Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När börjar dom värpa igen?  (läst 1149 gånger)

flashing22

• Småland
När börjar dom värpa igen?
« skrivet: 02 maj-13 kl 17:58 »
Undrar, när börjar en ruvhöna värpa igen efter kläckning?? Och hur länge behöver dom sin mamma?? Har bara kläckt i maskin förrut , så detta är nytt för mig, men vilken upplevelse att få se hur fint de tar hand om sina kycklingar!
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!

karsan

• Södermanland
SV: När börjar dom värpa igen?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-13 kl 19:15 »
Det brukar ta mellan sex och tio veckor innan hönan börjar värpa igen. Sen är det lite olika hur de gör med kycklingarna: En höna jag hade stötte aktivt bort dem, en annan lät dem vara med när hon värpte.

flashing22

• Småland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-13 kl 19:50 »
Tack! Då vet jag :)
Bor på landet vid havet,Ostkusten, lever tillsammans med mina Brahma-höns, 2 katt-tjejer, en halvperser och en Bengal, och så en händig sambo!!

skogsbonne

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 02 maj-13 kl 20:18 »
min första ruv höna som var första gångs ruvare lämnade sina kycklingar vid 4 v och började värpa vid 5 v

Nice

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 02 maj-13 kl 20:42 »
Jag har en höna som började värpa igen efter 2,5 veckor men fortsatte ta hand om sina kycklingar  :D
Bor på en gård med sambo,2 border collies,får,katter och höns

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 07 maj-13 kl 10:44 »
Min har precis börjat värpa och kycklingarna är fyra veckor idag.  :D Hon har också börjat stöta bort dem lite smått. Tycker synd om de små!  :(
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

691 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tom Fransman, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser