Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 245891 gånger)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1200 skrivet: 16 jun-14 kl 22:56 »
Tvestjärtar har jag inte haft problem med i min tobak här i Värmland, men åker sniglar dom små beige på undersidan av bladen har vållat stora problem på blad som ska bli täckblad på en cigarr...men detta år ser mycket Bra ut...,men så kommer det väl en hagelskur ute i juli....tvi,tvi..men är du säker på att det inte är en mördarsnigel som har nafsat på dina blad?
« Senast ändrad: 17 jun-14 kl 07:34 av Lurkers »

Tännlappen

• -
« Svar #1201 skrivet: 17 jun-14 kl 17:52 »
Tvestjärtar är väl lite nyttovarelser,kan väl gnaska lite på vissa växter. Finns dom som bygger tvestjärtsbon i sina fruktträd eftersom en tvestjärt kan äta hundrafemtio löss om dagen och fem äppelmaskar i timmen  :D  ... Kolla tobaksplantorna på natten...Larv eller snigel gissar jag på...

Maria C S

• Småland
« Svar #1202 skrivet: 17 jun-14 kl 19:08 »
Ja dom är nytto djur men dom kan även gå på växter.
Ta en bit wellpapp eller toarulle bit som är fuktig lägg brevid plantan/ plantorna så kommer dom gömma sig där under dagen om det är tvestjärt.
Så kan man fånga dom och flytta dom till ställe där dom gör nytta ex.. frukt träd så får dom äta skade insekter istället  :)
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1203 skrivet: 18 jun-14 kl 15:45 »
Hur ska man veta att man får skitfrön?
Och var köper man bra frön?
Och hur vet man att det är bra frön?
Jag frågar piprökarhonan.

Jag ser fram emot det svaret !
Har fröna en garantistämpel, eller hur fungerar det ?

Bjon

• Småland
« Svar #1204 skrivet: 18 jun-14 kl 16:38 »
Tack för synpunkter om mina ev. tvestjärts-mumsare.

Det kan vara andra småkryp som lurar i buskagen men än så länge har jag bara sett tvestjärtar intill tobaken. Som tur är har vi inte drabbats av mördarsnigel (peppar, peppar...) men på tomten finns svarta sniglar och andra kryp.

Åker till stugan i helgen och planerar nattlig inspektion!!! Tänker också testa förslaget med wellpapp/toarulle

Trevlig midsommar!

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1205 skrivet: 18 jun-14 kl 20:21 »
   Skit från denna sidan? Detta år har jag bytat till mig 2 sorter tobak som växer och ser frisk å fin ut, har aldrig haft något problem med frön från andra odlare här i Sverige och andra länder, så vad menar du?

Kan bara hålla med! Är mkt nöjd med de frön jag fått här.
Jag har dock ett par stycken Alida som börjat få knoppar redan men det är egna frön från förra året. Har nog blivit lite skiftande kvalité på bahandlingen av alla plantor så jag kanske stressat några  ;)

piprökarhonan

• Södermanland
« Svar #1206 skrivet: 18 jun-14 kl 22:36 »
Citera
Jag ser fram emot det svaret !
Har fröna en garantistämpel, eller hur fungerar det ?

Säkert enkelt. Man håller helt enkelt koll vad man sysslar med.

Jag skulle kunna utveckla resonemanget men avstår då det sannolikt är helt meningslöst.

För övrigt är det säkert helt normalt att rustikasorter blommar efter 30-40 dagar efter utplantering och inget att förvånas över.

Vad vill ni veta mer?

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1207 skrivet: 18 jun-14 kl 23:25 »

Jag skulle kunna utveckla resonemanget men avstår då det sannolikt är helt meningslöst.

För övrigt är det säkert helt normalt att rustikasorter blommar efter 30-40 dagar efter utplantering och inget att förvånas över.

Vad vill ni veta mer?

Säkert enkelt ? Jag antog du visste var man fick tag i riktigt bra frön, men aj vad man bedrog sig ;D

Lurkers

• Värmland
« Svar #1208 skrivet: 19 jun-14 kl 11:47 »
Säkert enkelt ? Jag antog du visste var man fick tag i riktigt bra frön, men aj vad man bedrog sig ;D

Fläskkarré och ett färskt krossat ägg tror jag möjligen inte ger några plantor med utpräglade kvalitets-frön.  ;D

Balder

• Halland
« Svar #1209 skrivet: 19 jun-14 kl 16:13 »

Vad vill ni veta mer?
Nu är väl varken Habana 2000 eller Burley någon rustikasort va jag vet men vad vet jag men du har tydligen koll på vad du sysslar med

Maria C S

• Småland
« Svar #1210 skrivet: 20 jun-14 kl 08:20 »
Jag tycker att växtligheten beter sig underligt i år, kan bero på riktigt kalla nätter,
Vi har iallafall haft nära nollan. Tänker att plantorna kan tro att det är höst.
Förra året så sådde jag virginia som det bara blev 2 plantor av dom fick bo för sig själv, jag brydde mej inte så mycket om dom så dom fick nog varken närings vatten eller vatten i någon större omfattning. Dom blev ca 30 cm höga och gick i blom.
Samma frön blev ca 1 meter året innan.
Jag skyller inte det på dåliga frön. Näring och massor av vatten är grundläggande för lyckad tobaks odling. Dessa 2 stod mer utsatta för solen så dom borde ha fått mer än dom andra, iallafall vatten.

Balder

• Halland
« Svar #1211 skrivet: 21 jun-14 kl 12:15 »
Det stämmer Maria,efter en rundvandring på nätet stötte på en holländare på youtube vars plantor börjat blomma tidigare än vanligt på grund av frost,så det är tydligen inte bara i Sverige

Maria C S

• Småland
« Svar #1212 skrivet: 22 jun-14 kl 12:36 »
Tack Balder.
Igår natt hade vi 2 plus när jag gick och la mej !

Smajsan

• -
« Svar #1213 skrivet: 23 jun-14 kl 00:44 »
Idag när jag skulle plantera ut min frösådda charlottenlök. Så ser jag 2 st. riktigt fina tobaksplantor Bland löken  :)
Dom har överlevt torka, kyla och såjord sedan mars, naturligtvis har dom fått vatten men inte på långa vägar så mycket som dom ska ha.
Så nu är dom planterade i mitt trädgårdsland.
Så jag är inte helt ute ur tobaksleken  ;)

Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Rappen

• Bohuslän
« Svar #1214 skrivet: 23 jun-14 kl 16:46 »
Fläskkarré och ett färskt krossat ägg tror jag möjligen inte ger några plantor med utpräglade kvalitets-frön.  ;D

Hur har det gått för dom som satte tidig blom för dig Lurkers ?
Jag nöp bort blomställningen och sparade en tjuv  enligt det som Tännlappen hittade, några extra blad ser det ut att bli....

Maria C S

• Småland
« Svar #1215 skrivet: 23 jun-14 kl 18:58 »
Idag när jag skulle plantera ut min frösådda charlottenlök. Så ser jag 2 st. riktigt fina tobaksplantor Bland löken  :)
Dom har överlevt torka, kyla och såjord sedan mars, naturligtvis har dom fått vatten men inte på långa vägar så mycket som dom ska ha.
Så nu är dom planterade i mitt trädgårdsland.
Så jag är inte helt ute ur tobaksleken  ;)

:D skoj !

Lurkers

• Värmland
« Svar #1216 skrivet: 24 jun-14 kl 07:31 »
Hur har det gått för dom som satte tidig blom för dig Lurkers ?
Jag nöp bort blomställningen och sparade en tjuv  enligt det som Tännlappen hittade, några extra blad ser det ut att bli....
Fina friska plantor du har, är det Alida på bilden?

Knipsat bort alla blomställningar -2 plantor som blommar just nu for fullt.

Har givit alla 120 plantor lite epsonsalt som jag har läst ska vara bra för näringsupptaget och kvaliteten, svårt å mäta någon effekt på detta möjligen, men magnesium spelar vist en stor roll för att askan på cigarren ska bli vit och fin.  ;)
Har siden sist skaffat mig et gammalt värmeskåp som jag ska testa å fermentera i till höst/Vinter.

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #1217 skrivet: 01 jul-14 kl 10:53 »
Vill bara tacka för fina frön som jag fått i år.
Bland annat Ancient, som börjar bli lite av en ny favorit, riktigt härliga och kraftiga plantor med stora blad.  :D
Tack Rustica!

Rustica1962

• Halland
« Svar #1218 skrivet: 01 jul-14 kl 12:01 »

Jag kan bara tacka tillbaka med att visa  hur mina '' fådda'' frön har utvecklats under nån dryg månad eller så.

E de så du skulle vilja ha/få frön från dessa med , bara hojta till så löser vi det oxå.   Tyckte killen jag fick dom av sa att de hette bara  hette E.T , som i ExtraTerrestial eller E.T go home...... Från USA är de iallafall.
  Det enda skit som varit med de här fröna är att det har varit bra skitfrö , jag är utomordentligt glad över att jag kunde komma över dom.  ;)
  40 breda x 45 långa blad

Trevlig Sommar !
« Senast ändrad: 01 jul-14 kl 12:13 av Rustica1962 »

Maria C S

• Småland
« Svar #1219 skrivet: 01 jul-14 kl 15:51 »
 :o :o :o Fy satan vilka monster plantor !! VILL HAAA !! ;D ;D

:-[ om Rustica får lite frön över så hör av dej jag behöver inte så många  :-[
« Senast ändrad: 01 jul-14 kl 15:59 av Maria C S »

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser