: 02 maj-13 kl 19:33 »
När hamlar man ett träd första gången? Jag tänkte på några små björkar jag har.

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
SV: När hamlar man ett träd?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-13 kl 19:44 »
Det jag har hört är att de inte ska vara tjockare än en underarm.

Undrar om det är min eller gubbens arm som är rätt mått?  :-[
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2 skrivet: 02 maj-13 kl 20:00 »
Hamling skall normalt inte utföras genom beskärning av grenar med större diameter än 10 cm.

Enligt Wikipedia.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hamling
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 maj-13 kl 20:21 »
Jo, man börjar med rätt klena träd. Görs efter slåttern, alltså i JAS-perioden. Kanske inte alldeles i slutet, om man vill använda det som foder också..
Sen får man ta fortsätta med lagom intervall.

Sen vet jag inte hur gamla hamlade björkar blir. Man ser inga gamla tycker jag. Inte här nere åtminstone.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 02 maj-13 kl 20:24 »
Fast när jag gick kurs i hamling, så hävdade kursledaren att hamlade träd ofta lever längre än orörda träd.

Att de finns få gamla hamlade träd beror nog på att inte så många hamlar längre. Och ett hamlat träd, som slutar hamlas, bryts ofta sönder. Har man börjat, så får man fortsätta.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 maj-13 kl 20:27 »
Fast när jag gick kurs i hamling, så hävdade kursledaren att hamlade träd ofta lever längre än orörda träd.

Att de finns få gamla hamlade träd beror nog på att inte så många hamlar längre. Och ett hamlat träd, som slutar hamlas, bryts ofta sönder. Har man börjat, så får man fortsätta.

Jo, det gör de, men just björk har jag inte sett några äldre.

Jag påbörjade ett försök, där jag bodde innan, men det är sålt, så de står bara där och ser fula ut nu.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-13 kl 22:39 »
Tack för era svar. träden är inte mer än 10cm. skörden blir på sen sommaren. men de har aldrig hamlats tidigare så jag tänkte om jag skulle kapa nu innan de drar igång nu till våren. kan de va några problem med det?

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 maj-13 kl 22:44 »
Tack för era svar. träden är inte mer än 10cm. skörden blir på sen sommaren. men de har aldrig hamlats tidigare så jag tänkte om jag skulle kapa nu innan de drar igång nu till våren. kan de va några problem med det?

Vissa träd kan man förstagångshamla på vårvintern, björk är inte ett av dem. De är sådana "blödare", så det blir inte bra.

tessg

• -
« Svar #8 skrivet: 13 jun-13 kl 07:03 »
Någon som vet hur man torkar de kapade grenarna på bästa sätt? Kan man göra som en hässja och låta stå ute även i regn? Jag har hängt hasselgrenar på ett vädringsställ som jag bär in och ut efter väderlek, men det känns inte som en hållbar metod om man vill få vettiga kvantiteter för att använda som vinterfoder.
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

zeina66

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 13 jun-13 kl 08:53 »
Någon som vet hur man torkar de kapade grenarna på bästa sätt? Kan man göra som en hässja och låta stå ute även i regn? Jag har hängt hasselgrenar på ett vädringsställ som jag bär in och ut efter väderlek, men det känns inte som en hållbar metod om man vill få vettiga kvantiteter för att använda som vinterfoder.

Jag binder ihop "knippen" som jag hänger upp på i balkarna ute på logen. När de är torra läggs dom på högg mot en vägg...det hinner bli många fina knippen om vädret är torrt :) När man förvarar dom hängandes kan de dra åt sig fukt & damm och kan tom bli mögliga om det är ett fuktigt år. Ungefär som lagrat hö - om man har otur. Mina får äääälskar dessa knippen under vintern   ;D
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 13 jun-13 kl 10:04 »
Jag binder ihop "knippen" som jag hänger upp på i balkarna ute på logen. När de är torra läggs dom på högg mot en vägg...det hinner bli många fina knippen om vädret är torrt :) När man förvarar dom hängandes kan de dra åt sig fukt & damm och kan tom bli mögliga om det är ett fuktigt år. Ungefär som lagrat hö - om man har otur. Mina får äääälskar dessa knippen under vintern   ;D

Har sett att de hade slanor i taket, där de la dem. Alltså som ett lövfoderloft, där "golvet" bestod av glest, lagda slanor.

krikav

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 17 jun-13 kl 12:51 »
Förra året så hamlade jag på sensommaren, augusti/september någon gång. Det fungerade bra.
Dock så upptäckte jag att fåren inte alls verkade tycka om björklöven.
Har kollat runt lite, och det verkar som att en del rekommenderar att man ska hamla innan midsommar... Kanske det gäller för att få bästa smak på löven?
Att det är en avvägning helt enkelt, kvalité mot kvantité på fodret?

Hur som helst så hamlade jag ihop 9 kärvar nu i lördags, eftersom det skulle bli regn på söndagen.
Då jag jobbar heltid så tar jag mig tid för detta då jag har tid helt enkelt, vill hemskt gärna att fåren ska ha god tillgång på kärvar i vinter. :)

Jag har också lite problem med att fundera ut bästa sättet att torka. Mest praktiskt tycker jag är att binda kärvarna direkt, och sedan köra dem på någon kärra till torkplats.
De här 9 har jag hängt upp i en lada som för övrigt är fullsmockad med allehanda skrot.
Några stycken till kan man nog torka luftigt, men om vi börjar komma upp i hela vinterlagret, då blir det nog för trångt i ladan för optimal luftcirkulation.

Tar gärna emot tips på hur man kan torka annars!

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 aug-14 kl 13:34 »
Någon som provat med pilskott till fåren?
Att dom tuggar dom nu när dom är gröna är ju en sak men nu har jag tre pilar som ser ut som penntroll och tre får som vill ha mat i vinter.
Men man vill ju ha något positivt besked innan man börjar klippa som en galning..
Det är aldrig för sent att ge upp.

bo_i_dala

« Svar #13 skrivet: 20 aug-14 kl 15:32 »
Hej!
första gången du hamlar- snittet ca 10-20 cm i diameter är lagom, se dock till att du INTE tar bort hela kronan- det måste finnas lövverk kvar. Gör det i JAS-perioden- midsommar är lite tidigt!

Det kan räcka med 2-4 rejäla sk dragare- en högstubbe helt utan grenar riskerar att dö (beroende på träslag)

Olika träd svarar olika på hamling. Sälg högg jag som liten till våra 3 sällskapsgetter, dom var iof inte knussliga....
MVH/ Bosse

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare
Tiomilaskogen, Bender, JoeDirt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser