Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 245911 gånger)

Rustica1962

• Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1320 skrivet: 06 okt-14 kl 18:31 »

Själv hade jag nog försökt hänga dom i vanlig rumstemperatur för att få dom riktigt torra över en tid , förra året hade jag dom på en vind där de kurerade/mognade rätt bra men sedan behövde de lite mer torr värme efter
    det.
    Låt det hellre ta lite tid , det har du igen i slutänden skulle jag vilja påstå , det har liksom sin naturliga gång , försöker man göra det snabbare blir det oftast inte bra.

Lorfy

• Södermanland
« Svar #1321 skrivet: 06 okt-14 kl 19:56 »
Snusvänner och tobaksodlare, här kommer mitt första inlägg i detta utmärkta forum.

Jag har gjort eget snus i några år och nu odlat tobak i två säsonger i stockholmsområdet. Jag har som flera av er andra gjort mig självförsörjande på gott ekologiskt snus och försöker hela tiden förfina och förenkla processen.

Sista året har jag pastöriserat i riskokare (ca 4 dygn, ca 68 grader) istället för i köksugnen. Smidigt, nästintill luktfri process och mycket gott snus. Det verkar som de flesta av er kör i ugnen och ifall det är ett aktivt val vore det intressant att höra om detta. Så min första fråga lyder: ugn eller riskokare? (Jag känner till rönen om att TSNA-värdena sägs öka vid en längre pastörisering).

Så till fråga 2. Tidigare har jag gjort snus på köpta satser och då använt hela påsen natriumkarbonat som följer med (90 g till 1 kg mjöl om jag inte minns fel). Nu använder jag uteslutande min egen skörd men brottas med att hålla nere styrkan. Jag använder nu mellan 40-50 g natriumkarbonat till 1 kg vilket alltså nästan är en halvering mot tidigare köpesatser. Ändå tycker andra snusare att mitt snus är för nikotinstarkt (själv har jag tyvärr vant mig). Är det någon mer som upplever samma sak, att den hemodlade tobaken är mycket potentare än den i köpta snussatser? Tilläggas bör att jag odlar Havana, Black Mammoth och Alida och att jag än så länge bara använt bladmjöl (ej mittnerver och stammar).

Ser fram emot era tankar och åsikter.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1322 skrivet: 07 okt-14 kl 15:00 »
      Det har jag inte hört förut , att TSNA-värdena skulle öka vid en längre pastörisering/värmebehandling , och hur lång är längre i detta exempel måntro ?
      Gäller det även för temperaturen som används under värmebehandlingen också ?

« Senast ändrad: 07 okt-14 kl 15:08 av Rustica1962 »

Lorfy

• Södermanland
« Svar #1323 skrivet: 07 okt-14 kl 17:16 »
Högst oklart, verkar svårt att finna några tydliga svar.
Jag hittade det här inlägget på bryggforum.nu för en tid sedan vilket fick mig att fundera lite:

"Det ända som håller mig tillbaka för att prova riskokaren är ett mail från Kungssnus där dom påstår att det inte är hälsosamt att göra snus under flera dygn då skadliga ämnen uppstår så som TSNA. Nu undrar jag dock hur stor skillnad recepten håller, då det uppenbart finns recept som ska bakas i 4-5 dagar, och att på vissa sidor står att ju längre man bakar desto godare blir snuset. Mycket mystiskt... någon som har ett vettigt svar?"

Har mailat Kungssnus för mer info utan att få svar.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1324 skrivet: 07 okt-14 kl 18:45 »
    Mailade en svensk kille nere på Filippinerna som har nån snusfabrik därnere , PinoySnus tror jag det hette och han påstod samma sak på sin hemsida.
    Inget svar där heller , säkert svårt att få reda på fakta från rätt ställe på just denna fråga.

http://www.swedesnus.com/whatissnus.html  = pinoysnus

snusodlaren

• Skåne
« Svar #1325 skrivet: 27 okt-14 kl 10:05 »
Hej hopp alla tobaksodlare, såna här trådar är fantastiska kunskapskällor fast de spretar åt höger och vänster, det finns så oändligt mycket att säga och lära sig i ämnet, och man skulle önska att det vore lite mer lättöverskådligt.
Ett försök att göra något åt detta är den här fejsbok-gruppen: https://www.facebook.com/groups/303435059862428/ här blir det kanske enklare att strukturera upp det hela i delmoment och ämnen.

om gruppen fungerar bra är det kanske läge att starta föreningen "Svenska tobaksodlare" och även träffas irl för studiebesök, workshops, plant/fröbyte eller whatever

mvh Eskil Thomsen

Maria C S

• Småland
« Svar #1326 skrivet: 27 okt-14 kl 21:31 »
He he ryktena går i byn om mina cigarrer förra året.
Tuppslakt idag ska se om jag får in lite bilder snart, nu är skörden bärgad.
Får städa lite runt så jag kan ta bilder *fy satan  :(;)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Maria C S

• Småland
« Svar #1327 skrivet: 04 nov-14 kl 13:02 »
Så här såg det ut innan skörd
Maryland i år med  :)

Och så här såg det ut igår  :)

Rustica1962

• Halland
« Svar #1328 skrivet: 04 nov-14 kl 17:28 »

Ja  , men det ser ju trevligt ut det där Maria , hur är det att få tobaken att mogna i denna månad ?

Maria C S

• Småland
« Svar #1329 skrivet: 04 nov-14 kl 18:42 »

Ja  , men det ser ju trevligt ut det där Maria , hur är det att få tobaken att mogna i denna månad ?

Nervöst.. stor risk för mögel .. inget jag rekomenderar andra att göra.
Blir mycket plock för min del, ta in blad å snabbtorka när dom färgat om.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1330 skrivet: 05 nov-14 kl 16:45 »

Ja , kan tänka mej att det är lite besvärligt såhär års , man kan ju lägga bladen i högar för att få dom att skifta färg och byta ordningen på bladen i högen varje dag.
    Det är ett pyssel om man har lte plantor som ska mogna.
    Hoppas det går bra iallafall !

norrtobak

« Svar #1331 skrivet: 08 nov-14 kl 22:08 »
Hej. Ny här men undrar om någon säljer hemodlad tobak till billigt pris per kg?tpfh

Helianthus

• Gäst
« Svar #1332 skrivet: 09 nov-14 kl 07:31 »
 (:) God morgon folk, denna tråd verkar vara stark. Rustica startade tråden den andra maj förra året och i dag är det fars dag hösten anno domine 2014. Tiden går så jag hoppas jag får möjlighet att spinna vidare på en i mitt tycke intressant tråd då den handlar om ett av de mest intressanta grödorna historiskt sett.
 :-\ Tyvärr har jag ingen egen mark att odla på men jag hoppas få tillgång till en liten jordplätt på detta klot utan alltför stora uppoffringar eller långa väntetider.
 :o Har fått ögonen på en markägare i Närke  :P Tyvärr har vi aldrig träffats i verkliga livet, men jag tänker föreslå ett möte halva vägen var, vilket torde bli någonstans i Kumlatrakten  :)

Maria C S

• Småland
« Svar #1333 skrivet: 09 nov-14 kl 09:43 »
Hej. Ny här men undrar om någon säljer hemodlad tobak till billigt pris per kg?tpfh
Välkommen till forumet Norrtobak.
Tyvärr inget överskott hos oss.
Med lite tur så räcker det till nästa skörd.
Rökte egen tobak igår och hmm... vilken skillnad.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1334 skrivet: 09 nov-14 kl 17:38 »
(:) God morgon folk, denna tråd verkar vara stark. Rustica startade tråden den andra maj förra året och i dag är det fars dag hösten anno domine 2014. Tiden går så jag hoppas jag får möjlighet att spinna vidare på en i mitt tycke intressant tråd då den handlar om ett av de mest intressanta grödorna historiskt sett.
 :-\ Tyvärr har jag ingen egen mark att odla på men jag hoppas få tillgång till en liten jordplätt på detta klot utan alltför stora uppoffringar eller långa väntetider.
 :o Har fått ögonen på en markägare i Närke  :P Tyvärr har vi aldrig träffats i verkliga livet, men jag tänker föreslå ett möte halva vägen var, vilket torde bli någonstans i Kumlatrakten  :)

Låter som att du ev. har något spännande att se fram emot , själv har jag en enkel kolonilott a' 100 kvm men körde även lite gerillaodling men det gick inget särskilt bra.
Ett himla passande när där kom folk i närheten också.
Att odla tobak för eget bruk har absolut varit en av de roligaste sakerna jag har gjort i mitt liv , utan tvekan , trots mördarsniglar.

Helianthus

• Gäst
« Svar #1335 skrivet: 09 nov-14 kl 23:54 »
Finns det någon möjlighet att köpa frön att spara till eventuell framtida sådd? Jag hyr faktiskt ett ställe i närheten av ett tingshus, unikt i sitt slag. Förhoppningsvis tillåter hyresvärden tobaksodling på sin lagliga lott.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1336 skrivet: 10 nov-14 kl 19:20 »

Självklart finns det möjlighet till det Skogsfrun , är det någon speciell sort du är ute efter ?
    Annars finns det frön att köpa på bl.a .  http://www.tobaksfro.n.nu/ , på ebay finns det massor av olika sorters tobaksfrön att köpa också   http://www.ebay.ca/sch/i.html?_nkw=tobacco+seeds&LH_PrefLoc=2&_sop=10

http://www.tobaksochtandsticksmuseum.se/sv/Kontakt/    kan du ringa om du vill köpa Alidafrön = svensk Virgina  , dom är jättetrevliga och hjälpsamma däruppe allihop.

Vad skall du använda tobaken till om man får fråga ?

Helianthus

• Gäst
« Svar #1337 skrivet: 11 nov-14 kl 06:26 »
Jag tänker försöka sätta mig in i tobakens historia, bruka den och använda den som den användes förr, lista ut dess syfte och mening. Var det vid affärstransaktioner man tog ett bloss eller... vid rättegångar? Är obildad på området. Nikotin sägs vara nervlugnande. Ibland när jag inte kan värja mig mot höga ljud blir jag nervvrak. Fredspipa har jag hört talas om. Jag vill komma i kontakt med tobaksplantan och lära mig mer. Är den ettårig eller perenn? Vilken tobak rekommenderar du? Virginia? Vad är skillnaden mellan sorterna? Hur många sorter finns det? Vilken jordmån krävs? 

Rustica1962

• Halland
« Svar #1338 skrivet: 11 nov-14 kl 09:00 »

Där finns massor om information om tobak på nätet , http://www.tobaksochtandsticksmuseum.se/ är bara en av många källor som finns att tillgå.
       Tobak är ettårig , svårt att rekommendera någon speciell tobak , bäst är nog att prova sig fram och smaka vad man själv tycker.
       Alla de olika tobakssorterna har naturliga smakegenskaper , färg på blommorna och form på bladen.
       Jag skulle tro att där finns ett par tusen olika sorters tobak av arterna nicotiana tabacum och nicotiana rustica.
       Tobaken kan nog växa i olika jordmåner , när man odlade tobak nere i  Skåne var där en jordmån med rätt mycket sand i .
       På min kolonilott har jag typ lera som jag myllar upp med grön organisk materia , gräs, nässlor för att få en näringsrikare jord att odla i och det går bra.
       Tobaken tycker om gödsel , ko , häst eller hönsgödsel.Redan för 100 år sedan använde man kalksalpeter för att '' hjälpa'' plantorna att komma igång = mycket kväve.
       Jag använder själv 10 % urin i mina vattentunnor för att få bra bladtillväxt.
« Senast ändrad: 11 nov-14 kl 12:19 av Rustica1962 »

Grovt Snus

• Grön(som i novis), grön(ekologisk) bonde
    • Södermanland
« Svar #1339 skrivet: 11 nov-14 kl 16:31 »
Hallo Tobak-lovers

Citera

Jag har men det är inte billigt.
För är det billigt du vill ha, så finns det på nätet, det andra nätet, inte här. Billigt betyder 150-250 kr/kg. Det är NPK-gödslat, besprutat (med du vill inte veta vad) och maskinskördat.
Nätets dyraste ( det andra nätet) är http://www.snusfabriken.com/product_info.php?cPath=22&products_id=133  för 780 kr/ kg.
Jag tar 1000kr/ kg för organiskt odlade, handplockade blad, uppträdda på snöre; Alidatobak och Impectas Virginia. Du får hela blad; vill du rulla en cigarr eller mala tobaken till snus, det är upp till dig. Ett kilo tobak ger 1,8 - 2,2 kg snus, beroende på recept. Skicka ett PM om intresse kvarstår... 8).

Citera
Rökte egen tobak igår och hmm... vilken skillnad.

Hmm...vilken skillnad, Maria?
Jag brukar rekommendera mina kunder att inte röka tobaken eftersom jag trott att den är tämligen rå i smaken.
Har provat att rulla en cigarr och rökt den, men då jag inte varken röker eller gillar cigarr så kan jag inte påstå varken det ena eller det andra. Din upplevelse var alltså positiv?

Citera
om gruppen fungerar bra är det kanske läge att starta föreningen "Svenska tobaksodlare" och även träffas irl för studiebesök, workshops, plant/fröbyte eller whatever

mvh Eskil Thomsen

Japp, jag är också inne på det spåret....

Vi hörs

Mats
Gutefår, Skånska Blommehönor, Linderödsgrisar(=kelgrisar) och Laggårdskattor

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser